Hej,Jag ska köpa mitt första hus, kan du snĂ€lla berĂ€tta hur mycket det kommer att kosta att fixa allt som stĂ„r i papperna!? Jag Ă€r mest oroad över kĂ€llaren! Vad tror du totalt sett hur mycket det kommer att kosta att fixa huset. Rekommenderar du att köpa detta hus i detta skick!? Är det vĂ€rt att renovera och Ă„tgĂ€rda problemen som nĂ€mns om detta hus!? Det skulle hjĂ€lpa mycket! Tack sĂ„ mycket.
 
  • Inspektionsrapport med bockade bedömningsresultat och kommentarer som pĂ„pekar fukt- och underhĂ„llsproblem i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med checklistor och kommentarer om ett hus, inkluderar punkter om fukt i kĂ€llaren och takets skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dokument med text om byggnadskonstruktion och fuktproblem, samt en bild av en fuktindikator pĂ„ ett trĂ€golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
LÄter som det Àr mycket som ska fixas! KÀnns som ett lite Àldre hus. Fortsatta tekniska utredningar behövs pÄ nÄgra punkter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J Josth skrev:
LÄter som det Àr mycket som ska fixas! KÀnns som ett lite Àldre hus. Fortsatta tekniska utredningar behövs pÄ nÄgra punkter.
Huset Àr frÄn 1975, verkar som Àgaren inte gjorde nÄgra renoveringar efter att ha byggt huset! Om jag fixar alla problem, har du nÄgon aning om hur mycket det kan kosta?
 
Det Àr svÄrt att fÄ ett grepp vad allt skulle kosta, men lÄter du hantverkare göra allt sÄ gÄr en miljon fort Ät. En byggmÀstare som kommer och tittar pÄ huset och undersöker det borde kunna ge ett hyfsat bra besked. Viktigaste att börja med taket och drÀnera om grunden om de Àr dÄliga. Elsystemet borde vara helt okej nÀr det Àr frÄn -75 men det kan hÀnda att jordfelsbrytare saknas och det ska dÄ skyndsamt sÀttas in. Man fÄr sedan renovera huset stegvis i takt med att man har pengar och tid.

Kan vÀl tillÀgga att en del av det som stÄr i besiktningsprotokollet kan lÄta mer dramatiskt Àn det Àr och de skriver som de gör för att skydda sig sjÀlva om nÄgon mot förmodan senare skulle hitta ett fel dÀr. Ett Àldre hus Àr ett Àldre hus med bÄde fördelar och nackdelar. Det viktigaste Àr att kunna avgöra vad som Àr viktigt att fixa och vad som kan vÀnta tills man har mer tid och pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
KristineD och 4 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det Àr svÄrt att fÄ ett grepp vad allt skulle kosta, men lÄter du hantverkare göra allt sÄ gÄr en miljon fort Ät. En byggmÀstare som kommer och tittar pÄ huset och undersöker det borde kunna ge ett hyfsat bra besked. Viktigaste att börja med taket och drÀnera om grunden om de Àr dÄliga. Elsystemet borde vara helt okej nÀr det Àr frÄn -75 men det kan hÀnda att jordfelsbrytare saknas och det ska dÄ skyndsamt sÀttas in. Man fÄr sedan renovera huset stegvis i takt med att man har pengar och tid.
Hemtaket byttes 2020 och arbetet utfördes av företaget! Jag Àr mer oroad över kÀllaren, sprickorna i grunden, jag har ingen aning om hem och vill se till att jag förhandlar bra.
 
Hemtaket?? Menar du att hela taket lades om 2020?? Stod nÄgot om dÄliga masonitskivor och de borde bytts ut i sÄ fall? KÀllaren verkar vara en typisk kÀllare frÄn den tiden som man tyvÀrr utan att förstÄ bÀttre inredde pÄ ett felaktigt sÀtt med t.ex. trÀreglar direkt mot betongen. Förmodligen bara att riva ut den gamla inredningen och göra om pÄ nÄgot bÀttre sÀtt.
 
  • Gilla
azellen och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hemtaket?? Menar du att hela taket lades om 2020?? Stod nÄgot om dÄliga masonitskivor och de borde bytts ut i sÄ fall? KÀllaren verkar vara en typisk kÀllare frÄn den tiden som man tyvÀrr utan att förstÄ bÀttre inredde pÄ ett felaktigt sÀtt med t.ex. trÀreglar direkt mot betongen. Förmodligen bara att riva ut den gamla inredningen och göra om pÄ nÄgot bÀttre sÀtt.
Ja, enligt dokumentet byttes taket Ă„r 2020
 
  • Dokument med en lista över byggnadskomponenter, inklusive nyligen bytt tak Ă„r 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det Ă€r ju bra i sĂ„ fall. Är det alltsĂ„ ett tak helt i plĂ„t och inte betongpannor som det brukar vara? Att lĂ€gga om hela taket kan kosta runt 100 - 200 KSEK.
 
