Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag menar att ni köpte bostadsrätten med lägenheten i befintlig skick (enligt formulering i standardöverlåtelseavtal) och med all sannolikhet har uppmanats att undersöka lägenheten både av mäklare på visning och skriftligt i avtal, t ex hur hyllor hade monterats på väggen om det var avgörande för ert köp.


Kanske. Det finns ju en större tapetskada och den kanske hade kunnat begränsas. Men annars tror jag skadan uppstod den dag man applicerade monteringslim på målad vägg och tapet. Om specialkirurgi med värmepistol alls fungerar eller kan förväntas i den här situationen vet jag inte.



Håller med om att det ser klumpigt gjort ut. Samtidigt är det kanske vad man kan förvänta sig av gemene man när man har valt att limma upp inredning på ett så skört underlag. Ett misstag i mitt tycke men det är ju vad som marknadsförs numera när folk blir mer och mer otekniska och inte klarar av att borra längre.
Eller så kan man argumentera med att en hylla fäst på detta permanenta sätt är avsett för stadigvarande bruk och borde ingått i köpet? Jämför hatthylla eller (platsbyggd) garderob?

Jag hade en vägg med rätt många hål när jag hade plockat bort alla grejer som satt där när jag sålde lägenheten, jag målade om den, såg så trist ut innan. Tog mig en kväll att spackla och måla om lite snabbt, men då var det tillräckligt bra för att inte väcka uppmärksamhet.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 24 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N nb. skrev:
Eller så kan man argumentera med att en hylla fäst på detta permanenta sätt är avsett för stadigvarande bruk och borde ingått i köpet? Jämför hatthylla eller (platsbyggd) garderob?

Jag hade en vägg med rätt många hål när jag hade plockat bort alla grejer som satt där när jag sålde lägenheten, jag målade om den, såg så trist ut innan. Tog mig en kväll att spackla och måla om lite snabbt, men då var det tillräckligt bra för att inte väcka uppmärksamhet.
Jag tror den blir svårvunnen. Orsaken här är ju att detaljhandeln just nu hårdlanserar monteringslim som alternativ till att borra och skruva. Inte att hyllorna på väggen har ändrat användning.

Tänk om folk bara visste hur lätt det är att borra i betong med borrhammare... Tog mig över 40 år att snappa upp. Här på BH.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 9 till
  • Laddar…
tommib
Eller hur! Jag till och med föredrar betongväggar, då vet man att det sitter. Ett litet 5,5 mm hål som görs på ca 15 sekunder med en vettig borrhammare (<2 kkr) och i med en rödplugg. Sen sitter det. Hata gipsväggar utan träskiva bakom, det är ju helt tröstlöst att fästa något i dem.

I själva sakfrågan så sällar jag mig till dem som skulle skämmas ögonen ur sig om jag lämnade något sådant efter mig. Enstaka skruvhål/plugg får man tåla men det där är ju sinnessjukt. Lägenheten är inte i brukbart skick enligt mig och man kommer få göra om väldigt mycket för att det där ska bli bra. Tyvärr tror även jag att Claes har rätt i fråga om juridiken men jag skulle ändå gjort ett försök. Förhoppningsvis fattar säljaren att det där är oacceptabelt.

Lägger för övrigt till "har det använts lim på väggarna" på min mentala checklist vid hus/lägenhetsköp. Av flera skäl.
 
  • Gilla
Namnethär och 21 till
  • Laddar…
K
tommib tommib skrev:
Lägger för övrigt till "har det använts lim på väggarna" på min mentala checklist vid hus/lägenhetsköp. Av flera skäl.
Det är vi två om!
N nb. skrev:
Jag hade en vägg med rätt många hål när jag hade plockat bort alla grejer som satt där när jag sålde lägenheten, jag målade om den, såg så trist ut innan. Tog mig en kväll att spackla och måla om lite snabbt, men då var det tillräckligt bra för att inte väcka uppmärksamhet.
Sålde en BR för ett år sedan. Följde med lite färg och spackel när jag plockade ner tv:n i vardagsrummet, och så hade jag fäst bokhyllorna i väggen. Blev spackling och målning. Liknande i sovrummet.
Kostade typ 500kr (lite spackel och 2 rollers från Byggmax och färg från Rusta), och några timmars arbete. Ansåg/anser att det var det rätta att göra.
 
