Anna_H Anna_H skrev:
Man har alltid rätt att underhålla sina bryggor, pirar osv. Sedan var gränsen går mellan att underhålla och att utöka kan ju vara en knäckfråga. Likaså om den förfallit så mycket att den inte längre kan anses vara en pir elelr brygga utan återfallit till naturen. Men som jag förstår det tänker du inte göra piren längre eller bredare, och stenarna, dvs piren i sig, finns kvar om än i dåligt skick, och då ska det vara lugnt, eftersom den dessutom finns med på flygfoton från före 1975.

Jag är ledamot i miljö- och byggnadsnämnden i en mycket strandrik kommun och vi har diskuterat många ärenden med länsttyrelsen.

Avslag:
1. Muddring för att återställa möjlighet att ha större båtar. Fanns före 1975, men har inte skötts om senaste 20 åren, så att det vuxit upp vass och vattnet är inte längre hävdat. Dock fick de tillstånd att lägga muddringsmassorna på stranden. Bara inte ta upp dem ur vattnet. Trots att alla grannar har muddrat, de har underhållit sina små hamnar genom åren.
[bild]

2. Utöka brygga med vinkel så att strand och båtar skyddas mot stormar. Tar större vattenyta i anspråk, inte okej. Trots att flera grannar har gjort samma sak. Det är snarare större risk att få avslag ju fler som gjort det.
Tack för bra exempel!Ja det som du beskriver är ju det som är svårt, man kan inte på förhand göra en rimlig bedömning av vad som kommer bli godkänt. Får helt enkelt testa!
 
H hempularen skrev:
Till att börja med så bör du undvika att säga att den är anlagd på 70 talet. Det är väsentligt att den är anlgad innan nuvarande strandskydds lag (tror det var 1972). Så utryck det inte på ett sätt som kan tolkas som efter 1972 (kolla rätt årtal).

Om vi nu antar att den hade funnits på din fastighet, så tror jag att du har rätt att renovera utan att söka strandskyddsdispens. Om du lägger på ett trädäck så kan det finnas risk att det inte anses vara en renovering.

Att den nu delvis ligger utanför din fastighet, kan vara ett problem. Men hur säker är du på det? Går det att spela dum?
1975 tillkom strandskydds lagen.
 
Joppa83 Joppa83 skrev:
1975 tillkom strandskydds lagen.
Strandlagen kom 1950. 1975 infördes det generella strandskyddet i naturvårdslagen. Det innebär att strandskydd kan ha gällt innan 1975, även om det är ovanligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är snarare större risk att få avslag ju fler som gjort det.
Detta låter ju helst bisarrt. Är det för att nämnden vill visa sig på styva linan? Hämndbegär? Godtycke?
Regelverket tycks vara tillräckligt oklart så att varje kommun och varje nämndeman har olika åsikter.
Här var det någon som fick underhållsmuddra runt sin brygga och muddrade en 300 m kanal till djupare vatten.
Och bryggorna har en tendens att växa i omgångar.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta låter ju helst bisarrt. Är det för att nämnden vill visa sig på styva linan? Hämndbegär? Godtycke?
Regelverket tycks vara tillräckligt oklart så att varje kommun och varje nämndeman har olika åsikter.
Här var det någon som fick underhållsmuddra runt sin brygga och muddrade en 300 m kanal till djupare vatten.
Och bryggorna har en tendens att växa i omgångar.
Nämnden har i båda dessa fall sagt ja, vi ansåg inte att det inskränkte något enligt allemansrätten, och vi menade att det inte skilde sig från vad grannarna fått tillstånd till. Det är Länsstyrelsen som sagt nej och jag har för övrigt inga som helst behov av att hämnas på någon. Att folk skulle bli politiker för att man drivs av hämndbegär låter som galna fantasier, och jag tänker att det är mycket svårt att få tillräckligt med röster på det vallöftet.

Efter ett antal sådana ärenden bad vi Länsstyrelsen om en utbildning och fick då med oss förklaringarna som jag skrev ovan. Det handlar alltså inte alls om godtycke, utan om att varje fall ska bedömas helt enskilt, var för sig, mot strandskyddsregler, dvs allmänhetens tillgång samt skydd för djur och växter, och även reglerna om vattenverksamhet, medan vi i kommunen menade att vi måste ta hänsyn till att alla invånare ska behandlas lika. I vissa delar av kommunen måste vi även ta hänsyn till regler om vattentäkt.

