B bakterie skrev:
Tack, Martin
Ja, det är ungefär vad jag förstått utifrån diskussionen i tråden. Jag har fortfarande en del funderingar, bl.a. eftersom det verkar framför allt uppstå risker när man kopplar flera apparater till kraftkällan, och i mitt fall vill jag antagligen ha fler förbrukare än vanligt, då jag t.ex. leker med tanken på att skippa gasen och köra med en induktionshäll istället. Även värmepump istf gasvärme. Jag har inte ännu inte fått någon riktig känsla för riskerna med detta, och om de minskar/försvinner när både kraftkälla och förbrukare kommer vara inne i husvagnen.

I grova drag är tanken att få plats med så många solceller som ytan tillåter, ha rätt kralliga batterier, och skippa gasen till förmån för elektricitet, t.ex. för kylskåp, värme, och häll.

Jag kommer så klart behöva bestämma vad som ska gå på 12V, och vad som ska gå på 230V, och så behöver jag göra både någon slags effektbudget, och en energibudget för att veta om det här ö.h.t. är möjligt. Ekonomin är på det här stadiet inte en faktor.

Som du märker är det väldigt mycket på idéstadiet just nu, och kommer nog vara så ett tag medan jag skaffar mig mer kunskap.

Men det låter iaf som att det är en dålig idé att ha ett utomhus-uttag på husvagnen, och jag kanske bör undvika att ha ett uttag inne i husvagnen som lätt nås via dörr/fönster för att inte uppmuntra till att ha apparater utanför.
Hej bakterie
Du har ju hela tiden möjlighet att lägga funktionen hos jordspett och jordfelsbrytare.
Desto mer man förstår hur elsystem och elsäkerhet är uppbyggt desto bättre
 
Ulltand Ulltand skrev:
Du har ju en väldigt begränsad yta på en husvagn så det blir nog som bäst ett par kwh per solig dag. Så tex värme kan du knappast ha på el.
Eftersom jag isf tänkt riva husvagnen ner till chassit och bygga upp en ny kaross själv så har jag goda möjligheter att maximera utrymmet för paneler. En överslagsräkning ger att det bör gå att få plats med någonstans mellan 6 och 10 paneler, beroende på om jag väljer att använda sidorna på vagnen också. Om panelerna är på 430Wp så ger det en kapacitet på mellan 2,5kWp och 4,3kWp.

Även om jag skrev värme, så avsåg jag egentligen värmepump för kylning, och kylbehovet är inte konstant. Det behövs i princip bara när man vistas i vagnen dagtid. Och när det är mulet och produktionen låg, är kylbehovet litet. Än är jag inte övertygad om att det är orimligt. Men det är det här mina effekt- och energibudgetövningar kommer in, och för den här tråden är det OT. Jag kanske skapar en ny tråd när jag gjort en initial grov uppskattning, så får byggahus hjälpa mig att hitta problemen med den. 😎
 
B bakterie skrev:
Eftersom jag isf tänkt riva husvagnen ner till chassit och bygga upp en ny kaross själv så har jag goda möjligheter att maximera utrymmet för paneler. En överslagsräkning ger att det bör gå att få plats med någonstans mellan 6 och 10 paneler, beroende på om jag väljer att använda sidorna på vagnen också. Om panelerna är på 430Wp så ger det en kapacitet på mellan 2,5kWp och 4,3kWp.

Även om jag skrev värme, så avsåg jag egentligen värmepump för kylning, och kylbehovet är inte konstant. Det behövs i princip bara när man vistas i vagnen dagtid. Och när det är mulet och produktionen låg, är kylbehovet litet. Än är jag inte övertygad om att det är orimligt. Men det är det här mina effekt- och energibudgetövningar kommer in, och för den här tråden är det OT. Jag kanske skapar en ny tråd när jag gjort en initial grov uppskattning, så får byggahus hjälpa mig att hitta problemen med den. 😎
Yes men det är toppeffekt i rätt lutning mot söder en sval och solig dag runt midsommar!
 
