Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur mycket drar en eSprinter på vintern, 4-5 kWh per mil?
På sommaren, om man håller sig under 70-80km/h så brukar en sån här dra ca 2kWh/mil
(Jag vet inte om det är en högbyggd, då slukar den ju mer energi i högre hastigheter).
Sen ökar det med uppåt 30% för mellansvensk vinter, och vill man vara upp och köra 90 eller 100km/h så ökar det också med kanske uppåt 30%.

Men ett sådant här arbetsfordon drar aldrig under 2kWh/mil (om man inte bara har krypkörning sommartid i stan då)
Men de drar sällan över 3kWh/mil heller (om man inte kombinerar vinterkörning i snöslask i hög hastighet, och just den dagen kanske det är OK att dra ner lite på hastigheten).
 
  • Gilla
Ruscher och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ruscher Ruscher skrev:
Om så är fallet måste jag då dra fram två kabelsskyddsrör parallellt för respektive grupp eller kan man dra dem i samma slang?
Du kan ha dem i samma slang (så länge de ryms).
En 5g6 mm2 kabel är ca 14-17mm i diameter, så teoretisk ska nog 2 sådana kunna gå in i ett 50mm kabelrör (men då ska man ha undvikit skarpa böjar och sånt).
5g6 klarar 25A, det är rekommenderat max, men det kan gå att köra 32A också (för att kunna ladda 22kW) ifall kabel hela vägen är dragen i mark, eller typ klamrad på vägg, men den får inte gå infälld i vägg någonstans då (pga för dålig kylning då).
Men siktar du på 22kW laddning så bör 5g10 övervägas, ty det är lite tråkigt att ha en kabel som blir varmare än ljummen i flera timmar medan det laddas.

Men du har full frihet att välja en eller flera kabelrör, det är OK att dra in så många kablar som ryms, och det är även OK att blanda kabeltyper och kabelareor.
Men behövs det någon svagströmkabel för kommunikation så kan det vara idé att dra ett eget rör för detta, inte helt nödvändigt, men kanske bra.

Du verkar kunna behöva rätt ordentligt med laddeffekt, så det absolut minsta du ska välja är en 5g6 som kan delas till två laddare.
Det kommer vara huvudsäkring som sätter gränsen (skaffar du solceller kan det ju dock bli mer tillgänglig ström), och jag tänker att du måste se till att få effektvakt och ev lastbalansering mellan två laddare, så jag tror typ att du kommer vara mest framtidssäkrad med en 5g10 kabel, som delas till två olika laddare, samt någon effektvaktslösning.
Sen kan du även kasta med en 3g1,5 kabel (godkänd för markförläggning, t.e.x N1XV) så har du sen möjlighet att sätta upp ett vanligt uttag eller någon belysning eller så, där ute, kanske en 4g1,5 (5g1,5) istället, för att kunna släcka belysningen men fortfarande ström i uttaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ruscher
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan ha dem i samma slang (så länge de ryms).
En 5g6 mm2 kabel är ca 14-17mm i diameter, så teoretisk ska nog 2 sådana kunna gå in i ett 50mm kabelrör (men då ska man ha undvikit skarpa böjar och sånt).
5g6 klarar 25A, det är rekommenderat max, men det kan gå att köra 32A också (för att kunna ladda 22kW) ifall kabel hela vägen är dragen i mark, eller typ klamrad på vägg, men den får inte gå infälld i vägg någonstans då (pga för dålig kylning då).
Men siktar du på 22kW laddning så bör 5g10 övervägas, ty det är lite tråkigt att ha en kabel som blir varmare än ljummen i flera timmar medan det laddas.

Men du har full frihet att välja en eller flera kabelrör, det är OK att dra in så många kablar som ryms, och det är även OK att blanda kabeltyper och kabelareor.
Men behövs det någon svagströmkabel för kommunikation så kan det vara idé att dra ett eget rör för detta, inte helt nödvändigt, men kanske bra.

