B
Med dina behov, dra 5G10, prisskillnaden minimal. Ger dig utrymme för el från solceller/batterilagring i framtiden och båda bilarnas el utan problem i samma kabel. Räcker då med 50 mm kabelskyddsrör.

Laddare med 2 uttag eller två laddare med 1 uttag är väl hugget som stucket så länge de två separata laddarna balanserar mot varandra förutom huvudsäkring.

Tibber Pulse funkar. Kontrollera att din elmätare är utbytt och har P1/Han port.

Easee och säkert andra har du kopplingsplint för 10 mm2 inne i boxen vidare till nästa box. Dvs seriekoppling. Blir snyggt jämfört kopplingslådor externt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Mikael_L
B bygges skrev:
Räcker då med 50 mm kabelskyddsrör.
Och jag tror att ett 50mm rör till (eller prisskillnaden till ett 75mm) är mindre pengar än vad en 5g10 kostar istället för 5g6.

Själv skulle jag nog dragit 5g6, men det är ju sett utifrån mina egna behov, som inte är att kunna ladda en skåpbil varje natt för 30 mils körning nästa dag.

Att dra två st separata 3-fasgrupper, som var trådens ursprungliga fråga är kanske inte det vettigaste.
Men 2 st 5g2,5 skulle kanske vara en variant istället för en 5g6.

Men nu slog det mig en sak, hur ska man tänka om kravet på en JFB för varje laddpunkt?
Det räcker väl med att köpa laddare med inbyggd JFB?
 
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tror att ett 50mm rör till (eller prisskillnaden till ett 75mm) är mindre pengar än vad en 5g10 kostar istället för 5g6.

Själv skulle jag nog dragit 5g6, men det är ju sett utifrån mina egna behov, som inte är att kunna ladda en skåpbil varje natt för 30 mils körning nästa dag.

Att dra två st separata 3-fasgrupper, som var trådens ursprungliga fråga är kanske inte det vettigaste.
Men 2 st 5g2,5 skulle kanske vara en variant istället för en 5g6.

Men nu slog det mig en sak, hur ska man tänka om kravet på en JFB för varje laddpunkt?
Det räcker väl med att köpa laddare med inbyggd JFB?
Jag vet inte hur det ser ut hos ts men kabelskyddsrören är väl inte jättevackra så hellre för min del 50 mm som sticker upp än 75.

Över tid blir det nog en del förluster om man ska ladda max varje dag på 2,5 mm2.

Ja en laddare med inbyggd JFB som klarat elsäkerhetsverkets syn. Men kanske att alla tillverkare idag har krav på extern jfb i installationen?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och jag tror att ett 50mm rör till (eller prisskillnaden till ett 75mm) är mindre pengar än vad en 5g10 kostar istället för 5g6.

Själv skulle jag nog dragit 5g6, men det är ju sett utifrån mina egna behov, som inte är att kunna ladda en skåpbil varje natt för 30 mils körning nästa dag.

Att dra två st separata 3-fasgrupper, som var trådens ursprungliga fråga är kanske inte det vettigaste.
Men 2 st 5g2,5 skulle kanske vara en variant istället för en 5g6.

Men nu slog det mig en sak, hur ska man tänka om kravet på en JFB för varje laddpunkt?
Det räcker väl med att köpa laddare med inbyggd JFB?
Jag hittar inte hur långt det är i TS fall. Prisskillnaden för 50m 75mm rör istället för 50m 50mm är 500 kr. Prisskillnaden för att gå till 5G10 istället för 5G6 är minst tre gånger större.

Ingen som vågat föreslå dubbla 5G4 ännu? 😆
 
B
H HenrikHuslöse skrev:
Jag hittar inte hur långt det är i TS fall. Prisskillnaden för 50m 75mm rör istället för 50m 50mm är 500 kr. Prisskillnaden för att gå till 5G10 istället för 5G6 är minst tre gånger större.

Ingen som vågat föreslå dubbla 5G4 ännu? 😆
Tre ggr prisskillnad?
 
  • Elbutiksprodukt av en N1XV-R jordkabel 5G6 listad till pris av 109,00 kr per meter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elbutik webbsida som visar N1XV-R Jordkabel 5G10 till priset av 135,00 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär tre gånger. Finns billigare ställen än Elbutik för 5G6.
 
B
H HenrikHuslöse skrev:
Ungefär tre gånger. Finns billigare ställen än Elbutik för 5G6.
Men inte för 5G10? Kan du ge några prisexempel?
 
B
H HenrikHuslöse skrev:
Visst kan jag det:

[länk]

2825 kr för 50 meter 5G6

[länk]

5439 kr för 50 meter 5G10
Håller med om att prisskillnaden inte är obetydlig om man beställer utomlands. Dock 1,9 ggr dyrare, inte 3 ggr dyrare och totalt ca 1300 kr skillnad över 25 meter vilket i sammanhanget inte är någon jättesumma.
 
B bygges skrev:
Håller med om att prisskillnaden inte är obetydlig om man beställer utomlands. Dock 1,9 ggr dyrare, inte 3 ggr dyrare och totalt ca 1300 kr skillnad över 25 meter vilket i sammanhanget inte är någon jättesumma.
Nej, jag skrev 3 ggr dyrare än att gå från 50 mm till 75 mm slang... Jag antog att man drog ett grövre rör för att kunna lägga till en kabel i framtiden vid behov utan att ta bort den gamla.
 
Mikael_L
B bygges skrev:
Över tid blir det nog en del förluster om man ska ladda max varje dag på 2,5 mm2.
Och det är även en av orsakerna till att jag inte tycker det är så smart att köra med 35A i 5g6 heller (i de fall det går). Mycket värme i kabeln, energiförluster som över tid till sist kostar en märkbar summa.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det är även en av orsakerna till att jag inte tycker det är så smart att köra med 35A i 5g6 heller (i de fall det går). Mycket värme i kabeln, energiförluster som över tid till sist kostar en märkbar summa.
Det är en icke-fråga av flera skäl, främst att det i princip inte finns några laddboxar för hemmabruk över 32A eftersom standarden kräver fast ansluten kabel över 32A.
 
B
H HenrikHuslöse skrev:
Det är en icke-fråga av flera skäl, främst att det i princip inte finns några laddboxar för hemmabruk över 32A eftersom standarden kräver fast ansluten kabel över 32A.
Men 32A är ju max för 6mm2?
 
B bygges skrev:
Men 32A är ju max för 6mm2?
Lägger man kabeln på botten av en sjö kan man ta ut mer. 😋

6mm2 skyddat av 32A dvärgbrytare eller 25A diazed är väl ganska mycket praktiskt max utan att grubbla över förläggningssätt.

En 35A diazed kräver en kabel som klarar 20% mer belastning än vad en 32A brytare gör. (35/32*1.6/1.45=1.2)
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Lägger man kabeln på botten av en sjö kan man ta ut mer.
Ja det är ju perfekt, då värmer man upp sjön med ström man betalat för, men kabeln blir i alla fall bra kyld.
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.