M Förstagångsköparen skrev:
Jag har byggt en ny entré på kortsidan av huset. Har förankrat skiten i grunden. Jag hörde av någon att det krävs bygglov då. Men den förra trappan var också förankrad i grunden, så då borde det vara ok? Eller? Jag kan väl bara säga att jag renoverat den redan byggda trappan?

Hur i hela friden skulle kommunen kunna få reda på att jag förankrat trappan i husgrunden? Då måste hela trappan brytas upp för att det ska kunna se det..
Bygg först och säg förlåt sen, om det behövs. Den nya trappan är till glädje för alla 🥳
 
  • Gilla
proxi och 3 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Eller så låter du bli att väcka den björn som sover och låter istället saken bero.
Kan vara en enkel lösning, men eftersom TS ställde en fråga han vill ha svar på, är bästa sättet att rådfråga kommunens byggnadsinspektör för att få ett korrekt svar.
 
  • Haha
  • Gilla
proxi och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Att fråga byggnadsnämnden är som att "be om ett nej", så bygg klart och nöj dig med det :)
Så länge inga grannar har synpunkter på trappbytet så kan du sova lugnt.
 
Redigerat:
  • Gilla
sarsag och 2 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Kan vara en enkel lösning, men eftersom TS ställde en fråga han vill ha svar på, är bästa sättet att rådfråga kommunens byggnadsinspektör för att få ett korrekt svar.
Men ge dig!
Vi har ju redan sett bilder på hur det såg ut innan, och ungefär hur det kommer se ut. Vad skulle kunna kräva ett bygglov?
Men, låt oss också bara anta att jag skulle ha fel. Så finns det bara en sak som TS riskerar. Nämnligen att riva/plocka bort den nya trappan.
Men vad skulle kommunen säga? Den gamla trappen var trasig och slängdes bort. TS byggde en ny trapp i ungefär samma storlek. Tror du kommunen ska säga att han får klara sig utan trapp?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men vad är detta för rövregler? Får man inte göra små ändringar på huset utan att behöva betala hutlösa summor till kommunen? Fy fan.
Håller med....Man blir helt matt och tappar totalt sugen på sina drömmar på grund av alla regler om lov, anmälningsplikter å what not för allt mellan himmel och jord,,,,Att inte fler reagerar på hur sjukt reglerat precis ALLT är på ens egen privata mark eller tomt är för mig obegripligt. För att inte tala om hur DYRT det är med alla dessa ansökningar!!! En ny värld för mig som inte äger nån tomt. Än.
 
Mikael_L
C cecron skrev:
Håller med....Man blir helt matt och tappar totalt sugen på sina drömmar på grund av alla regler om lov, anmälningsplikter å what not för allt mellan himmel och jord,,,,Att inte fler reagerar på hur sjukt reglerat precis ALLT är på ens egen privata mark eller tomt är för mig obegripligt. För att inte tala om hur DYRT det är med alla dessa ansökningar!!! En ny värld för mig som inte äger nån tomt. Än.
Det är kanske dags att väcka denna gamla tråd till liv.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-vi-ta-oss-till-med-kommunerna.173235/
 
  • Gilla
cecron
  • Laddar…
C cecron skrev:
Håller med....Man blir helt matt och tappar totalt sugen på sina drömmar på grund av alla regler om lov, anmälningsplikter å what not för allt mellan himmel och jord,,,,Att inte fler reagerar på hur sjukt reglerat precis ALLT är på ens egen privata mark eller tomt är för mig obegripligt. För att inte tala om hur DYRT det är med alla dessa ansökningar!!! En ny värld för mig som inte äger nån tomt. Än.
Vad bra. Då bygger jag en helikopterplatta på ena hörnet mot din tomt och i andra hörnet bygger jag något anskrämligt och stort så det förstör ditt ljusinsläpp i flera av dina rum...
Hur ska man reglera sådana vansinniga tankar om inte någon försöker styra upp det?
 