Du verkar kunna behöva rätt ordentligt med laddeffekt, så det absolut minsta du ska välja är en 5g6 som kan delas till två laddare.
Det kommer vara huvudsäkring som sätter gränsen (skaffar du solceller kan det ju dock bli mer tillgänglig ström), och jag tänker att du måste se till att få effektvakt och ev lastbalansering mellan två laddare, så jag tror typ att du kommer vara mest framtidssäkrad med 1 5g10 kabel, som delas till två olika laddare, samt någon effektvaktslösning.
Sen kan du även kasta med en 3g1,5 kabel (godkänd för markförläggning, t.e.x N1XV) så har du sen möjlighet att sätta upp ett vanligt uttag eller någon belysning eller så, där ute, kanske en 4g1,5 (5g1,5) istället, för att kunna släcka belysningen men fortfarande ström i uttaget.
Jag tror jag ska dra åtminstone 2st 50mm slangar, så får jag se om jag drar bägge i samma eller om jag får dra en matning i varje.Alternativt 1st 75mm slang för matningarna och en 50mm slang för "övrigt".
Jag kommer sluta med kabelskyddsrör et vid fasad mätarskåpet så allt kommer vara upl. eller i marken.
Tanken är 5G6 mm2 kopplat till 2st 11kWh laddare, tror inte jag av belastningsskäl vill köra 22kWh.
Sen får jag lastbalansera dessa.
Uttag/belysning är inte nödvändigt då det redan finns i närheten, så det slipper jag.
Men skulle vara för kommunikationskanal så fall
 
Jag skulle aldrig dra fram två kablar.
Bestäm hur stor huvudsäkring du har och dimensionera kablaget för vad du max vill kunna använda i framtiden. 5g6 låter nog lämpligt i det här fallet, då borde du kunna dra 22 kvh om alla vilkor stämmer (din elekriker kan hjälpa dig att räkna på det)

Jag har svårt att se att du kommer betala för en huvudsäkring för att kunna ladda mer än 22 Kwh någonsin, snarare att du kommer köra 16A istället och dela det på två bilar.

Sen tar duen laddbox som klarar av att bygla vidare alternativt en Abox för att dela upp till två boxar.

Easee har kunnat koppla vidare från en box till nästa box, tror att andra leverantörer också har den möjligheten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Q Qaniel skrev:
Jag skulle aldrig dra fram två kablar.
Bestäm hur stor huvudsäkring du har och dimensionera kablaget för vad du max vill kunna använda i framtiden. 5g6 låter nog lämpligt i det här fallet, då borde du kunna dra 22 kvh om alla vilkor stämmer (din elekriker kan hjälpa dig att räkna på det)

Jag har svårt att se att du kommer betala för en huvudsäkring för att kunna ladda mer än 22 Kwh någonsin, snarare att du kommer köra 16A istället och dela det på två bilar.

Sen tar duen laddbox som klarar av att bygla vidare alternativt en Abox för att dela upp till två boxar.

Easee har kunnat koppla vidare från en box till nästa box, tror att andra leverantörer också har den möjligheten.
Vad är baksidan med att så fall dra fram 2st 5g2,5 mm2 och köra vardera box på 3x16A.
1st 5G6 klarar ju mindre belastning totalt sett.
Förvisso kommer jag nog inte kunna köra full effekt på boxarna samtidigt oavsett med huvudsäkring på 25A
 
Mikael_L
Ruscher Ruscher skrev:
Vad är baksidan med att så fall dra fram 2st 5g2,5 mm2 och köra vardera box på 3x16A.
1st 5G6 klarar ju mindre belastning totalt sett.
Mindre flexibilitet.
Du kan inte få något laddare på mer än 11kW.
Drar du en 5g10 och har två laddare och sen i framtiden kastar upp solceller, så kan du kanske ibland ladda med nästan 33kW. Kanske bra den dagen och timmen då elen är gratis, eller t.o.m minuspris och staten har fimpat 60-öres-ersättningen för solcellsel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mindre flexibilitet.
Du kan inte få något laddare på mer än 11kW.
Drar du en 5g10 och har två laddare och sen i framtiden kastar upp solceller, så kan du kanske ibland ladda med nästan 33kW. Kanske bra den dagen och timmen då elen är gratis, eller t.o.m minuspris och staten har fimpat 60-öres-ersättningen för solcellsel.
Absolut värt att tänka på, nu har vi inte solceller idag förvisso men ja, liten kostnad i det stora hela, även om det är 25 meter som måste dras.
 