  • Gilla
Bittanbej och 8 till
  • Laddar…
C
Är också inne på att det där är över gränsen för vad som måste tålas.

För att dra den obligatoriska bilanalogin - låt oss säga att man kikat på en bil som är stylad med firmadekaler. Sådana kan man ju förvänta sig lämnar vissa kosmetiska spår i lacken. Men när bilen skall hämtas upp är lacken bortriven in till plåten. Är det något man får tåla? Man såg ju att bilen var dekalad.
 
  • Gilla
  • Haha
carlic31 och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS får hoppas på lite skamkänslor hos säljaren! Men det känslotillståndet verkar ju vara på nedgång i de yngre delarna av befolkningen. Det är väl där de realistiska förväntningarna kommer in...
Jag känner inte dig så jag vill vara försiktig med att vara dryg, men tror du kanske det där med att generalisera de yngre delarna av befolkningen kan vara något av ett ålderstecken? 😋
Platon lär ju sagt något i stil med;

"What is happening to our young people? They disrespect their elders, they disobey their parents. They ignore the law."

För sådär 2500 år sen 🙂
 
  • Gilla
  • Haha
Freiherren och 9 till
  • Laddar…
När jag hjälpte sonen att flytta, så blev det rätt fula skador efter en bokhylla. Den var bara skruvad mot väggen men hade "kletat fast" i väggfärgen. Det blev ju inte så illa som det vi ser här. Men vi målade om väggen.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Klass0n skrev:
Jag känner inte dig så jag vill vara försiktig med att vara dryg, men tror du kanske det där med att generalisera de yngre delarna av befolkningen kan vara något av ett ålderstecken? 😋
Platon lär ju sagt något i stil med;

"What is happening to our young people? They disrespect their elders, they disobey their parents. They ignore the law."

För sådär 2500 år sen 🙂
All samhällsförändring kommer genom att de yngre delarna av samhället förändrar med sin kultur och tar till sig nya omständigheter som kultur. Och eftersom vi har separerat generationerna i vår samhällsmodell så har det gått i en rasande fart. Om en viss förändring är till det bättre eller sämre kan man diskutera men den kommer att ske. Naturligtvis kommer äldre att tycka att förändring av det som deras neuroner är kopplade för känns ovant och fel. Det visar ju inte minst ditt citat, det är en biologisk nödvändighet.

Att yngre i dag är mer om sig och kring sig och vet hur man sätter sina intressen före sin motparts jämfört med tidigare generationer kan inte vara en kontroversiell spaning. Går ju t o m att mäta värderingsförändringarna.

Men visst ger medelåldern lite perspektiv, fast detta hade jag nog klurat ut redan vid de tjugo.
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
När jag hjälpte sonen att flytta, så blev det rätt fula skador efter en bokhylla. Den var bara skruvad mot väggen men hade "kletat fast" i väggfärgen. Det blev ju inte så illa som det vi ser här. Men vi målade om väggen.
Det gäller ju att man har den där färgburken med originalfärgen stående i förrådet då och att den inte har torkat bort. Annars blir det ett större projekt. Och tapet är ju svårlagat.
 
  • Gilla
carlic31 och 2 till
  • Laddar…
O
SchackMatt SchackMatt skrev:
Tjenare!

Vi fick tillträde till en bostadsrätt vi köpt idag.
När vi kom in i lägenheten så ser vi att säljaren tagit ned sina hyllor.
Dock är jag 99,9% säker på att säljaren monterat dessa med lim på väggen på grund av hur det ser ut när dom nu lämnat lägenheten.
Min fråga är, enligt bilderna, tycker ni att man som köpare ska tåla dessa skador?

Jag menar skruvhål och plugg tycker jag man som köpare ska tåla men detta?
Vägg i ett hörn av ett rum där det tidigare stått en garderob, med tydliga färgskillnader och omålade ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi köpte lägenhet så fanns det en stor PAX-garderob i sovrummet. Den var så tung att den inte gick att flytta på så vi fick en skriftlig utfästelse av säljaren att det inte var några skador bakom den.

När vi flyttade in så erbjöd vi oss att vi kunde montera ner garderoben för att vara snälla. Så dagen efter tillträdet när vi körde möbler så var garderoben nermonterad och såhär såg det ut bakom. Dumfan till säljare hade alltså målat runt garderoben. Vi lät det vara för vi skulle ändå måla om.