J Josth skrev:
Det Ă€r ju bra i sĂ„ fall. Är det alltsĂ„ ett tak helt i plĂ„t och inte betongpannor som det brukar vara? Att lĂ€gga om hela taket kan kosta runt 100 - 200 KSEK.
SÄ hÀr ser taket ut, du nÀmnde tidigare att det skulle kosta 1 miljon att ÄtgÀrda problemen!? Varför sÄ mycket!?"
 
  • Svart tegelbelagt tak med en skorsten och solpaneler, under en klarblĂ„ himmel.
Ja taket ser ju fint ut utifrÄn. MÄste dÄ alltsÄ vara takplÄt som ser ut som om det vore betongpannor. Bara lite smÄfix inne pÄ vinden som kan behövas dÄ sÄ man blir av med den mikrobiella pÄvÀxten pÄ de stÀllen det finns.

Generellt sÄ gÄr en miljon snabbt Ät nÀr man renoverar ett Àldre hus. Bara att renovera ett badrum med kakel och klinker kan t.ex. kosta 250 KSEK. Det viktigaste Àr att ha pengar till det som Àr mest kritiskt och sedan kan man ta resten pÄ lÄng sikt. Vissa saker fÄr man ocksÄ acceptera att det Àr som det Àr i Àldre hus och leva med det. Nu verkar det som omdrÀnering av kÀllare och grund med översyn av avloppsrör etc Àr det viktigaste för att fÄ bÀttre klimat i kÀllaren och fuktsÀkra den. Det kostar ganska mycket pengar. Eventuellt mÄste man ocksÄ riva ut gamla trÀreglar och isolering i kÀllaren och inreda pÄ nytt pÄ ett tekniskt bÀttre sÀtt.
 
  • Gilla
Mörner och 4 till
  • Laddar…
K
I Inga786 skrev:
SÄ hÀr ser taket ut, du nÀmnde tidigare att det skulle kosta 1 miljon att ÄtgÀrda problemen!? Varför sÄ mycket!?"
J Josth skrev:
Ja taket ser ju fint ut utifrÄn. MÄste dÄ alltsÄ vara takplÄt som ser ut som om det vore betongpannor. Bara lite smÄfix inne pÄ vinden som kan behövas dÄ sÄ man blir av med den mikrobiella pÄvÀxten pÄ de stÀllen det finns.

Generellt sÄ gÄr en miljon snabbt Ät nÀr man renoverar ett Àldre hus. Bara att renovera ett badrum med kakel och klinker kan t.ex. kosta 250 KSEK. Det viktigaste Àr att ha pengar till det som Àr mest kritiskt och sedan kan man ta resten pÄ lÄng sikt. Vissa saker fÄr man ocksÄ acceptera att det Àr som det Àr i Àldre hus och leva med det. Nu verkar det som omdrÀnering av kÀllare och grund med översyn av avloppsrör etc Àr det viktigaste för att fÄ bÀttre klimat i kÀllaren och fuktsÀkra den. Det kostar ganska mycket pengar. Eventuellt mÄste man ocksÄ riva ut gamla trÀreglar och isolering i kÀllaren och inreda pÄ nytt pÄ ett tekniskt bÀttre sÀtt.
Jag instÀmmer helt och fullt!
Som Josth skriver springer det ivÀg OTROLIGT fort om man mÄste leja bort allt arbete.

250 000kr för ett helkaklat normalstort badrum skulle jag sÀga Àr lÄgt rÀknat idag.
Gissningsvis >200kkr bara för drÀneringen.
KÀllaren bör rimligen rivas ut, som Josth skriver. Inte helt lyckat med ingjutna blöta tryckta reglar frÄn -75 i vÀggarna. Kan lukta en hel del.
Vill man göra nÄgot Ät elen, dÄ blir Àven det dyrt. Att byta till en modern elcentral och installera jordfelsbrytare kostar vÀl bara det runt 10kkr, tror jag.
Bra att takplÄten Àr bytt, dÄ det kostar en slant.

Jag hade utgÄtt frÄn att drÀnering och kÀllare skulle kosta >300kkr.
Hellre bli överraskad över att nÄgonting blir billigare Àn vad man trott (men det blir det aldrig).
 
