Banggood.
En vecka från CZ med leverans till dörren.
Dag
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Hyllan till grannens vinkelbänk är klar.

Nybyggd trähylla för vinkelbänk placerad på workmate i snickarbod med verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu skall den vitpigmenteras och få en strykning med Osmo hårdvaxolja.
Det obligatoriska belastningstestet klarade den galant!

Nybyggd hylla av trä för vinkelbänk i verkstad, klar för vitpigmentering och hårdvaxolja, med ölburk för storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten av helgen blir det planering inför nästa veckas insats på ”Framsidan”.
Det gäller att ha med allt och lite till! Det kommer att vara 50 mil till ”Snickerboa” där alla lösningar finns.

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 9 till
  • Laddar…
Grannens grov entré klar!

Efter pigmentering och hårdvaxbehandling sitter hyllan på plats!
Det blir en annan känsla när man platsbygger inredningen.

Platsbyggd entréinredning med trähylsa, bänk och magnetisk regelfinder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platsbyggd hylla i entré med pigmentering och hårdvax, väggmonterad magnetisk regelfinder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platsbyggd hylla i hörn med hårdvaxbehandling, klädhängare och magnetisk regelfinder på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ploppen på väggen är min lilla kraftiga magnetiska ”regelfinder” som lätt hittar rätt fästpunkt i väggen.
Då det finns lite material över från ekskivorna blir det nog någon form av en mindre hylla som komplettering.
Men det får bli efter besöket på ”Framsidan”.
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 11 till
  • Laddar…
”Cirkeln är sluten”

Radialarmsågen är ju en mycket speciell såg som ofta förekommer på Youtube-klipp från andra sidan Atlanten. Den första modellen såg dagens ljus för ungefär 100 sedan.

Min första snickerimaskin var faktiskt en DW-125 enfasmaskin som jag köpte någon gång i början på 90-talet när snickrandet började ta fart. Det jag föll för då var att den var så mångsidig. Allting gick att svänga och snurra och möjligheten att såga alla vinklar på samma maskin var utvecklande.
Sen ökade behoven och andra maskiner hamnade i ”Snickerboa”. Detta är den tredje radialarmsågen jag har skaffat. Dom två tidigare har valts bort av utrymmesskäl.

Ett tips från vår eminenta Blocket-bevakare @Frustrator fick mig att starta ett nytt projekt!

DeWalt radialarmsåg DW-125 placerad på arbetsbänk utomhus med snö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag en idé om att på något sätt integrera maskinen i min befintliga kapstation och på så sätt spara på den dyrbara golvytan.
Så målet är att på ett långt kapbord kunna använda både Kapex 120 och DW-125 och få till ett gemensamt anhåll för bägge maskinerna. Många andra funktioner snurrar i huvudet men vi får se vart det landar i framtiden. Det blir många nötter att knäcka!
Men först skall ”fyndet” plockas isär och gås igenom. Den tycks inte ha fått så mycket omvårdnad av tidigare ägare.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Vet inte om jag missat nån tråd men hur gick det med båten du skulle till med?
 
Hej @nino!

Båtinredningen står på tur. Fyra stavlimmade ekskivor 2500 X 600 ligger och väntar. Men först blir det att plocka in alla verktyg och maskiner som har använts under förra veckans renovering på sonens hus i Göteborg. Mycket hann vi med men den sista biten på varje del håller sonen på att slutföra. Jag koncentrerade mig på dom grundläggande snickerierna.
Bra blir det men där är mycket att ta tag i.
Det här Blocket-fyndet DW-125 blir ett projekt som kommer att ligga och puttra fram i mån av tid framöver. Båtinredningen har högsta prioritet. Innan man vet ordet av så är det sjösättning!

Dag
 
  • Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @nino!

Båtinredningen står på tur. Fyra stavlimmade ekskivor 2500 X 600 ligger och väntar. Men först blir det att plocka in alla verktyg och maskiner som har använts under förra veckans renovering på sonens hus i Göteborg. Mycket hann vi med men den sista biten på varje del håller sonen på att slutföra. Jag koncentrerade mig på dom grundläggande snickerierna.
Bra blir det men där är mycket att ta tag i.
Det här Blocket-fyndet DW-125 blir ett projekt som kommer att ligga och puttra fram i mån av tid framöver. Båtinredningen har högsta prioritet. Innan man vet ordet av så är det sjösättning!

Dag
Ok då har jag inte missat nån tråd då, det var ju tur 🙂
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Renovering”

Fick några timmar över idag och började plocka isär Blocket-fyndet.
Många skruvar och ingrodd skit men att det är lika bra att göra det ordentligt.

Isärplockade delar av en sågenhet med SKF kullager och verktyg på ett arbetsbord i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom tre speciella SKF kullagren som sågenheten löper i plockades av och fick en ordentlig rengöring. Det var välbehövligt. Beläggning av sågdamm på lagerytorna och det ena gick väldigt trögt. Men mycket WD-40 fixade det.

Ett litet problem har jag stött på. Plastskyddet över sågarmen måste bort när man skall justera in det tredje kullaret som sitter på en exentriska axel. Det justerar glappet i sågvaggan. Men veven för höjning/sänkning av pelaren sitter fast på något konstigt sätt.

Närbild av del på verktyg med graderad inställningsring i en verkstads miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Troligtvis en stoppskruv av okänd storlek som sitter långt inne i hålet och inga sexkantsnycklar eller skruvmejslar känns rätt när jag försöker. Det blir att forska. Kanske någon vet vad som gömmer sig där inne?

Trevlig Helg! 🍺
Dag
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Utan att ha kollat någon sprängskiss så kan det vara insex med tumstorlek. Är det 1/4" så funkar varken 6 mm eller 7 mm vad jag minns.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Bra tips!
6 går in men ger inget grepp. 7 går inte in.
Men samtidigt blir jag lite fundersam. Maskinen tycks vara tillverkad i Italien och allt annat är metriskt.
Kanske ett hybridbygge?
Men det får ta sin tid. Jag vill inte bruka våld för att få ut den.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Går det att kolla på en sprängskiss?
Ibland är de så bra att det står skrivet vad artikeln heter och inte bara ett artikel nummer.

//AA
 
Hittade ”Imperial” insexnycklar men tyvärr var det ingen som passade.
Så det blev att köra ”Trial and error” metoden. Av med vaggan och justera kullagret lite åt gången.
På 5 minuter var det fixat! Nu rullar vaggan perfekt utan spel. Den enkla lösningen är oftast bäst!
Nu skall jag göra ett provisoriskt bord för sågklingan och justera in alla ställskruvar så armen/pelaren och vaggan står i exakt 90˚.
Många av skruvarna är lösa och i och med att jag har delat på allt så behöver det justeras och kalibreras.
Sen får jag börja fundera på hur sågen skall integreras i sågbänken tillsammans med Kapex 120 sågen.
Dag
 
Man har ju sett många som kör notklinga i liknande maskiner för att göra urtag etc. Funkar det i den där?
 
Det fungerar nog väldigt bra.
I instruktionshäftet fanns det en ställbar dado att beställa.

Svartvit bild av en utrustningskatalog för träbearbetning med olika verktyg som dado-huvuden och slipskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag vad som döljer sig inne i vredet.
En ”roll pin” 5mm x 18mm. Nr. 1466 på sprängskissen.
För att få av vredet får man väl knacka den inåt en bit så den släpper.
Att dra ut den verkar mindre troligt.

Sprängskiss med detaljerade komponenter och numrerade delar för en maskin, inklusive "roll pin" markerad som nr 1466.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.