D
Nissens Nissens skrev:
Du är rolig du, vi har ofta förlitat oss på kärnkraften, det är inte så att all el distribueras från vattenverken när vi har stort effektbehov.

Frågan är vem som ”blandar korten”…
Så därför är det lönsamt..?

Jag dubbelkollar, om du producerar något för en högre kostnad än du säljer det så är det lönsamt eftersom någon annan tidigare producerade på samma sätt?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D djac skrev:
Så därför är det lönsamt..?

Jag dubbelkollar, om du producerar något för en högre kostnad än du säljer det så är det lönsamt eftersom någon annan tidigare producerade på samma sätt?
Det var lönsamt tills politiska beslut ändrade på det ja. Detta gällde den befintliga kärnkraften, ny blir dyrare.

Oavsett, så kan vi ju inte vara utan el när den behövs som mest.
 
K karlmb skrev:
Men om samma överhet får bestämma hur många kablar det ska finnas över gränserna, så blir det ju väldigt ojämnlikt på marknaden.
Jag hittar ingen som helst semantik (betydelse) i din mening. Om du menar att det finns någon så prova och skriv om meningen. Och undvik svammel-ord som "ojämnlikt". Betydelsen av de i sammanhanget lär ingen kunna förklara. Vet du ens själv vad du vill få fram?

Fö så kan inte staten i Sverige bestämma över Finland och Norge. Det krävs enighet mellan de för en länk mellan sådana elområden.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det var lönsamt tills politiska beslut ändrade på det ja. Detta gällde den befintliga kärnkraften, ny blir dyrare.

Oavsett, så kan vi ju inte vara utan el när den behövs som mest.
Diskussionen började med lönsamhet, den befintliga är lönsam, därför drivs den fortfarande, tills tex någon reparation blir för kostsam för att behålla lönsamheten, då lägger man ner.

Ska vi har mer kärnkraft än idag så blir det nybyggnad och svårigheterna är ekonomiska, elen kommer sannolikt att behöva säljas till under produktionskostnad, det vill inte många investera i.

Detta beror ju på antingen eller bägge av följande, marknadspriset är för lågt, eller tekniken är för dyr för marknaden. Jag gissar på att båda två är i spel.

Som jag ser (personlig åsikt) det måste det bli mindre förmånligt med fossilt, idag är detta prioriterat och därför allra populärast, samtidigt som jag tycker att det borde gå att premiera kärnkraften bättre, tex för inte bara elen utan också för det systempositiva egenskaper det medför.
 
  • Gilla
The real Bob och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Det var lönsamt tills politiska beslut ändrade på det ja. Detta gällde den befintliga kärnkraften, ny blir dyrare.

Oavsett, så kan vi ju inte vara utan el när den behövs som mest.
Det som gör kärnkraft som skulle byggas idag olönsamt är de hiskeliga byggkostnaderna som det verkar bli numera.

O3 sägs ha kostat 15 miljarder när den stod färdig 1985 och var då på 1100MW elektrisk effekt.
I 2023 års penningvärde skulle det bli sisådär 39 miljarder.

OL3, med en effekt på 1650MW, har väl kostat bortåt 120 miljarder, eller nåt sånt.
Nu är det kanske lite oschysst att jämföra med det mest misslyckade projektet ekonomiskt sett, men alla reaktorbyggen i USA och Europa går nästan så där dåligt (ekonomiskt).

Kärnkraftsskatten som var som högst ca 8,5 öre/kWh, och räckte ju för att döda all lönsamhet för kärnkraftsreaktorerna där 2013-2015 (elpriset var så lågt då)
Det var faktiskt inte så speciellt kontroversiellt att stoppa reaktorer då, de bidrog ju inte till något, det var lika billigt, och enklare att köpa kol och gaskraftsel från Tyskland istället.
Sverige hade ju dessutom påbörjat en resa med att vara allt mindre beroende av elimport, 15 år tidigare så importerade vi i princip under hälften av årets timmar, 2015 importerade vi kanske bara under ca 2-3000 av årets 8500 timmar (och numera importerar vi under max 200 timmar om året).

Jag bara slänger fram siffror över import/export här, helt slappt ur minnet, de kan vara en hel del fel, men trenden är sådan. Den som orkar får hemskt gärna kolla upp lite hur mycket vår elimport minskat, och drämma till och rätta mig.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Oavsett, så kan vi ju inte vara utan el när den behövs som mest.
Hur ofta drabbas du?

Jag är väldigt sällan drabbad, med något års mellanrum händer det, när det stormar här. Jag tror dock inte jag skulle vara hjälpt då av ens 100 st nya kärnreaktorer i Sverige (så länge det inte står en i min källare).

