R
I Inga786 skrev:
Ägaren begĂ€r 2 miljoner för huset och jag har ingen aning om hus och renoveringar. Vad tror du att jag borde lĂ€gga som bud?
Det Àr nÄgot vÀldigt naivt och okunnigt över dina frÄgor. Det sÀger mig att du bör börja med att försöka hitta nÄgon som kan hjÀlpa dig "pÄ plats". Har du nÄgon kunnig vÀn?

Att du tror att personer pÄ ett forum ska kunna avgöra vad du ska buda pÄ ett hus Àr Àrligt talat helt galet. Speciellt med tanke pÄ hur knapphÀndig informationen Àr. Har du ens berÀttat var huset ligger?

Jag tror faktiskt inte att du ska köpa ett hus med sÄ pass stora behov av renovering nÀr kunskapsnivÄn Àr som den verkar vara. Leta upp nÄgot som Àr relativt nybyggt eller fackmÀssigt nyrenoverat istÀllet Àr mitt rÄd.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 21 till
  • Laddar…
K
R RoAd skrev:
Det Àr nÄgot vÀldigt naivt och okunnigt över dina frÄgor. Det sÀger mig att du bör börja med att försöka hitta nÄgon som kan hjÀlpa dig "pÄ plats". Har du nÄgon kunnig vÀn?

Att du tror att personer pÄ ett forum ska kunna avgöra vad du ska buda pÄ ett hus Àr Àrligt talat helt galet. Speciellt med tanke pÄ hur knapphÀndig informationen Àr. Har du ens berÀttat var huset ligger?

Jag tror faktiskt inte att du ska köpa ett hus med sÄ pass stora behov av renovering nÀr kunskapsnivÄn Àr som den verkar vara. Leta upp nÄgot som Àr relativt nybyggt eller fackmÀssigt nyrenoverat istÀllet Àr mitt rÄd.
Jag hade kanske inte varit fullt sÄ rak i min kommunikation, men innehÄllsmÀssigt anser jag att du Àr spot on.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
Jag Àr inte lika kritisk i mina tankar utan tÀnker att det Àr mÄnga som vill bo i ett hus och bÄde köper och bygger sig ett nytt hus utan att knappt kunna nÄgot om hus alls innan. De viktiga dÄ Àr man lÀgger generöst med pengar pÄ att ta hjÀlp av erfarna och duktiga besiktningsmÀn och KA/projektledare som kan guida och lÀra en massa saker om hus. NÀr man Àr ung klarar man att lÀra sig mycket snabbt. Sedan ska man ta hjÀlp av nÄgon bra bankman som hjÀlper en att ha stenkoll pÄ sin ekonomi sÄ det inte gÄr överstyr.
 
  • Gilla
En rÀv bakom örat
  • Laddar…
K
J Josth skrev:
Jag Àr inte lika kritisk i mina tankar utan tÀnker att det Àr mÄnga som vill bo i ett hus och bÄde köper och bygger sig ett nytt hus utan att knappt kunna nÄgot om hus alls innan. De viktiga dÄ Àr man lÀgger generöst med pengar pÄ att ta hjÀlp av erfarna och duktiga besiktningsmÀn och KA/projektledare som kan guida och lÀra en massa saker om hus. NÀr man Àr ung klarar man att lÀra sig mycket snabbt. Sedan ska man ta hjÀlp av nÄgon bra bankman som hjÀlper en att ha stenkoll pÄ sin ekonomi sÄ det inte gÄr överstyr.
LÄngt frÄn alla som bor i hus Àr hobbyhantverkare med ett specialintresse för husrenovering. Visst Àr det sÄ.
Att vara fullstÀndigt okunnig, och dÀrtill kanske Àven vÀldigt naiv, kan dock bli vÀldigt dyrt. Inte minst vid köp av gamla kÄkar med odrÀnerad inredd kÀllare.

Att köpa ett lite billigare hus med renoveringsbehov kan lÀtt bli dyrare Àn att köpa en betydligt frÀschare kÄk, om man inte Àr beredd att stÄ för mycket av arbetet sjÀlv.
Visst, ibland stĂ„r inte alternativet dyrare hus till buds, men dĂ„ mĂ„ste man som presumtiv köpare fundera över om ett billigare hus som MÅSTE renoveras verkligen Ă€r ett bĂ€ttre alternativ. I vĂ€rsta fall sĂ€tter man sig i sitsen att det inte finns pengar till renovering, varvid man kan bli tvungen att leva i förfall och kanske fĂ„r riktigt dĂ„ligt betalt vid en framtida försĂ€ljning.

