Jag skulle starta upp för säsongen men nu står det slingfel. Jag har en signalmätare som när jag kopplar in den piper både när jag tar den på höger och vänster utgång, även testat ute på flera ställen och den fungerar. Jag har ju en del öar och kopplingar som jag gjort under våren men kollat dessa 100 ggr..

Är det värt att mäta med en ohm-mätare? Vad ska den isf visa?

Vad kan det vara för fel? :( väldigt lång slinga så vill ibte gräva upp allt å inte heller byta massa kopplingar 😔
 
Står laddstationen ute vintertid? Har ni i så fall provat att lossa kablarna bak på laddstationen? Rackla lite? Gör rent från eventuell ärg.

Jag brukar få göra det varje år då vår laddstation står ute under tak vintertid.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Julistormen skrev:
Jag skulle starta upp för säsongen men nu står det slingfel. Jag har en signalmätare som när jag kopplar in den piper både när jag tar den på höger och vänster utgång, även testat ute på flera ställen och den fungerar. Jag har ju en del öar och kopplingar som jag gjort under våren men kollat dessa 100 ggr..

Är det värt att mäta med en ohm-mätare? Vad ska den isf visa?

Vad kan det vara för fel? :( väldigt lång slinga så vill ibte gräva upp allt å inte heller byta massa kopplingar 😔
Du kan börja med att kolla vilken sida av avgränsningskabeln som felet finns i( Om du har följekabel!) Då är det bara 50% kvar att felsöka, kolla felsökning i bruksanvisningen! Jag hade samma problem förra säsongen, kabeln var snittad och hade ärgat av ca 90-99%. Det gick inte att mäta med proffsmätare (ca 2000kr)! Jag kröp och mätte samma område flera gånger med den mätaren utan att den visade kabelbrott! Jag var tvungen att manuellt kapa av kabeln och mäta med Ohm-mätare för att hitta felet! Lycka till!
 
J Julistormen skrev:
Jag skulle starta upp för säsongen men nu står det slingfel. Jag har en signalmätare som när jag kopplar in den piper både när jag tar den på höger och vänster utgång, även testat ute på flera ställen och den fungerar. Jag har ju en del öar och kopplingar som jag gjort under våren men kollat dessa 100 ggr..

Är det värt att mäta med en ohm-mätare? Vad ska den isf visa?

Vad kan det vara för fel? :( väldigt lång slinga så vill ibte gräva upp allt å inte heller byta massa kopplingar 😔
Felet är sannolikt (som vanligt) dålig kontakt i något skarvdon pga korrosion eller glapp samt mekanisk skada på kabeln.

Om det är en beröringsfri mätpenna med dess "CONT-funktion" du använder så är detta ett lurigt instrument. De signalerar förbindelse för ett resistansvärde som är högre än vad laddstationen accepterar. Tyvärr har detta lett många användare på villospår. Svagt att det inte framgår från någon manual.

Ohmmätning är det enda sättet som ger dig ett korrekt värde. Slingresistansen får inte överstiga ca 20 ohm. Normalt ligger resistansen på ca 5-10 ohm (längdberoende).

Ett felsökningshjälpmedel kan vara en batteridriven radio, inställd på mellanvåg, ca 550 kHz. Lyssna med radio mot marken och slingan efter de surrande signalerna som slingan sänder ut.
Försök avgöra där signalen ändrar sig i styrka. kolla kabel etc i detta område.
 
Tack för alla svar. Får börja med felsökning med ohmmätare då. Antar man sätter den i varje ände (vänster slingutgång / höger slingutgång).

Jag har en billigare signalmätare där jag kört med funktionen tune, som sagt så får jag signal överallt 😩.

Funderar på att klippa av halva och testa att koppla in bara den delen.
 
J Julistormen skrev:
Tack för alla svar. Får börja med felsökning med ohmmätare då. Antar man sätter den i varje ände (vänster slingutgång / höger slingutgång).

Jag har en billigare signalmätare där jag kört med funktionen tune, som sagt så får jag signal överallt 😩.

Funderar på att klippa av halva och testa att koppla in bara den delen.
Har du ingen följekabel? Du kan koppla om kablarna i laddstationen, så ser du om någon slinga är av.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon som vet om det går att få en Gardena Sileno köpt för 3 år sedan att bli "smart"? finns det någon wifi-modul man kan köpa och komplettera med eller är det helt omöjligt? hade varit bra att kunna se var den befinner sig och fjärrstarta/stoppa den. Exempelvis jag vill inte att den startar när det regnar då det samlas rejält med klippt gräs runt hjulen. Lite synd att behöva köpa en modernare robot bara för att den inte har de funktioner man behöver
 
Vilken modell har du? Det finns modeller som kan ansluta till Gardenas gateway och styras med app. Du kan dock inte se var klipparen är på tomten, eftersom den inte ens vet det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Flera här i tråden kunde uppgradera en några år gammal Smart till en Smart Lona (med GPS). Borde vara lättast att kolla via en Husqvarna auktoriserad reparatör om det är möjligt att uppgradera en som inte är Smart från början.
 
  • Gilla
Arvida
  • Laddar…
D
Hej hopp! Borde jag köpa en Sileno till en platt tomt med ca 300 kvm gräsmatta? Vilken modell isåfall. Får ångest av detta!

Plus någon som vet Husqvarna Aspire R4 motsvarar i Gardenas sortiment?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hej hopp! Borde jag köpa en Sileno till en platt tomt med ca 300 kvm gräsmatta? Vilken modell isåfall. Får ångest av detta!

Plus någon som vet Husqvarna Aspire R4 motsvarar i Gardenas sortiment?
Alltså, nu är inte jag expert i ämnet, men ifall du har en superenkel platt tomt på bara 300kvm så känns det som du kan köpa typ vilken robot som helst av de vanliga märkena.
Det du kan fundera på är om du vill betala extra för en nyare modell som inte har någon begränsningskabel som behöver grävas ner
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M micked99 skrev:
Du kan köpa till ett eftermarknads kit till Sileno här [länk]
Blev lite nyfiken på detta. Läser på deras hemsida att det skulle fungera med min. Men hur fungerar detta egentligen? är det någon pryl man köper och kopplar till dockstationen?
 
S svetsnisse skrev:
Har du ingen följekabel? Du kan koppla om kablarna i laddstationen, så ser du om någon slinga är av.
Menar du guide kabeln? Jo den har jag. Ska testa det!

Nu har jag iaf testat 2 signalinstrument och en multimeter fick ca 5-16 ohm, var lite svårt att hålla still. Även multineterns tuner tjöt på samtliga 3 kablar.

Är enda svaret att det är fel vid en ö då?
 
J Julistormen skrev:
Menar du guide kabeln? Jo den har jag. Ska testa det!

Nu har jag iaf testat 2 signalinstrument och en multimeter fick ca 5-16 ohm, var lite svårt att hålla still. Även multineterns tuner tjöt på samtliga 3 kablar.

Är enda svaret att det är fel vid en ö då?
Ser inte att du har angett hur dioden i laddstationen beter sig. Lyser den fast grönt eller med någon annan färg?

Du är säker på att resistansmätningen sker med rätt inställt område på instrumentet?
På ett digitalinstrument bör du använda 200 ohms-området..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.