V Vardagsrum skrev:
Jo, det instämmer jag i, den är definitionsmässigt osäker. Liksom de allra flesta vedklyvar.. Definitionsmässigt osäkra. Liksom en motorsåg, definitionsmässigt osäker.

Men ser man till att ha rätt förutsättningar, stabilt ”kulfång”, inga åskådare samt stänger av maskinen innan ev rensning, så känns den säker i praktiken.

Allt kan inte vara konstruerat enligt Murphys Lag, så där hänger det på operatören att tänka sig noga för, använda rätt skyddsutrustning, se till att vara utvilad m.m.

Det finns många risker med vedproduktion, och jag vill verkligen uppmana alla att ta det försiktigt, rensa upp runt er, inte slarva med skydden, inte ”jag ska bara” osv..
Det farligaste verktyget i ved produktionen är nog motorsågen, behövs ju bara att man filar ner ryttarna för mycket så blir kedjan väldigt aggresiv och man får lätt kast på sågen.
 
Ställer frågan här, är det någon som har någon info om "Pickpine SPC 21 T"
Såld av Classe på 90-talet, tillverkad av Bell, Italien.

3-fas klyv. Har en sådan på G och undrar om någon testat en sådan, eller rentav har en manual etc.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Ställer frågan här, är det någon som har någon info om "Pickpine SPC 21 T"
Såld av Classe på 90-talet, tillverkad av Bell, Italien.

3-fas klyv. Har en sådan på G och undrar om någon testat en sådan, eller rentav har en manual etc.
Gick inte att redigera så jag lägger till bilder här
En Pickpine-stocklyft fastsatt vid en träkonstruktion utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitet tillverkarskylt med tekniska specifikationer och CE-märkning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en stadig klyv. Inte som vår 15år gamla julaklyv 👍
 
Jag har ingen erfarenhet av den klyven och vet inte hur stark den är osv.
Men den ser ut att ta stor plats eftersom den är så lång?
På nyare ”mindre” klyvar ligger ju kolven ”inne i bordet” vilket kanske gör de klyvarna smidigare att flytta och jobba med och komma runt osv?

Men en faxe eller pw- klyv eller liknande är nog minst lika skrymmande.

Det ser ju ut att vara en stadig klyv och med 3 fas.
 
Redigerat:
Nu är allting kluvet utom några klabbar som har hamnat under och inte är åtkomliga. Men det är ungefär ett traktorlass klenare pinnar kvar att randbarka.
Av våra 10 traktorlass ved.
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du ställer knubben lite på tvären, så den lutar uppåt mot knliven, så bruka det gå bra att klyva. Då blr det inte hela kniven som ska igenom, utan bara en del klyvning. Ligger hela kniven mot ändan finns risk att hydralen inte orkar. Jag har två klyvar, en varuhusklyv och en som jag byggt själv, sistnämnda har ett tryck på 100 ton, det är en hydralik för att lyfta glidformar för skorstenar. Används mest för knubbar i grovlek 60 -80 cm. I den har det ingen betydelse hur vresig en knubbe är, det åker med bara. Lite trött bara, går sakta, men klyver.
Nu har jag provat ditt tips på en grov metersklabb och det fungerade. 👍
 
Det som kan hända är att knubben vill gå uppåt kanske, men klyver eller ett nytt omtag på samma vis.
 
Blev ännu en helg hemma i stan, dvs inte vedhandtering eller spis på schemat denna helg.
Har drivor av ved som bör tas hand om på landet. En smula frustrerande.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Blev ännu en helg hemma i stan, dvs inte vedhandtering eller spis på schemat denna helg.
Har drivor av ved som bör tas hand om på landet. En smula frustrerande.
Det känns skönt man har årsveden klar. Avundas ingen som måste hålla på med veden under sommaren i stekande sol eller regn.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Har ni fått hem klyven och frågar er experter.
Hur ansluter jag en trefashandske på denna?
Ett "doslock" måste ju till, sedan en kabel ut med en handske på.

Men är det så enkelt som
3st fasledare
Jord mot jordskruv?

Gissar att den är Y-kopplad i och med att de är tvinnade tillsammans och sedan en plint för anslutning mot respektive fas? Tvinnade elkablar anslutna till en äldre apparat med synlig plint och fråga om installation av trefashandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mikko58 skrev:
Det känns skönt man har årsveden klar. Avundas ingen som måste hålla på med veden under sommaren i stekande sol eller regn.
Själv gör jag mycket hellre allt utearbete när det är varmt o skönt. Men det fungerar dåligt med veden om man vill elda den samma år så man måste ut även fast det är kallt o hemskt
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har hjälpt till lite hos en bekant.
En logg placerad i en blå mobilsågbänk för sågning utomhus, med en röd traktor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har ni fått hem klyven och frågar er experter.
Hur ansluter jag en trefashandske på denna?
Ett "doslock" måste ju till, sedan en kabel ut med en handske på.

Men är det så enkelt som
3st fasledare
Jord mot jordskruv?

Gissar att den är Y-kopplad i och med att de är tvinnade tillsammans och sedan en plint för anslutning mot respektive fas?[bild]
6 st inifrån motorn och 3 st sammankopplinde = Y-koppling och då ska 3 fasen in på dom 3 i plinten, inget märkvärdigt med det. Bara att det ska vara en form av motorskydd till den och det kan vara ett med tryckknappar start/stopp, Vad står det på skylten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Måste säga att lagom varmt eller kallt spelar mindre roll. Men att så i snålblåsten och regn är sämst.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.