J jonaserik skrev:
Om du ställer knubben lite på tvären, så den lutar uppåt mot knliven, så bruka det gå bra att klyva. Då blr det inte hela kniven som ska igenom, utan bara en del klyvning. Ligger hela kniven mot ändan finns risk att hydralen inte orkar. Jag har två klyvar, en varuhusklyv och en som jag byggt själv, sistnämnda har ett tryck på 100 ton, det är en hydralik för att lyfta glidformar för skorstenar. Används mest för knubbar i grovlek 60 -80 cm. I den har det ingen betydelse hur vresig en knubbe är, det åker med bara. Lite trött bara, går sakta, men k
H Hybro skrev:
En timmes sågande kvar av 30 kbm
redi björkved.

Så får kluven göra det sista för i år.

Troligen blir nästa såg o klyvande först om två år. Har totalt 70 kbm ställt ved nu.
Allt inunder tak efter midsommar.

Puuuuust.....
Ja det är skönt när man gör klart med veden tidigt på våren och slipper svettas med veden i sommarvärmen.
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag inte så mycket tid över för vedhantering.
Lite dock vid sommarstugan, där snö ännu ligger. Kör fram med skoter.

Inom typ tre veckor ska segelbåten i sjön (Vänern). Med allt vad detta innebär.
Övernattar 70 - 80 nätter varje säsong.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Vilket monster till klyv!
Den är ett oerhört monster. Med rätt storlek/typ av ved så är det bara operatören som sätter gränserna för hur fort det går att klyva.

2 man kan stå och mata in så fort de bara hinner, tills de tröttnar.
H Hybro skrev:
Just en sån var det! Otrolig kapavitet.
Säljs den fortfarande?
Enorm kapacitet ja!

Säljs inte längre, och skulle knappast klara en CE-märkning.. 😉 Men kan dyka upp på Blocket eller auktionssiter då och då. Det finns en efterföljare med ngn form av transportband in. Tror det var den du menade i ditt inlägg. Den heter ”Maxklyven 3000” 😅

Om man får in klabben snett eller om det är mycket kvist, så skjuter den ut den eller delar av den med en vansinnig kraft. Gäller att ha ett bra ”kulfång” framför den. Bonden jag köpte den av sålde den för att han hade tröttnat på att byta plankorna i vedboden varje vår.

Om man behöver klyva om bitarna blir det lite plock fram och tillbaka, om man inte har gott om yta och kan flytta maskinen till andra sidan högen för omklyvning. Eller om man kan ordna kulfång så att klabbarna hamnar i ett transportband, så håller det undan högen.

Eftersom det går så snabbt att få kluvet så blir det fort en hög framför maskinen som stoppar upp. Jag har löst det genom att spänna fast klyven på en lyftvagn/saxlyft med elhöjning, så kommer den lätt upp till önskvärd höjd.

I år ska den utmanas med meterved, har inte provat det tidigare. Det är mest är en massa kvistig gran dessutom.

Hittade en film där man ser den lite närmre inklusive de två brutala svänghjulen. Det är inga dåliga klabbar den matas med på filmen..


 
  • Gilla
  • Wow
MjO_BlåNagel och 5 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Den är ett oerhört monster. Med rätt storlek/typ av ved så är det bara operatören som sätter gränserna för hur fort det går att klyva.

2 man kan stå och mata in så fort de bara hinner, tills de tröttnar.

Enorm kapacitet ja!

Säljs inte längre, och skulle knappast klara en CE-märkning.. 😉 Men kan dyka upp på Blocket eller auktionssiter då och då. Det finns en efterföljare med ngn form av transportband in. Tror det var den du menade i ditt inlägg. Den heter ”Maxklyven 3000” 😅

Om man får in klabben snett eller om det är mycket kvist, så skjuter den ut den eller delar av den med en vansinnig kraft. Gäller att ha ett bra ”kulfång” framför den. Bonden jag köpte den av sålde den för att han hade tröttnat på att byta plankorna i vedboden varje vår.

Om man behöver klyva om bitarna blir det lite plock fram och tillbaka, om man inte har gott om yta och kan flytta maskinen till andra sidan högen för omklyvning. Eller om man kan ordna kulfång så att klabbarna hamnar i ett transportband, så håller det undan högen.

Eftersom det går så snabbt att få kluvet så blir det fort en hög framför maskinen som stoppar upp. Jag har löst det genom att spänna fast klyven på en lyftvagn/saxlyft med elhöjning, så kommer den lätt upp till önskvärd höjd.