Ingenting i trÄden vittnar, enligt mig, om att TS har en uppfattning om vad det innebÀr att köpa ett gammalt hus med odrÀnerad kÀllare. Att be fullstÀndiga frÀmlingar i ett forum man nyss blev medlem i om rÄd vad gÀller budgivning, utan att ens lÀmna halvdan information om fastigheten, vittnar inte om nÄgon högre mognadsgrad.

Mot denna bakgrund instÀmmer jag i RoAds slutsats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
R
K Kardan79 skrev:
Jag hade kanske inte varit fullt sÄ rak i min kommunikation, men innehÄllsmÀssigt anser jag att du Àr spot on.
Jag tror inte att TS gagnas av att man lindar in detta. Det Àr ett av livets största beslut att köpa hus, och det kan bli en dröm eller en mardröm (eller förstÄs nÄgot mitt emellan). I detta fall verkar risken överhÀngande att det blir det sistnÀmnda.

Jag hoppas inte att jag framstod som elak, för det var verkligen inte meningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag tror att du ska slÀppa det hÀr huset och titta pÄ nÄgra till sÄ att du fÄr en kÀnsla för pris - prestanda i ditt omrÄde. StÀll mycket frÄgor till mÀklarna om husens skick och anmÀrkningarna i besiktningsprotokollen, och ring helst besiktningsmannen och frÄga eftersom mÀklaren normalt vill tona ner problemen. StÀll frÄgor hÀr (helst med bilder) och lÀs artiklar och trÄdar om olika sorters renoveringar. DÄ samlar du pÄ dig lite mer kunskap och Àr bÀttre förberedd nÀr du sedan köper ditt första hus.

Om du ÀndÄ vill ha en uppfattning om vad du kan bjuda för just detta hus kan du börja med att ta reda pÄ vad hus med liknande storlek och lÀge men i nyrenoverat skick i samma eller likvÀrdigt omrÄde har kostat den senaste tiden. Ta den summan, dra av minst en miljon (gÀrna 1,5 sÄ har du marginaler) sÄ fÄr du en liten uppfattning om vad du kan betala för huset.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vet inte hur mÄnga hus du har tittat pÄ. Men som sagt se till att bilda dig en uppfattning om omrÄdet, innan du faller för ett hus.

GĂ„ pĂ„ iallafall ett tiotal visningar innan du ser dig som "köpmogen". Titta Ă€ven pĂ„ hus som du absolut inte Ă€r intresserad av (för dyrt, för dĂ„ligt skick, för litet/stort) osv. Vid visningar bildar du dig en uppfattning inte bara vad du fĂ„r för pengarna, utan hur mĂ€klarna agerar (lita aldrig pĂ„ nĂ„gonting överhuvudtaget som en mĂ€klare sĂ€ger, kolla och dubbelkolla ALLT). Även hur andra spekulanter agerar. Det kan vara guld vĂ€rt vid en budgivning att ha en uppfattning om hur mĂ„nga som verkade seriöst intresserade pĂ„ visningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Jag var pÄ 20-30 husvisningar. Gjorde en lista med plus/minus och ekonomisk kalkyl (upptÀckte dÄ att mÀklare ofta fabulerade kostnader) för var och en och köpte till slut ett hus som egentligen var dyrare Àn jag tÀnkt mig. Det blev ett gammalt, bra renoverat, ekonomiskt hus som jag behöll i över 20 Är.

Simma lugnt. Det finns alltid bÀttre alternativ. Men det viktigaste Àr att man lÀr sig nÄgot nytt vid varje husvisning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vad som Àr rimligt att bjuda Àr ju en kombination av hur marknaden ser ut i omrÄdet, skick och hur stor din plÄnbok Àr.

En dylik kÀllare Àr inget större problem om man inte vill att den ska vara inredd med golv och isolering. Jag köpte ett hus med motsvarande kÀllare. Rev ut all inredning dÀr, slipade bort all fÀrg pÄ insidan, mÄlade med kalkfÀrg och lade ett klinkergolv. Sedan hade jag en frÀsch kÀllare.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Jag Àr inte lika kritisk i mina tankar utan tÀnker att det Àr mÄnga som vill bo i ett hus och bÄde köper och bygger sig ett nytt hus utan att knappt kunna nÄgot om hus alls innan. De viktiga dÄ Àr man lÀgger generöst med pengar pÄ att ta hjÀlp av erfarna och duktiga besiktningsmÀn och KA/projektledare som kan guida och lÀra en massa saker om hus. NÀr man Àr ung klarar man att lÀra sig mycket snabbt. Sedan ska man ta hjÀlp av nÄgon bra bankman som hjÀlper en att ha stenkoll pÄ sin ekonomi sÄ det inte gÄr överstyr.
Det hÀr Àr det huset jag Àr intresserad av och inte alla bilderna frÄn kÀllaren Àr inkluderade