Men som du skriver får jag känslan att du ofta blir utan el av någon orsak kopplad till elproduktion, så jag är lite nyfiken.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Det du skrev om avreglering där gäller då Sverige.
Elmarknaden syftade givetvis på den gemensamma som Sverige ingår i. Jag förtydligade det i inlägg #2 665 eftersom du verkade ha missförstått.
 
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur ofta drabbas du?

Jag är väldigt sällan drabbad, med något års mellanrum händer det, när det stormar här. Jag tror dock inte jag skulle vara hjälpt då av ens 100 st nya kärnreaktorer i Sverige (så länge det inte står en i min källare).

Men som du skriver får jag känslan att du ofta blir utan el av någon orsak kopplad till elproduktion, så jag är lite nyfiken.
Tack vare kärnkraften blir jag inte utan el, men du kanske har noterat att elpriserna sticker iväg när det är ont om el? Eftersom elbehovet ökar hela tiden så kommer det inte stt bli bättre över tiden, eller vad tror du?

Kanske löser SMR problemet med lite tur. 😊
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Om du tror att sportfisket är det enda som påverkas av att vi dämmer upp våra älvar har du inte förstått så mycket. Fritidsfiske och övrigt friluftsliv är den sista av de elva punkter som utgör preciseringen av det av Riksdagen antagna miljömålet "Levande sjöar och vattendrag".

Vattenkraften påverkar dessutom miljömålen "Grundvatten av god kvalitet", "Hav i balans samt levande kust och skärgård", "Myllrande våtmarker", "Levande skogar" samt "Ett rikt växt- och djurliv".
LIte halmgubbar där. Miljömål måste ställas mot andra mål. De är inte överordnade allting annat.
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Bara det faktum att en mängd viktiga samhällsfunktioner är beroende av el motiverar att staten bygger kärnkraftverk.
En bra början är att staten inte motverkar byggandet av kärnkraft. Statens inblandning i kärnkraftsbyggandet på 1960- och 1970-talen handlade till stor del om forskning och utveckling. Så brukar ofta teknikutveckling göras, inte bara i Sverige.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Du menar att det finns någon i Sverige som inte använder el?

Bara det faktum att en mängd viktiga samhällsfunktioner är beroende av el motiverar att staten bygger kärnkraftverk.
Det finns mycket som alla i Sverige måste göra, men som inte betalas av staten. Alla behöver vatten, men de kommunala vattenverken tar betalt för vad vattnet kostar att leverera till kunderna. Alla behöver äta, men vi får betala vad maten kostar. Alla behöver vägar, att köra på själva eller för att få det de behöver transporterat dit det ske. Men vägtrafiken betalar (i princip, enligt riksdagsbeslut) sina kostnader. Varför ska inte den som använder el betala vad det kostar att producera och distribuera el?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
En bra början är att staten inte motverkar byggandet av kärnkraft. Statens inblandning i kärnkraftsbyggandet på 1960- och 1970-talen handlade till största delen om forskning och utveckling. Så brukar teknikutveckling göra, inte bara i Sverige.
Sedan Alliansens energiavtal 2009, och stadfäst i fempartiöverenskommelsen mellan M, KD, C, S och MP 2016, finns det inga ekonomiska eller administrativa hinder för att bygga ut kärnkraften. Men intresset från investerarna är svagt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men du är kanske helt med på tåget att dina pengar används för att slänga på olönsam kärnkraft?
Ja. Se inlägg #2 695.

Statlig inblandning i landets ekonomi är oftast inte bra.
(Det gäller f.ö. även projekt som Hybrit).
 
P pmd skrev:
LIte halmgubbar där. Miljömål måste ställas mot andra mål. De är inte överordnade allting annat.
Miljömålen är fastställda, i bred politisk enighet, av Riksdagen. Och naturen är faktiskt överordnad allting annat. Utan fungerande ekosystem kan vi inte leva. Det finns gränser för vad vår lilla planet tål.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Sedan Alliansens energiavtal 2009, och stadfäst i fempartiöverenskommelsen mellan M, KD, C, S och MP 2016, finns det inga ekonomiska eller administrativa hinder för att bygga ut kärnkraften. Men intresset från investerarna är svagt.
Det var bra länge förbjudet att bygga kärnkraftsreaktorer på annan plats än där nedlagda reaktorer fanns, och bara för att ersätta nedlagda. Jag minns inte riktigt om den lagen är borta, men den borde tas bort om det fortfarande finns kvar.

MP vill f.ö. förhindra ny kärnkraft, så för investerare är det inte bra med valresultat som gör en regering beroende av MPs välvilja (oberoende av vilket "block" som bildar regering; både M och S har i regeringsställning samarbetat med MP). Att investeringsviljan inte ligger på topp är därför ganska begripligt.

Byggplanering är dessutom alldeles för krånglig och byråkratisk vilket gör byggandet av nästan vad som helst dyrt.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.