Mikael_L
Ja 5g6 är inte fel direkt heller.
Man behöver ju inte försäkra sig för precis allt.
Även att kunna ladda med minst 17kW är ju inte så illa, i ett hushåll, medan man sover ... (eller solcellerna producerar bra).
Det blir ju minst 7 mil i timmen för en liten skåpbil.
 
Ruscher Ruscher skrev:
Vad är baksidan med att så fall dra fram 2st 5g2,5 mm2 och köra vardera box på 3x16A.
1st 5G6 klarar ju mindre belastning totalt sett.
Förvisso kommer jag nog inte kunna köra full effekt på boxarna samtidigt oavsett med huvudsäkring på 25A
Kör du en kabel så skulle du i teorin kunna köra 20A på en laddbox och ladda mer än 11 kWh.
Dock så är det väldigt få bilar idag som levereras med mer än 11 kWh laddare.
Lastbalanseringen bli lättare och sen blir det nog lite billigare att dra 1 kabel istället för två.

I vårat sommarhus så är vi 2 st med elbilar och en laddhybrid, vi har huvudsäkring på 16A och ett hus på 120 kvm som värms av en luft/luft + elradiatorer och bastu.

Vi har inte haft behovet att ladda snabbare än vad vi gör idag.
Man kommer upp på Fredagen så laddar den första bilen upp, sen byter man till nästa bil och på lördagen runt lunch är alla bilarna fullladdade, har inte känt behovet att ladda snabbare än så. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan ha dem i samma slang (så länge de ryms).
En 5g6 mm2 kabel är ca 14-17mm i diameter, så teoretisk ska nog 2 sådana kunna gå in i ett 50mm kabelrör (men då ska man ha undvikit skarpa böjar och sånt).
5g6 klarar 25A, det är rekommenderat max, men det kan gå att köra 32A också (för att kunna ladda 22kW) ifall kabel hela vägen är dragen i mark, eller typ klamrad på vägg, men den får inte gå infälld i vägg någonstans då (pga för dålig kylning då).
Men siktar du på 22kW laddning så bör 5g10 övervägas, ty det är lite tråkigt att ha en kabel som blir varmare än ljummen i flera timmar medan det laddas.
Kan du hitta ett fall i tabellerna där en ensam N1XV 5G6 inte får belastas med 32A? Det är en kabel för 90C ledartemperatur. Kontinuerligt.
 
Mikael_L
Jag kikade på 70°C-tabellen, och då är det för varmt med kabel förlagd i vägg.
Och har man diazed-säkring så funkar nog inte 90°C heller.

Och sen handen på hjärtat, hur bra känns det att ha kablar som är 70°C eller 90°C varma under 8 timmar varje natt?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kikade på 70°C-tabellen, och då är det för varmt med kabel förlagd i vägg.
Och har man diazed-säkring så funkar nog inte 90°C heller.

Och sen handen på hjärtat, hur bra känns det att ha kablar som är 70°C eller 90°C varma under 8 timmar varje natt?
Hur många nätter har du 30C omgivningstemperatur i Sverige?
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Hur många nätter har du 30C omgivningstemperatur i Sverige?
Du har rätt, lika bra att vi kör med 50A då ...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har rätt, lika bra att vi kör med 50A då ...
Britterna säkrar 6mm2 med 45A... 😅 Jo, de har faktiskt 45A dvärgbrytare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mindre flexibilitet.
Du kan inte få något laddare på mer än 11kW.
Drar du en 5g10 och har två laddare och sen i framtiden kastar upp solceller, så kan du kanske ibland ladda med nästan 33kW. Kanske bra den dagen och timmen då elen är gratis, eller t.o.m minuspris och staten har fimpat 60-öres-ersättningen för solcellsel.
Helt riktigt!Jag har själv två elbilar och båda laddarna har möjlighet att ladda 3x16A, men huvudsäkringen är på 25Am dvs "bara" 17kW

Till vardags reglerar jag så att jag ligger långt under 17kW totalt och när solen ligger på ordentligt så har jag närmare 40kW tillgängligt om jag kombinerar solcellerna och uttaget från nätet. (Solpanelerna begränsas till max 25A export då det blev orimligt dyrt att säkra upp till 35A, men de kan leverera upp mot 22-24kW vid goda förhållanden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.