Jag kan än idag ångra att vi inte drev det mot säljaren. Men vi orkade inte där och då pga kombinationen av världens flummigaste säljare och världens sämsta mäklare. Men ångrar det, ja det gör jag.

Jag tycker verkligen inte ni ska acceptera det. Även om ni förstod att de satt limmade så ska ni inte behöva acceptera att hela väggen åker med när de tar bort hyllorna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
  • Haha
carlic31 och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och tapet är ju svårlagat.
Ja, i värsta scenariot blir det nog till att ånga ner all tapet och sedan bygga upp från grunden. Möjligt man kan prova att spackla/slipa fläckarna och sedan hoppas att resten av tapeterna sitter kvar vid övermålning eller tapetsering med nytt lager, det kanske går fint
Om däremot all tapet först måste bort väntar mycket jobb, fråga mig, har precis gjort det i fem rum i en äldre lägenhet med 5 lager gammal tapet som först fick ångas och skrapas bort, hela vägen ner till putsen
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kanske lämpligt att avtala om att samtliga väggar ska vara i gott skick, fackmässigt utförda avseende underlag och målning och sakna hål om man inte planerar att måla om när man flyttar in i sin bostadsrättslägenhet. Alltså göra ett avsteg från att lägenheten köps i befintligt skick i den delen. Då har man rätten på sin sida som köpare.

Men de flesta (?) lägenheter är i ett tillstånd idag att de inte skulle kunna säljas med den klausulen om inte säljaren helt gör om ytskikten.
 
  • Gilla
  • Haha
hus520 och 6 till
  • Laddar…
O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske lämpligt att avtala om att samtliga väggar ska vara i gott skick, fackmässigt utförda avseende underlag och målning och sakna hål om man inte planerar att måla om när man flyttar in i sin bostadsrättslägenhet. Alltså göra ett avsteg från att lägenheten köps i befintligt skick i den delen. Då har man rätten på sin sida som köpare.

Men de flesta (?) lägenheter är i ett tillstånd idag att de inte skulle kunna säljas med den klausulen om inte säljaren helt gör om ytskikten.
Men känner du inte att det är en skillnad på "befintligt skick" och att någon gör något vårdslöst när de flyttar ut? Om det tex blir kraftiga märken i golvet när man flyttar ut borde man insett det då att "här kommer flyttgubbarna dra den här tunga möbeln och det kommer bli märke"?
 
  • Gilla
  • Haha
carlic31 och 8 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

När vi köpte lägenhet så fanns det en stor PAX-garderob i sovrummet. Den var så tung att den inte gick att flytta på så vi fick en skriftlig utfästelse av säljaren att det inte var några skador bakom den.

När vi flyttade in så erbjöd vi oss att vi kunde montera ner garderoben för att vara snälla. Så dagen efter tillträdet när vi körde möbler så var garderoben nermonterad och såhär såg det ut bakom. Dumfan till säljare hade alltså målat runt garderoben. Vi lät det vara för vi skulle ändå måla om.

Jag kan än idag ångra att vi inte drev det mot säljaren. Men vi orkade inte där och då pga kombinationen av världens flummigaste säljare och världens sämsta mäklare. Men ångrar det, ja det gör jag.

Jag tycker verkligen inte ni ska acceptera det. Även om ni förstod att de satt limmade så ska ni inte behöva acceptera att hela väggen åker med när de tar bort hyllorna.
Hade du varit lyckligare idag om du valt att bråka med säljaren om en sådan skitsak?
Absolut klantigt gjort av säljaren, men om planen ändå var att måla om ser jag inte riktigt problemet. Släpp det och gå vidare.
 
  • Gilla
  • Älska
erze och 7 till
  • Laddar…
Vilken typ av "flyttskador" får accepteras för att avtalat befintligt skick fortfarande ska anses vara uppfyllt??

Skadade golv, knappast. Skadade väggar som i detta fall, gränsfall. Man kan ju faktiskt hävda att de delar av väggarna som nu är skadade och som inte tidigare doldes av hyllorna inte längre är i befintligt skick och därför ska återställas - till befintligt skick
 
  • Gilla
  • Haha
carlic31 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.