FreQa FreQa skrev:
Vad bra. Då bygger jag en helikopterplatta på ena hörnet mot din tomt och i andra hörnet bygger jag något anskrämligt och stort så det förstör ditt ljusinsläpp i flera av dina rum...
Har du varit inne på ga Walbecks i Linköping @FreQa? Det stora anskrämliga som är byggts där har säkert bygglov...
 
  • Haha
cecron
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Vad bra. Då bygger jag en helikopterplatta på ena hörnet mot din tomt och i andra hörnet bygger jag något anskrämligt och stort så det förstör ditt ljusinsläpp i flera av dina rum...
Hur ska man reglera sådana vansinniga tankar om inte någon försöker styra upp det?
Sunt förnuft borde råda och så storstilade planer ska givetvis ha grannars och andra berördas godkännande.
Men nu avser jag med mitt inlägg främst alla, som jag ser det, SKIT-grejer som de ska i och peta i. Och jag de höga avgifter kommuner, lantmäteri o dyl tar ut för att man ens ska kunna FRÅGA något eller bara få ett förhandsbesked som du kanske får nej på och ändå fått punga ut tusenlappar på....Beslut som ofta verkar vara ett lotteri om vilken kommun du bor i eller vem/vilka som sitter i den beslutande nämnden och deras smak, intressen, avundsjuka eller vad det kan vara....
Var bara tvungen att kräkas ur mig lite....Det kommer säkert inte ske nån förändring för det :p
 
A AG A skrev:
Men ge dig!
Vi har ju redan sett bilder på hur det såg ut innan, och ungefär hur det kommer se ut. Vad skulle kunna kräva ett bygglov?
Men, låt oss också bara anta att jag skulle ha fel. Så finns det bara en sak som TS riskerar. Nämnligen att riva/plocka bort den nya trappan.
Men vad skulle kommunen säga? Den gamla trappen var trasig och slängdes bort. TS byggde en ny trapp i ungefär samma storlek. Tror du kommunen ska säga att han får klara sig utan trapp?
Jag har inte på något sätt antytt att det behövs bygglov.
I den bifogde filen i mitt tidigare inlägg framgår det klart att det inte behövs bygglov.
Mitt svar var riktat till TS som är osäker och ville ha goda råd på frågan om det behövs bygglov.
Jag är inte det minsta orolig för att bygglov behövs för en ny entre'trapp.
TS har noterat mitt svar och "gillat" svaret.
Av av alla svar i tråden är många rena gissningar. Mitt råd var att TS ställer frågan direkt till bygnadsinspektören i sin kommun och undvika många gissningar I tråden.
Byggnadsinspektörerna är oftast vanliga mäniskor och går att ha en dialog med.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Förvirringen i tråden beror ju uppenbarligen på att TS kallar trappan för entré. Det är en mindre trappa och det krävs inget bygglov, inte heller bygganmälan.