I år ska den utmanas med meterved, har inte provat det tidigare. Det är mest är en massa kvistig gran dessutom.

Hittade en film där man ser den lite närmre inklusive de två brutala svänghjulen. Det är inga dåliga klabbar den matas med på filmen
Hur är säkerheten på en sådandär?
 
Fullt tillräcklig! 😉
En hand som gör ett "peace"-tecken framför en träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fingrarna i behåll😆
 
Nästan alla dessutom.. 😉

Men skämt åsido, så beror säkerheten, som så ofta, på operatören skulle jag säga. Står du/någon framför den om den skulle spotta/kasta så blir det garanterat svåra skador. Har knäckt många rejäla EUR-pall iaf. Även stålbur slås sönder.

Så inga åskådare framför, eller för nära vid sida. Det kan bli rekyler.

Men den har aldrig spottat bakåt, mot operatören. Tror inte ens att det är möjligt för den att göra det (om man nu inte fått fel fasföljd så den går baklänges). Men det är ändå skyddsglasögon på som gäller.

Om jag inte använder band när jag matar in (funkar inte alltid alls lika bra som det gjorde på filmen jag la upp) så lägger jag en klabb i ”inloppet”, sedan skjuter jag in den med nästa klabb.

Men även om man skickar in direkt så är risken att få in handen väldigt liten, då det finns en form av ”tunnel” med en fjäderspänd platta i innan svänghjulen. Tunnelns längd är typ en armslängd.

Står du på fel sida av maskinen är det dock fullt möjligt att få kontakt med svänghjulen.

Så STÄNG AV maskinerna innan ni är och grejar med dem när något fastnat eller jävlas. Kontrollera också att de har slutat rotera/slå/köra vad de nu gör.

Maxklyvens svänghjul har en rejäl massa och snurrar i över en minut efter att man brutit strömmen..
 
N Niq skrev:
Hur är säkerheten på en sådandär?
Iaf säkrare än en sån här vedklyv! 😆

 
  • Haha
  • Gilla
Riddarn 115 och 1 till
  • Laddar…
Aja, han har ju ändå både hörselskydd, förmodade skyddsglasögon och dessutom foppatofflor.

Vad skulle möjligen kunna gå fel…? 🤔
 
Snabb död...
 
C
H Hybro skrev:
Snabb död...
Snarare långsam död genom förblödning efter att ha huggit av sig handen ute i skogen 😲
 
Den där sortens svänghjulsmaskiner såg man ganska ofta ännu för 15-20 år sedan. Numera börjar de bli ovanliga. Vanligen var hjulet av betong med ett järnband runtom.
 
V Vardagsrum skrev:
säkerheten [beror], som så ofta, på operatören skulle jag säga.
Då är den, definitionsmässigt, osäker. Något är säkert när man kan göra fel utan att straffas för det.

Sen kan man förstås behöva osäkra saker ibland, men att påstå att något är säkert så länge man gör rätt – nja.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då är den, definitionsmässigt, osäker. Något är säkert när man kan göra fel utan att straffas för det.

Sen kan man förstås behöva osäkra saker ibland, men att påstå att något är säkert så länge man gör rätt – nja.
Jo, det instämmer jag i, den är definitionsmässigt osäker. Liksom de allra flesta vedklyvar.. Definitionsmässigt osäkra. Liksom en motorsåg, definitionsmässigt osäker.

Men ser man till att ha rätt förutsättningar, stabilt ”kulfång”, inga åskådare samt stänger av maskinen innan ev rensning, så känns den säker i praktiken.

Allt kan inte vara konstruerat enligt Murphys Lag, så där hänger det på operatören att tänka sig noga för, använda rätt skyddsutrustning, se till att vara utvilad m.m.

Det finns många risker med vedproduktion, och jag vill verkligen uppmana alla att ta det försiktigt, rensa upp runt er, inte slarva med skydden, inte ”jag ska bara” osv..
 
H heimlaga skrev:
Den där sortens svänghjulsmaskiner såg man ganska ofta ännu för 15-20 år sedan. Numera börjar de bli ovanliga. Vanligen var hjulet av betong med ett järnband runtom.
Hjul av betong..? Menar du den typen av klyv som jag har, eller den typen ovan som ser ut som ett pariserhjul?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.