Karlmb har en väldigt konstig bild av elmarknaden. Men det blir inte bättre av att du avsiktligt missförstår vad han skriver.

Det är fullständigt omöjligt att få ut honom det där resonemanget. Jag har försökt i år. Vissa missförstånd har jag fått ur honom. Men den här biten är hopplös.
 
  • Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gäller potatis och allt annat också. Ska man vara med i en frihandelsgemenskap så är det det som gäller.
Här i sydvästra Skåne (Malmö) kostar ett kilo potatis aldrig över 5 kronor per kilo om man handlar på rätt ställe.
Lokalt producerat, transporterat och sålt lokalt.
 
D daVinci skrev:
Jag har hittills sett exakt 0 förklaringar som visar på ett tvång att exportera
Vad innebär Elmarknadsförordningens artikel 16 om 70-procentsregeln i din tolkning ?
 
D Daniel 109 skrev:
Karlmb har en väldigt konstig bild av elmarknaden. Men det blir inte bättre av att du avsiktligt missförstår vad han skriver.

Det är fullständigt omöjligt att få ut honom det där resonemanget. Jag har försökt i år. Vissa missförstånd har jag fått ur honom. Men den här biten är hopplös.
Vad är missförstånd? Och varför skulle en svensk elproducent välja att sälja elen till svenska kunder som inte är beredda att betala lika mycket som danska eller norska kunder, så länge det finns exportkapacitet för att transportera elen till de kunder som betalar bäst?

Frihandel och kapitalistisk ekonomi medför att priserna på olika varor blir ungefär desamma i alla länder. De skillnader som finns beror i huvudsak på transportkostnader och bristande transportkapacitet. Samtidigt är frihandel som regel bra både för den som exporterar och den som importerar. Och den svenska bytesbalansen mår bra av att vi kan exportera el för tiotals miljarder kronor varje år.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Vad är missförstånd?
Det här nedanför är ett missförstånd av hur det faktiskt fungerar. Du kan inte köpa transmissionsrättigheter på den nordiska marknaden. (Istället kan man handla med EPADs.)
B bjorn.abelsson skrev:
Och varför skulle en svensk elproducent välja att sälja elen till svenska kunder som inte är beredda att betala lika mycket som danska eller norska kunder, så länge det finns exportkapacitet för att transportera elen till de kunder som betalar bäst?
 
D Dilato skrev:
Vad innebär Elmarknadsförordningens artikel 16 om 70-procentsregeln i din tolkning ?
Att man inte får införa exportförbud.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Det här nedanför är ett missförstånd av hur det faktiskt fungerar. Du kan inte köpa transmissionsrättigheter på den nordiska marknaden. (Istället kan man handla med EPADs.)
Det behöver man inte heller.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Vad är missförstånd? Och varför skulle en svensk elproducent välja att sälja elen till svenska kunder som inte är beredda att betala lika mycket som danska eller norska kunder, så länge det finns exportkapacitet för att transportera elen till de kunder som betalar bäst?

Frihandel och kapitalistisk ekonomi medför att priserna på olika varor blir ungefär desamma i alla länder. De skillnader som finns beror i huvudsak på transportkostnader och bristande transportkapacitet. Samtidigt är frihandel som regel bra både för den som exporterar och den som importerar. Och den svenska bytesbalansen mår bra av att vi kan exportera el för tiotals miljarder kronor varje år.
Det är just det Karlmb syftar på, men han utrycker sig något udda vilket får Davici att hävda att det inte alls är så.

Det finns ett förbud att införa exportbegränsningar. Karlmb kallar det av någon anledning exporttvång.
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Stämmer väl väldigt dåligt det där.

Det finns ganska gått om vägförbindelser till Norge, Finland och Danmark, samt båtförbindelser, som staten inte begränsar. Det har inte lett till något tvång att exportera lastbilar för Volvo.
(Vad kommer det sig att någon tror att det finns ett tvång bara för att staten inte begränsar?)

Och det har inte lett till något tvång för Volvo att utöka någon produktion av lastbilar.
Däremot kan för all del Volvo exportera mer om det finns kunder i utlandet som är villiga att betala.

På samma sätt är det med el. När kunderna i Finland står utan det utlovade kärnreaktorn så betalar dom högre och högre pris för att få sig el.
Och producenterna i Sverige kan producera mer el och sälja.

Skulle elen vara billigare i Sverige om vi haft exportförbud?
Finns det verkligen någon som på allvar tror det???

Det som då skulle ha hänt är att massor av elproduktion aldrig skulle ha byggts, och vi skulle troligen sitta med högre elpriser. (Finns stordriftsfördelar även här).
Vart vill du komma förutom att gräla?
Jag har förklarat hur jag menar men du verkar bara vilja bygga mer produktion och kablar.
 
P
B bjorn.abelsson skrev:
Att offra de sista stora älvarna på ekonomins altare vore verkligen kortsynt. Hade vi haft dagens miljölagar hade vi inte byggt ut vattenkraften på det sätt vi gjorde och vi borde ha lärt oss av de misstag vi gjorde då. Det finns andra sätt att producera el om är mycket mindre miljöförstörande.
Om Sverige inte hade byggt vattenkraft i stor skala under 1900-talets första hälft (drygt) så hade vi antingen inte haft det välstånd vi har idag eller så hade vi byggt kraftverk eldade med kol och olja. Inget av de alternativen ser jag som bättre än vad som skedde.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Det går också att lagra energi, inte direkt som el, men som vätgas, i batterier, i vattenmagasin och på andra sätt för att spara den energi om våra kraftverk producerar från perioder med låg elanvändning till perioder då behovet är större.
Jag säger som daVinci: utveckla gärna det där, men inte med mina pengar (dvs skattepengar).
 
  • Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
P
D daVinci skrev:
Tja, Volvo lär sälja till den som betalar.

Och elen säljs till den som betalar.
Om elmarknaden hade varit avreglerad så hade jag inte protesterat så mycket, och om alla länder i EU hade samma krav på sig att inte släppa ut växthusgaser så hade det varit bättre.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vad borde vara avreglerat som inte är det menar du?
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Frihandel och kapitalistisk ekonomi medför att priserna på olika varor blir ungefär desamma i alla länder. De skillnader som finns beror i huvudsak på transportkostnader och bristande transportkapacitet. Samtidigt är frihandel som regel bra både för den som exporterar och den som importerar.
Ingen regel utan undantag. Frihandel mellan Kina och västvärlden har inte varit enbart positiv. Samma sak gäller frihandel mellan Ryssland och västvärlden fast i mindre skala.

Så vi kan nog konstatera att för att frihandel ska vara bra för alla inblandade behövs även politisk frihet och samma regler för produktion hos alla.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag säger som daVinci: utveckla gärna det där, men inte med mina pengar (dvs skattepengar).
Jag säger samma sak om kärnkraft: Utveckla gärna, men inte med mina skattepengar.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.