HogeN HogeN skrev:
sen om är en "hen" så bara att bygga nytt hönshus
Håller med. Jag är så trött på alla missbrukare, av detta ord.
 
  • Gilla
  • Arg
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
sen om är en "hen" så bara att bygga nytt hönshus
Men om man har "barn" så kanske det löser sig eftersom barn betyder ladugård... eller kan det vara så fantastiskt att det finns ord som ser likadana ut men betyder olika saker på olika språk? 🙄
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Stefan Bengtsson och 19 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Men om man har "barn" så kanske det löser sig eftersom barn betyder ladugård... eller kan det vara så fantastiskt att det finns ord som ser likadana ut men betyder olika saker på olika språk? 🙄
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...
Nja. Det fungerar faktiskt också när man beskriver något och inte känner till könet.
 
  • Gilla
MetteKson och 20 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Håller med. Jag är så trött på alla missbrukare, av detta ord.
Ett 'icke-ord'
(jag vägrar använda det ordet)
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 8 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Nja. Det fungerar faktiskt också när man beskriver något och inte känner till könet.
Visst, i sådana lägen går det att acceptera. Dock kommer jag aldrig att använda ordet. Dels låter det feminint, inte alls neutralt. Dels är ordet så missbrukat av vänsterfeminismen, som velat påstå att kön enbart är en social konstruktion.
Det är även därför många, med mig, reagerar när någon använder ordet så fel som TS. När man alltså vet könet. Kom sedan inte med det där, om att det inte spelar någon roll. Om det ska användas, då det inte spelar någon roll, så ska det möjligen vara i ett fiktivt exempel.
 
  • Gilla
  • Älska
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Visst, i sådana lägen går det att acceptera. Dock kommer jag aldrig att använda ordet. Dels låter det feminint, inte alls neutralt. Dels är ordet så missbrukat av vänsterfeminismen, som velat påstå att kön enbart är en social konstruktion.
Det är även därför många, med mig, reagerar när någon använder ordet så fel som TS. När man alltså vet könet. Kom sedan inte med det där, om att det inte spelar någon roll. Om det ska användas, då det inte spelar någon roll, så ska det möjligen vara i ett fiktivt exempel.
Alltså vi är nog helt överens här. Jag är en kille och min fru är en kvinna. Möter jag någon på stan så är det en kvinna eller man. Enkelt.

Men om man skall beskriva något där könet inte spelar roll och /eller man inte vet så är det apllicerbart.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
BiFuel BiFuel skrev:
Men om man har "barn" så kanske det löser sig eftersom barn betyder ladugård... eller kan det vara så fantastiskt att det finns ord som ser likadana ut men betyder olika saker på olika språk? 🙄
Är det 2012 igen? :D
 
  • Gilla
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Skillnaden ligger i att "hen" är ett påhittat ord för att tillfredsställa alla som vill tro att det inte finns 2 kön...
De flesta ord vi använder är nog påhittade....
 
  • Gilla
  • Älska
placerej och 20 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
De flesta ord vi använder är nog påhittade....
Går du tillräckligt långt tillbaka så, ja.
Jag kan hitta på ett nytt könsneutralt ord nu som jag tänker börja använda från nu, en "klött".
Så slipper jag använda vänsterfeministernas hittepåord.
Eller om du är lite internationell, en "klott", vilket på svenska blir ännu bättre...😉
 
Men för helvete. Tråden handlar inte om det könsneutrala pronomenet hen.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Går du tillräckligt långt tillbaka så, ja.
Jag kan hitta på ett nytt könsneutralt ord nu som jag tänker börja använda från nu, en "klött".
Så slipper jag använda vänsterfeministernas hittepåord.
Eller om du är lite internationell, en "klott", vilket på svenska blir ännu bättre...😉
Ja det är ju upp till dig. Gäller bara att få tillräckligt många att hoppa på tåget också.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Även jag har svårt att se hur diskussionen om hen för tråden framåt. I det här fallet kanske TS kände att det var onödigt att säga om det rörde sig om en hon eller en han. Kanske för att sammanhanget och eventuell kunskap om vem TS faktiskt är i så fall kan avslöja vem det skulle röra sig om. I det läget tycker jag att ett könsneutralt pronomen är relevant att använda. Sen om det låter kvinnligt eller manligt är väl i betraktarens öron…
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Nu när OT-tjafset om "hen" blev utlyft så lägger även jag en kommentar om det:
Ett toppenord och man vill vara könsneutral i språket eller inte avslöja så tydligt vem något handlar om.
 
  • Gilla
crappyusrname och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.