Vad gäller framtida tak över entrén (här är det rätt att säga entré), så häger det ju mycket riktigt på hur mycket skärmtak som redan finns och om det har bygglov eller inte, totalt 15 kvm får man som sagt bygga utan bygglov.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
För ungefär tjugo år sedan så behövde jag bygga om i mitt pannrum. Jag skulle nämligen sätta upp solfångare på taket. Tyvärr så hade jag en pelletsbinge i pannrummet. Jag ville då bygga ett pelletsförråd för bulklast som blåstes in direkt i förrådet från gatan utanför, en sträcka på c:a 15 meter.
Tog kontakt med en kvinna på kommunens bygglovsavdelning. Hon konstaterade att det var prickmark mellan huset och vägen, så det var byggförbud. Frågade om jag kunde göra ett förråd på hjul som kunde dras bort om det behövdes?
Nej, jag fick inte ens sätta dit en lekstuga på två kvadrat som lätt kunde bäras bort.
Tog kontakt med en pensionerad handläggare och frågade om han hade något tips. Svaret var att ta kontakt med grannarna och fråga om de hade några synpunkter om mina planer, men de tyckte att det spelade ingen roll.
Byggde upp pelletsförådet inne på gården där det inte syntes från omgivningen, målade det och bar över det med baklastare till de plattor jag lagt ut efter att ha tagit bort den bro som fanns vid bakdörren. På tio minuter var det på plats, och efter att ha spikat kvartsstav i skarven mellan byggnaderna var det klart utvändigt. Kunde sedan i lugn och ro bygga upp en "skidbacke" som pelletsen kunde rasa ner till det hörn där skruven kunde forsla in till pelletsbrännaren. Jag monterade även inblåsning, där jag skarvade på med en "utmanglad" hängränna som slutade med en hängande gummimatta för att bromsa upp pelletsen innan den slog i bakväggen och förvandlades till spån. Jag satte en spirovinkel på c:a 45 cm i diameter i närheten av inblåset, där jag monterar en linnesäck under fyllning för att fånga spån och damm.
Jag satte även in fönster på bägge sidorna, karminnermått 47 x 47 cm, där det ena fönstret har gardiner och en levande blomma, medan det andra är ett blindfönster med bild av blomma och gardin. Innanför detta är naturligtvis en kraftig plywoodskiva, så inte pelletsen smiter ut. I ovankarmen på fönstren sitter en spotlight som styrs av ett skymningsrelä.
Jag var även tvungen att montera en kraftig presenning som jag kan fälla ut stegvis när jag behöver komma åt att skotta pelletsen mot skruvöppningen.

Det blev en lång historia detta, då jag bara tänkte berätta att om man gör det oväntade, är det inget kommunfolket reagerar på.😇
 
C cecron skrev:
Håller med....Man blir helt matt och tappar totalt sugen på sina drömmar på grund av alla regler om lov, anmälningsplikter å what not för allt mellan himmel och jord,,,,Att inte fler reagerar på hur sjukt reglerat precis ALLT är på ens egen privata mark eller tomt är för mig obegripligt. För att inte tala om hur DYRT det är med alla dessa ansökningar!!! En ny värld för mig som inte äger nån tomt. Än.
Du skriver ”Att inte fler reagerar på hur sjukt reglerat precis ALLT är på ens egen privata mark eller tomt är för mig obegripligt”.

På vilket sätt reagerar/agerar du när du nu anser att allt är för sjukt reglerat? Driver du dessa frågor på något vis? Intressegrupper, kanske på politisk nivå? Hur tänker du dig att det ska bli en förändring av regelverk och lagstiftning?
 
Mikael_L
Jag har ju ofta skrivit att jag tycker att man ska få bygga allt som är enligt detaljplanen för tomten utan att söka bygglov.
Detaljplanen är ju liksom ett förhandsbygglov, varför ska man fundera på husets höjd och storlek och allt det där en gång till - för dyra pengar?
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju ofta skrivit att jag tycker att man ska få bygga allt som är enligt detaljplanen för tomten utan att söka bygglov.
Detaljplanen är ju liksom ett förhandsbygglov, varför ska man fundera på husets höjd och storlek och allt det där en gång till - för dyra pengar?
Och du tror på allvar att folk skulle läsa sig till vad som gäller i detaljplanen och sedan följa det? Vi fick in en ansökan på att få riva och bygga nytt "bara lite större". Det som skulle rivas var nästan 130 kvm i ett plan, dessutom byggt helt och hållet på prickmark. Det de ville bygga istället var 135 kvm med loft med ståhöjd, fortfarande på prickmark. Detaljplanen tillåter 70+30 i ett plan, bygghöjden är reglerad och det nya skulle bli rejält mycket högre. Tror du att han hade följt detaljplanen om han inte hade behövs söka bygglov? Det skulle bli krig mellan kommunens inspektörer och dem som bygger om de ska åka ut i efterhand och kolla att folk följer detaljplanen istället för att kolla det i förväg innan de byggt. Kostnaderna skulle ju bli enorma när man tvingar folk att rätta till det.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.