O oliven1 skrev:
finns mycket mer än bara "byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas"
att ta borten hel entre i sten med skärmtak ändrar byggnadens yttre, bara se på hur byggnaden upplevs, kulör, material etcetera
TS har inte tagit bort hela entren, TS har byggt en ny trapp vilket med största sannolikhet inte behöver bygglov.
Jag ser ingen anledning till oro så sluta var så skitnödig.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
ClasseClas och 17 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
finns mycket mer än bara "byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas"
att ta borten hel entre i sten med skärmtak ändrar byggnadens yttre, bara se på hur byggnaden upplevs, kulör, material etcetera
Nej, det är lagtextens kriterium så det finns inget mer. Lagtexten: "eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."

Vad mer menar du finns i lagtexten som berör TS åtgärd?

Jag har inte uppfattat att något skärmtak har rivits och kan inte se spår av det på fotot.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
att man kräver bygglov för att byta från träfönster till plast säger ganska mycket.
sen kan man tycka vad man vill om reglerna.
 
  • Gilla
  • Haha
HerrTP och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är lagtextens kriterium så det finns inget mer. Lagtexten: "eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."

Vad mer menar du finns i lagtexten som berör TS åtgärd?

Jag har inte uppfattat att något skärmtak har rivits och kan inte se spår av det på fotot.
och jo, det finns extremt mycket mer än ""eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.""
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Bild före finns så man kan jmf?
Så såg det ut innan
 
  • Bild på en äldre husfasad med vitputsade väggar och en brunt dörr, framför dörren en sliten betongtrappa och ränna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lilllen och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
och jo, det finns extremt mycket mer än ""eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt.""
"Extremt mycket mer" är för oprecist för att hjälpa TS.

Så, vilken formulering i lagtexten menar du ger TS skyldighet att söka bygglov för åtgärden?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
"Extremt mycket mer" är för oprecist för att hjälpa TS.

Så, vilken formulering i lagtexten menar du ger TS skyldighet att söka bygglov för åtgärden?
fast det var ju du som sa att:
"Nej, det är lagtextens kriterium så det finns inget mer. Lagtexten: "eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."

vilket självklart inte stämmer utan finns mycket mer att utgå från än den meningen.
 
  • Arg
SuperMarius83
  • Laddar…
Claes Sörmland
O oliven1 skrev:
fast det var ju du som sa att:
"Nej, det är lagtextens kriterium så det finns inget mer. Lagtexten: "eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."

vilket självklart inte stämmer utan finns mycket mer att utgå från än den meningen.
Ok, du ville inte bidra till tråden utan ville bara tjafsa. Hej då!
 
  • Gilla
Mekplatsen och 21 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Det där kan man ju också betrakta som en "liten altan" som då är så liten att den ligger inom tillåtna mått vilket då inte kräver bygglov

[länk]
Ah men där har vi det ju! Tack! Detta ska jag vifta med om någon säger något
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är lagtextens kriterium så det finns inget mer. Lagtexten: "eller byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt."

Vad mer menar du finns i lagtexten som berör TS åtgärd?

Jag har inte uppfattat att något skärmtak har rivits och kan inte se spår av det på fotot.
Skärmtak? Jag kommer så småningom sätta upp ett litet skärmtak. Är det inte ok?
 
  • Gilla
P.Bjrk
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Förstagångsköparen skrev:
Ah men där har vi det ju! Tack! Detta ska jag vifta med om någon säger något
Men du behöver inget bygglovsundantag här eftersom åtgärden inte kräver bygglov. Det är dessutom lite svårt att hävda att din trappa är en uteplats i lagens mening.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men du behöler inget bygglovsundantag här eftersom åtgärden inte kräver bygglov. Det är dessutom lite svårt att hävda att din trappa är en uteplats i lagens mening.
Om jag sätter en liten stol när kommunen kommer då? Och lite fika😆
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MagicFingers och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Förstagångsköparen skrev:
Skärmtak? Jag kommer så småningom sätta upp ett litet skärmtak. Är det inte ok?
Då påverkar ju då byggnadens utseende mer med installation av ett skärmtak så plötsligt blir det inte lika klart. Då kanske det är dags att leta i bygglovsundantagen trots allt.
 
  • Gilla
zapy
  • Laddar…
P
O oliven1 skrev:
att man kräver bygglov för att byta från träfönster till plast säger ganska mycket.
sen kan man tycka vad man vill om reglerna.
Du får gärna länka till vilken bestämmelse som specifikt kräver bygglov för byte av fönstermaterial.
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då påverkar ju då byggnadens utseende mer med installation av ett skärmtak så plötsligt blir det inte lika klart. Då kanske det är dags att leta i bygglovsundantagen trots allt.
Men vad är detta för rövregler? Får man inte göra små ändringar på huset utan att behöva betala hutlösa summor till kommunen? Fy fan.
 
  • Gilla
  • Älska
duetten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.