https://www.booli.se/bostad/2922210
 
  • Gilla
Lynn Wigardt och 1 till
  • Laddar…
Ok! Bra att fÄ mer information om huset. Typiskt mexi-tegelhus frÄn 70-talet. Dörrar och fönster ser ut att ha bytts ut under Ären och ser inte sÀrskilt gamla ut alls. Trappor och inglasade verandan ser ut att behöva fixas till. Lite lyxigt med dubbelgarage men utrymmet brukar snabbt fyllas av diverse prylar man har. InvÀndigt Àr det mycket som behöver mÄlas och tapetseras och sÄ Àr det ju alltid. Kök och ett badrum ser ju helt renoverade och frÀscha ut. BÀttre Àn jag först trodde. TyvÀrr Àr jag inte alls insatt i husmarknaden i Köping sÄ kan inte sÀga sÀrskilt mycket om prisnivÄn utan du fÄr som sagt försöka jÀmföra med andra liknande hus till salu och sÄdana som sÄlts senaste Äret. MÀklaren har ju sÀnkt priset frÄn utgÄngspriset sÄ de har insett att folk Àr försiktiga med hur mycket de vill betala. Hade huset varit helt nyrenoverat och i toppskick hade jag inte blivit förvÄnad om det utannonserats för runt 3 MSEK.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok! Bra att fÄ mer information om huset. Typiskt mexi-tegelhus frÄn 70-talet. Dörrar och fönster ser ut att ha bytts ut under Ären och ser inte sÀrskilt gamla ut alls. Trappor och inglasade verandan ser ut att behöva fixas till. Lite lyxigt med dubbelgarage men utrymmet brukar snabbt fyllas av diverse prylar man har. InvÀndigt Àr det mycket som behöver mÄlas och tapetseras och sÄ Àr det ju alltid. Kök och ett badrum ser ju helt renoverade och frÀscha ut. BÀttre Àn jag först trodde. TyvÀrr Àr jag inte alls insatt i husmarknaden i Köping sÄ kan inte sÀga sÀrskilt mycket om prisnivÄn utan du fÄr som sagt försöka jÀmföra med andra liknande hus till salu och sÄdana som sÄlts senaste Äret. MÀklaren har ju sÀnkt priset frÄn utgÄngspriset sÄ de har insett att folk Àr försiktiga med hur mycket de vill betala. Hade huset varit helt nyrenoverat och i toppskick hade jag inte blivit förvÄnad om det utannonserats för runt 3 MSEK.
Huset pÄ nÀsta gata sÄldes för 2,9 miljoner för nÄgra Är sedan utan en kÀllare.
 
Ok, det var kanske under pandemin dÄ mÄnga letade större bostad för att kunna sitta hemma och jobba? Man lÀr sig att huspriserna kan gÄ bÄde uppÄt och nerÄt. Personligen tror jag mycket pÄ att det Àr bra att passa pÄ att köpa hus i kÀrvare tider dÄ priserna inte Àr upptrissade. Det Àr en sÄ stor affÀr man gör och lÄnen mÄste man i regel dras med lÀnge. Men det gÀller att man dessutom har en bra buffert med pengar nÀr man skaffar sig ett hus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ok, det var kanske under pandemin dÄ mÄnga letade större bostad för att kunna sitta hemma och jobba? Man lÀr sig att huspriserna kan gÄ bÄde uppÄt och nerÄt. Personligen tror jag mycket pÄ att det Àr bra att passa pÄ att köpa hus i kÀrvare tider dÄ priserna inte Àr upptrissade. Det Àr en sÄ stor affÀr man gör och lÄnen mÄste man i regel dras med lÀnge. Men det gÀller att man dessutom har en bra buffert med pengar nÀr man skaffar sig ett hus.
Jag har en extra budget pÄ 500 000 kronor och jag tÀnkte först fixa kÀllaren och resten gör jag lÄngsamt! Det verkar som att jag behöver hitta en byggkontrollant för att kontrollera om jag verkligen behöver drÀnering eller inte och sprickorna i grunden. FrÄgan Àr, Àven om jag fixar alla dessa saker, Àr det vÀrt det!? Om grunden redan Àr skadad, finns det nÄgon garanti för att den inte kommer att skadas igen i framtiden efter reparationen!?
 
Generalskarvarna (eller vad man kan kalla det) i det svarta köksgolvet ser inte bra ut. Dels Àr det fult, men indikerar Àven att den som lagt golvet inte Àr sÄ vÀrst noga/bra.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.