Förresten:
Nämndemän sitter i tingsrätten. Om man sitter i en nämnd är man ledamot i nämnden, inte nämndeman.
 
  • Gilla
Finnpucko och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta låter ju helst bisarrt. Är det för att nämnden vill visa sig på styva linan? Hämndbegär? Godtycke?
Regelverket tycks vara tillräckligt oklart så att varje kommun och varje nämndeman har olika åsikter.
Här var det någon som fick underhållsmuddra runt sin brygga och muddrade en 300 m kanal till djupare vatten.
Och bryggorna har en tendens att växa i omgångar.
Nu är det ju så att kommunens strandskyddsärenden granskas av Länsstyrelsen, så jag vet inte vad byggnadsnämnden skulle tjäna på att visa sig på ”styva linan” eller försöka hämnas.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nämnden har i båda dessa fall sagt ja, vi ansåg inte att det inskränkte något enligt allemansrätten, och vi menade att det inte skilde sig från vad grannarna fått tillstånd till. Det är Länsstyrelsen som sagt nej och jag har för övrigt inga som helst behov av att hämnas på någon. Att folk skulle bli politiker för att man drivs av hämndbegär låter som galna fantasier, och jag tänker att det är mycket svårt att få tillräckligt med röster på det vallöftet.

Efter ett antal sådana ärenden bad vi Länsstyrelsen om en utbildning och fick då med oss förklaringarna som jag skrev ovan. Det handlar alltså inte alls om godtycke, utan om att varje fall ska bedömas helt enskilt, var för sig, mot strandskyddsregler, dvs allmänhetens tillgång samt skydd för djur och växter, och även reglerna om vattenverksamhet, medan vi i kommunen menade att vi måste ta hänsyn till att alla invånare ska behandlas lika. I vissa delar av kommunen måste vi även ta hänsyn till regler om vattentäkt.

Förresten:
Nämndemän sitter i tingsrätten. Om man sitter i en nämnd är man ledamot i nämnden, inte nämndeman.
Jättebra att Länsstyrelsen höll en utbildning för er! Det ökar förståelsen för lagstiftningen och hur ärenden granskas och bedömas.
Många som skriver i dessa trådar har inte någon större koll utan tar till argument som hämnd, mutade politiker, godtycklighet, inkompetenta tjänstemän etc när deras åsikter inte stämmer överens med lagstiftningen.

Sen är strandskyddets vara eller icke vara en annan diskussion.
 
Redigerat:
  • Gilla
Contrefort och 2 till
  • Laddar…
Det är bra och aktningsvärt att folk vill bli politiker. Men tyvärr slår det fel ibland. Ni behöver bara läsa alla trådar här där folk diskuteras om vissa åtgärder är lovpliktiga eller ej. Det tyder på att reglerna är allt annat än klara. Och många är exemplen där byggnadsnämnden har tagit helt märkliga beslut. Som tur är kan dessa beslut överklagas till högre instanser.
Och det är uppenbart att det finns politiker och tjänstemän på alla nivåer som saknar kompetens och moralisk kompass. Jag har ingen aning hur vanligt det är men bara inom min lilla horisont finns det fall av kompismentalitet som påverkar beslut i byggnadsnämnden.
 
M MetteKson skrev:
Jättebra att Länsstyrelsen höll en utbildning för er! Det ökar förståelsen för lagstiftningen och hur ärenden granskas och bedömas.
Många som skriver i dessa trådar har inte någon större koll utan tar till argument som hämnd, mutade politiker, godtycklighet, inkompetenta tjänstemän etc när deras åsikter inte stämmer överens med lagstiftningen.

Sen är strandskyddets vara eller icke vara en annan diskussion.
För att inte tala om argumentet att vi är giriga och högavlönade 😆
Kan ju säga att de hundralapparna jag får utöver förlorad inkomst är inget för giriga, till det kommer alla obetalda timmar för att läsa igenom alla handlingar, samt gruppmöten där man diskuterar frågorna. Det är ju bara själva nämndmötena man får ersättning för.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Det är inte bara strandskyddsdispens som kan krävas, det behövs också en anmälan om vattenverksamhet. En anmälan görs för själva åtgärden/arbetet, därför har det ingen större betydelse om piren funnits tidigare för att man ska behöva göra en anmälan. Det är arbetets omfattning som styr.

