M m@nge skrev:
I aug 2022 hamnade spotpriset på 230 öre/kWh i SE 3. Hittills, 1-21 aug 2023 är medelspotpriset 19 öre/kWh. Det är en helt otrolig skillnad och hur i hela friden kan det diffa så?

Samhället är väl ännu mer beroende av el, tror att kärnkraftverk stängts ner i Tyskland etc. Får inte ihop ekvationen, regnig och blåsig sommar kan väl inte vara hela sanningen?
Mycket regn och blåst, många mindre besparingsåtgärder som gjorts sedan förra året, helt annan förberedelse m.a.p. gastillgången på kontinenten och inte att förglömma, en ny rätt stor kärnreaktor 30mil från stockholm.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kallens skrev:
Mycket regn och blåst, många mindre besparingsåtgärder som gjorts sedan förra året, helt annan förberedelse m.a.p. gastillgången på kontinenten och inte att förglömma, en ny rätt stor kärnreaktor 30mil från stockholm.
Jo dessa parametrar underlättar naturligtvis. Men ändå sån extrem skillnad.
 
F
M m@nge skrev:
Jo dessa parametrar underlättar naturligtvis. Men ändå sån extrem skillnad.
Tänk på att förra åter kunde det vara den skillnaden och ännu mer över ett dygn.
 
S
M m@nge skrev:
Jo dessa parametrar underlättar naturligtvis. Men ändå sån extrem skillnad.
Man kan ju hoppas att solcellshysterin som drevs på av politiker bara var ett sätt att försöka dämpa inflationen genom att lura av folk pengar och därmed dämpa köpkraften :)
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Jo dessa parametrar underlättar naturligtvis. Men ändå sån extrem skillnad.
I ett system där sista sålda kWh styr priset så krävs inte så mycket brist för att driva upp priserna...
 
Nu va det dags för lite lågpris igen. Skärmdump av elprishistorik med priser per timme för en dag, vissa timmar med negativa priser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Excel
Den rörliga kostnaden är låg och så förblir det nog, dessvärre återstår nätavgift och skatter som ökar år för år.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
De brukar väl också benämnas som rörliga kostnader.
 
D Daniel 109 skrev:
De brukar väl också benämnas som rörliga kostnader.
Nätavgift, överföringsavgift och skatt är väl fasta i så mån att dom inte varierar per dag eller timme som elpriset gör och därför är förutsägbara.

Jag vet vad 1 kWh kostar att överföra inkl moms och vad energiskatten inkl moms är både i dag och om en vecka, men har ingen aning om vad elpriset (inkl moms) kommer att vara.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Rörlig kostnad brukar syfta på den del av kostnaden som är beroende av förbrukningen. Till skillnad från abonnemangsavgifter.
 
F
Excel Excel skrev:
Den rörliga kostnaden är låg och så förblir det nog, dessvärre återstår nätavgift och skatter som ökar år för år.
Det finns extremt begränsade kopplingar mellan fasta kostnader och elpriset.
 
F
D Dilato skrev:
Nätavgift, överföringsavgift och skatt är väl fasta i så mån att dom inte varierar per dag eller timme som elpriset gör och därför är förutsägbara.

Jag vet vad 1 kWh kostar att överföra inkl moms och vad energiskatten inkl moms är både i dag och om en vecka, men har ingen aning om vad elpriset (inkl moms) kommer att vara.
Nej, helt fel. Fast avgift är det som inte varierar med din förbrukning och rörlig avgift är det som varierar med din förbrukning. Alltså är varken överföringsavgiften och skatten fast avgift då den varierar med din förbrukning.
 
Excel
@Dilato förstod vad jag menade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Excel Excel skrev:
@Dilato förstod vad jag menade.
Och det trots att han inte riktigt är med på definitionen av fast avgift.
 
Excel
F fsn skrev:
Och det trots att han inte riktigt är med på definitionen av fast avgift.
Ibland tror jag diskussionen blir bättre om man fokuserar på innebörden isället för deflationer. Nu är det uppmärksammat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.