Många tankar har snurrat om jordtag, och ingen har sagt låt bli!
Man har sagt att det inte behövs om du använder el inne i vagnen, men om du vill köra nåt elektriskt utomhus?
Ska man ändå investera i många paneler, stora batterier och bamsig inverter, varför inte göra det rätt hela vägen map säkerhet och installera bra jordning? Du ska ju inte ut på vägarna med vagnen!

En ovidkommande tanke för tråden, men det har ju varit uppe tidigare. Jag har bott många år i husbuss, och enligt min erfarenhet ska förbrukare som mäts i kilowatt gå på gasol och grejor som drar watt kan gå på el. Gasol är inte farligare än elektricitet om den hanteras korrekt. Men jag diskuterar gärna detta i någon annan tråd senare
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Arbetarskyddsmyndigheten i USA (Occupational Safety and Health Administration, OSHA) har följande att säga:

Jordningskrav för bärbara och fordonsmonterade generatorer.
Under följande förhållanden föreskriver OSHA (29 CFR 1926.404(f)(3)(i)) att ramen för en bärbar generator inte behöver vara jordad (ansluten till jord) och att ramen kan fungera som jord (i stället för jorden):

• Generatorn levererar ström endast till utrustning monterad på generatorn och/eller till sladd-och-plugg ansluten utrustning genom uttag som är monterade på generatorn,

§ 1926.404(f)(3)(i)(A), och

• De icke-strömförande metalldelarna i utrustningen (som bränsletanken, förbränningsmotorn och generatorns hölje) är anslutna till generatorramen och utrustningens jordledarterminaler (till strömuttagen som är en del av [ monterade på] generatorn) är förbundna till generatorramen,

§ 1926.404(f)(3)(i)(B).

I stället för att ansluta till ett jordningselektrodsystem, såsom en driven jordstav, ersätter generatorns ram jordelektroden.

Om dessa förhållanden inte existerar, krävs en jordningselektrod, såsom en jordstav.

https://www.osha.gov/sites/default/files/publications/grounding_port_generator.pdf
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
En strömkälla som driver en "husvagn" med uttag för allmänbruk tycker jag absolut ska utföras som ett TN-system, dvs en pol i strömkällan ansluts till skyddsjord och en JFB installeras så nära strömkällan som möjligt, strax efter den punkt där man tar ut en skyddsledare.

Inverters av bättre kvalitet har detta inbyggt, eller så finns det en beskrivning för hur man kopplar ena polen till skyddsjord.

Separerade system såsom de flesta små billiga elverk och inverters är bör användas endast till några få valda förbrukare.

Jordtagets betydelse är inte heller jag helt hundra på, men jag har försökt att resonera kring det här för separerade system och här för TN-system.
 
  • Gilla
bakterie och 1 till
  • Laddar…
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Du ska ju inte ut på vägarna med vagnen!
Jo, det är tanken.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag har bott många år i husbuss, och enligt min erfarenhet ska förbrukare som mäts i kilowatt gå på gasol och grejor som drar watt kan gå på el.
Min hypotes är att detta är en historisk sanning, och att teknikutvecklingen (framförallt på batterier) har gjort att detta inte nödvändigtvis är sant längre. Men jag måste räkna lite på det innan jag är helt övertygad.
 
B bakterie skrev:
Min hypotes är att detta är en historisk sanning, och att teknikutvecklingen (framförallt på batterier) har gjort att detta inte nödvändigtvis är sant längre. Men jag måste räkna lite på det innan jag är helt övertygad.
Batterilagringen är inte problemet utan att en så liten yta med solceller inte ger så mycket energi. När det kommer till verkningsgrad på solceller är teknikutvecklingen inte mycket att hurra för. Lika lite som att man kan räkna med sol på midsommarafton.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.