Går inte skärmtaket under friggebodsreglerna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Förstagångsköparen skrev:
Men vad är detta för rövregler? Får man inte göra små ändringar på huset utan att behöva betala hutlösa summor till kommunen? Fy fan.
Små ändringar får man göra så länge som de inte är bygglovspliktiga, d v s t ex att de faller inom kategorin att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas.

Läs mer här:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/

Sen finns ju ett antal bygglovsundantag också som man kan hålla sig inom.

Och är det utanför detaljplan så finns större frihet att ändra byggnaderna.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Små ändringar får man göra så länge som de inte är bygglovspliktiga, d v s t ex att de faller inom kategorin att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas.

Läs mer här:
[länk]

Sen finns ju ett antal bygglovsundantag också som man kan hålla sig inom.

Och är det utanför detaljplan så finns större frihet att ändra byggnaderna.
Borde inte detta tolkas som att det är ok?
 
  • Skärmdump med text om bygglovsbefriat skärmtak över skyddad uteplats enligt Boverket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
EllinorLag och 8 till
  • Laddar…
Man bör också kunna hävda att den nya/modifierade trappan blivit mycket säkrare - även för icke-rörelsehindrade.
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Man bör också kunna hävda att den nya/modifierade trappan blivit mycket säkrare - även för icke-rörelsehindrade.
Det tråkiga är att PBL inte tar hänsyn till slutresultatet när man ska avgöra om en åtgärd är bygglovspliktig eller inte. D v s även förbättringar i olika avseenden är bygglovspliktiga om typen av åtgärd är det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Man bör också kunna hävda att den nya/modifierade trappan blivit mycket säkrare - även för icke-rörelsehindrade.
Skitsnack
 
  • Wow
  • Arg
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Man blir så trött och less på den svenska byråkratin när man läser sådana här trådar.
Och tyvärr är det delvis vi själva som skapat det genom att i alla möjliga och omöjliga fall känna att vi måste fråga innan vi gör något.
Och i samma stund som frågan ställs till någon byråkrat på en byggnadsnämnd börjar det mala i skallen på denne om det måste utredas mera, vågar jag som tjänsteman ta ett beslut själv eller måste vi koppla in hela avdelningen för att tycka.
I förlängningen kan vi snart inte göra ett jota på den egna tomten eller huset utan att fråga någon skitnödig byråkrat om vi får tillåtelse, allt till en kostnad av många tusenlappar.

Och till TS kan jag bara säga att bygg och se glad ut, så länge att det är tillåtet att se glad ut utan tillstånd från en byggnadsnämnd...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Flamman och 11 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Man blir så trött och less på den svenska byråkratin när man läser sådana här trådar.
Och tyvärr är det delvis vi själva som skapat det genom att i alla möjliga och omöjliga fall känna att vi måste fråga innan vi gör något.
Och i samma stund som frågan ställs till någon byråkrat på en byggnadsnämnd börjar det mala i skallen på denne om det måste utredas mera, vågar jag som tjänsteman ta ett beslut själv eller måste vi koppla in hela avdelningen för att tycka.
I förlängningen kan vi snart inte göra ett jota på den egna tomten eller huset utan att fråga någon skitnödig byråkrat om vi får tillåtelse, allt till en kostnad av många tusenlappar.

Och till TS kan jag bara säga att bygg och se glad ut, så länge att det är tillåtet att se glad ut utan tillstånd från en byggnadsnämnd...
Du har så rätt. Jag pratade med en granne på granngatan igår. Han sa att ingen av dem har bygglov på någonting. Allt är tillbyggt och skit.
 
  • Gilla
proxi och 4 till
  • Laddar…
Den gamla trappan vara ju bara en hög med gamla stenplattor, vem bryr sig om man byter ut dom mot lite snickeri. Om den dessutom enkelt kan lossas så är det "officiellt" inget annat än en lös trälåda och sådan får man väl ställa var man vill på sin egna tomt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lite som mikethebik är inne på så skulle förmodligen byggnadsnämnd behöva reda i om det kräver bygglov om du frågar dem. Jag har gjort misstaget att fråga om småsaker där jag fått känslan av att de önskar att jag inte frågat för det blir massa krångel, men när man väl frågat behöver de behandla frågan.
Hade det varit min trapp hade jag släppt det.

Vad finns det för risker med att inte ta det vidare? Det absolut värsta som kan hända är väl att man får riva, förmodligen billigare än att skicka in en bygglovsansökan...
 
  • Gilla
nilspelle och 10 till
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Du har så rätt. Jag pratade med en granne på granngatan igår. Han sa att ingen av dem har bygglov på någonting. Allt är tillbyggt och skit.
Lyssna inte på allt skräp som skrivs av självutnämnda experter på detta forum. Kort och gott, så kan du bygga, utan oro.
För det första, så är det inte fråga om en entre', utan en enkel trappa. Den kräver inget bygglov.
Ett enkelt skärmtak är också bygglovsbefriat.
Men, du har ju inte ens gjort någon åverkan på huset. Den gamla trappan ligger väl kvar?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Den gamla trappan vara ju bara en hög med gamla stenplattor, vem bryr sig om man byter ut dom mot lite snickeri. Om den dessutom enkelt kan lossas så är det "officiellt" inget annat än en lös trälåda och sådan får man väl ställa var man vill på sin egna tomt
Aa jag tänker samma, men om byråkraterna säger "icke sa nicke" och viftar med fingret så kan de kanske ändå skicka hem en betalningsanmärkning som straff. Då mår de gott sen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AG A skrev:
Lyssna inte på allt skräp som skrivs av självutnämnda experter på detta forum. Kort och gott, så kan du bygga, utan oro.
För det första, så är det inte fråga om en entre', utan en enkel trappa. Den kräver inget bygglov.
Ett enkelt skärmtak är också bygglovsbefriat.
Men, du har ju inte ens gjort någon åverkan på huset. Den gamla trappan ligger väl kvar?
Den gamla trappan har jag slängt på tippen. Det var tungt så in åt helvete. Jävla skittrappa😆
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Förstagångsköparen skrev:
Skitsnack
Varför så arg på det inlägget som var positivt för dig?
 
  • Gilla
Kashew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.