  • Gilla
Vetallt och 3 till
  • Laddar…
Elsystemet Àr som sagt nÄgot av det som borde vara minst problem med i ett hus frÄn -75. En traditionell sÀkringscentral med porslinsproppar och PVC-ledningarna frÄn den tiden hÄller extremt lÀnge. Om jordfelsbrytare fortfarande saknas Àr det dock mycket viktigt att det kommer pÄ plats snarast. Kanske behövs ocksÄ en ny grupp med ett extra jordat vÀgguttag i köket sÄ att man kan köra micro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Man bör ocksÄ kolla att luftvÀrmepumpen Àr installerad med en egen grupp i elcentralen sÄ att inte sÀkringen gÄr sÄ fort man ocksÄ startar dammsugaren pÄ vintern.
 
  • Gilla
En rÀv bakom örat och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Elsystemet Àr som sagt nÄgot av det som borde vara minst problem med i ett hus frÄn -75. En traditionell sÀkringscentral med porslinsproppar och PVC-ledningarna frÄn den tiden hÄller extremt lÀnge. Om jordfelsbrytare fortfarande saknas Àr det dock mycket viktigt att det kommer pÄ plats snarast. Kanske behövs ocksÄ en ny grupp med ett extra jordat vÀgguttag i köket sÄ att man kan köra micro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Man bör ocksÄ kolla att luftvÀrmepumpen Àr installerad med en egen grupp i elcentralen sÄ att inte sÀkringen gÄr sÄ fort man ocksÄ startar dammsugaren pÄ vintern. begÀr 2 miljoner för huset och jag har ingen aning om hus och renoveringar. Vad tror du att jag borde lÀgga som bud?
J Josth skrev:
Elsystemet Àr som sagt nÄgot av det som borde vara minst problem med i ett hus frÄn -75. En traditionell sÀkringscentral med porslinsproppar och PVC-ledningarna frÄn den tiden hÄller extremt lÀnge. Om jordfelsbrytare fortfarande saknas Àr det dock mycket viktigt att det kommer pÄ plats snarast. Kanske behövs ocksÄ en ny grupp med ett extra jordat vÀgguttag i köket sÄ att man kan köra micro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Man bör ocksÄ kolla att luftvÀrmepumpen Àr installerad med en egen grupp i elcentralen sÄ att inte sÀkringen gÄr sÄ fort man ocksÄ startar dammsugaren pÄ vintern.
Ägaren begĂ€r 2 miljoner för huset och jag har ingen aning om hus och renoveringar. Vad tror du att jag borde lĂ€gga som bud?
 
K Kardan79 skrev:
Jag instÀmmer helt och fullt!
Som Josth skriver springer det ivÀg OTROLIGT fort om man mÄste leja bort allt arbete.

250 000kr för ett helkaklat normalstort badrum skulle jag sÀga Àr lÄgt rÀknat idag.
Gissningsvis >200kkr bara för drÀneringen.
KÀllaren bör rimligen rivas ut, som Josth skriver. Inte helt lyckat med ingjutna blöta tryckta reglar frÄn -75 i vÀggarna. Kan lukta en hel del.
Vill man göra nÄgot Ät elen, dÄ blir Àven det dyrt. Att byta till en modern elcentral och installera jordfelsbrytare kostar vÀl bara det runt 10kkr, tror jag.
Bra att takplÄten Àr bytt, dÄ det kostar en slant.

Jag hade utgÄtt frÄn att drÀnering och kÀllare skulle kosta >300kkr.
Hellre bli överraskad över att nÄgonting blir billigare Àn vad man trott (men det blir det aldrig).
Ägaren begĂ€r 2 miljoner för huset och jag har ingen aning om hus och renoveringar. Vad tror du att jag borde lĂ€gga som bud?
 
J Josth skrev:
Elsystemet Àr som sagt nÄgot av det som borde vara minst problem med i ett hus frÄn -75. En traditionell sÀkringscentral med porslinsproppar och PVC-ledningarna frÄn den tiden hÄller extremt lÀnge. Om jordfelsbrytare fortfarande saknas Àr det dock mycket viktigt att det kommer pÄ plats snarast. Kanske behövs ocksÄ en ny grupp med ett extra jordat vÀgguttag i köket sÄ att man kan köra micro, kaffebryggare och vattenkokare samtidigt. Man bör ocksÄ kolla att luftvÀrmepumpen Àr installerad med en egen grupp i elcentralen sÄ att inte sÀkringen gÄr sÄ fort man ocksÄ startar dammsugaren pÄ vintern.
Eftersom marknaden redan Àr nere, vad tror du att jag borde budgiva pÄ?
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.