Anmälan görs till länsstyrelsen.
 
  • Gilla
PHAS och 1 till
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Det är inte bara strandskyddsdispens som kan krävas, det behövs också en anmälan om vattenverksamhet. En anmälan görs för själva åtgärden/arbetet, därför har det ingen större betydelse om piren funnits tidigare för att man ska behöva göra en anmälan. Det är arbetets omfattning som styr.

Anmälan görs till länsstyrelsen.
Om man inte ändrar på den delen som är i vattnet så är det inte vattenverksamhet. Såvitt jag förstår vill TS bara restaurera delen över ytan. Men det skadar inte att ringa och kolla med Länsstyrelsen, de är faktiskt hjälpsamma.
 
  • Gilla
PHAS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om man inte ändrar på den delen som är i vattnet så är det inte vattenverksamhet. Såvitt jag förstår vill TS bara restaurera delen över ytan. Men det skadar inte att ringa och kolla med Länsstyrelsen, de är faktiskt hjälpsamma.
Precis, är man inte i det som juridiskt sett räknas som vattenområde kan det per definition inte bli fråga om vattenverksamhet.

(Vattenområde definieras som högsta förutsebara vattenstånd (11 kap. 2 § miljöbalken). Eftersom det är något otydligt har man i handledningar tolkat det som 100-årsvattenstånd. Alltså betydligt över medelnivån i de flesta vattenytor.)
 
P PHAS skrev:
Jag har en liten sommarstuga med havstomt och en liten strandremsa. I utkanten av tomten har förra ägaren anlagt en pir på 70-talet. Det var nog en fin pir en gång i tiden men stensatta kanter osv. Nu håller den dock på att rasa sönder med lösa stenar och utstickande armeringsjärn. Jag skulle vilja renovera den och tror att det enklaste är att lägga på ett trädäck. Problemet är att den förvisso börjar på min tomt men sträcker sig ut i kommunens vatten. Som den är nu är den en olägenhet och direkt farlig men jag tvivlar starkt på att kommunen vill komma dit och fixa den. Vad tror ni, får jag renovera piren och krävs det isf ngt bygglov/standskyddsdispens. Lite tveksam till att ansöka pga rädsla att få nej. Tacksam för era insatta och kloka synpunkter!
Om en pir eller brygga är känd så syns det på kartan hos LMV dvs Min fastighet.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/information-om-fastigheter/Min-fastighet/
Om något byggts historiskt som är känt så blir det då en markering i kartan.
Sen kan man jämföra med gamla flygfoton. Om din pir är "känd" så ser jag inga problem med en renovering.

Exempel
 
  • Skärmdump av Lantmäteriets karttjänst med markerad fastighetsgräns och en indikerad pir eller brygga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P paralun skrev:
Om en pir eller brygga är känd så syns det på kartan hos LMV dvs Min fastighet.
[länk]
Om något byggts historiskt som är känt så blir det då en markering i kartan.
Sen kan man jämföra med gamla flygfoton. Om din pir är "känd" så ser jag inga problem med en renovering.

Exempel
Vad skulle det ha för betydelse menar du? Kartorna försöker ju bara avbilda hur verkligheten ser ut och tar ingen ställning till om det finns dispens, tillstånd eller något annat sådant.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Vad skulle det ha för betydelse menar du? Kartorna försöker ju bara avbilda hur verkligheten ser ut och tar ingen ställning till om det finns dispens, tillstånd eller något annat sådant.
Nej men konstruktionen är "känd" och att det finns en konstruktion dvs en pir eller brygga.
Sen om den är "känd" så är det med stor sannolikhet enklare att få tillstånd till en renovering.
Kollade området vi har stugan och varenda historisk konstruktion är markerad. Har aldrig hört talas om att någon blivit nekad att underhålla konstruktionen. Sen kan man ju inte heller kräva att en pir eller brygga tas bort som byggdes för många år sedan av annan ägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.