G
H HenrikHuslöse skrev:
Helt sjuka saker premieras skattemässig som tåg och tidningar.
Och flerbarnstillägg, behöver jorden fler människor?
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
F
G OMathson skrev:
Och flerbarnstillägg, behöver jorden fler människor?
I sverige ja, kanske inte i Kina.
 
G
F Fideliox skrev:
I sverige ja, kanske inte i Kina.
Nej
 
F
G OMathson skrev:
Nej
Vem ska jobba då när pensionärerna överstiger antalet arbetsföra människor?

Antingen behövs fler barn, mer invandring eller att vi kan effektivisera bort problemet med t ex robotar och AI.
 
  • Gilla
  • Haha
wolololo och 2 till
  • Laddar…
G
F Fideliox skrev:
Vem ska jobba då när pensionärerna överstiger antalet arbetsföra människor?

Antingen behövs fler barn, mer invandring eller att vi kan effektivisera bort problemet med t ex robotar och AI.
Jag tror inte på pyramidspelet, där är vi olika så vi släpper det.
 
  • Gilla
Pallewea och 2 till
  • Laddar…
T
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det är något speciellt med både solceller och elbilar som provocerar folk


Fick en massa hånskratt när jag köpte elbil och när det nu påpekas att min bil gått ner 100k i värde och man minsann får mycket diesel för det.

När man påpekar att 50.000 av dom fick jag tillbaka av staten och att jag kört 4000 mil på under ett år och att det motsvarar dom andra 50.000 så är det inget som biter.

Både jag och sambon laddar gratis på jobbet så 99% av milen har varit gratis laddning
Du glömde att du betalade 200 000kr mer än en likvärdig bensin så du är fortfarande i hålet..
 
J Jodenmarck skrev:
Tycker det är lite märkligt med just solceller som får folk att gå igång.
Elbilar med för den delen.

Man gör det ju generellt för att minska driftkostnaden på villan.
Installeras det bergvärme så kommer knappt något argument emot.
Byta fönster likaså , dessutom är fönsterbyte något som sällan går att räkna hem ekonomiskt ur energisynpunkt , men visst kan jag förstå att det är skönt med nytt o fräsht.

Vi är ju många som köpt anläggningarna kontant & då är det korkad , för att det hade varit bättre o ha dem på börsen. Sedan kommer en lång uträkning på hur mycket man förlorat och man måste iaf räkna låneränta av någon märklig anledning. Brukar fråga om de räknar förlorade ränteintäkter på semestern eller pizzan de köpte senast.

Vi köpte ett hus för 2 1/2 år sedan vi ska bo i resten av livet & brakar på med allt för att för att få lägre driftkostnad. ( större hus )
Energi kommer vi alltid förbruka.
Solceller
Solfångare
Vattenburet värmesystem med vp
Tilläggsisolering……

Jag tycker energirelaterade lösningar är kul
Finns ju de som lägger pengar på att fara runt o kolla på fotbollshockey , det ifrågasätts aldrig.
Hej Jodenmarck

Häromdagen (2024-04-03) kom Energimarknadsinspektionens (Ei) beslut om elnätsföretagens intäktsramar för perioden 2024–2027.
https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027

Där så kan vi bland annat läsa; ”Intäktsramarna uppgår till totalt cirka 326 miljarder kronor (i 2022 års prisnivå), vilket är en ökning med ungefär 100 miljarder kronor jämfört med det intäktsutrymme som Ei fattade beslut om inför perioden 2020–2023 om det räknas om till 2022 års prisnivå med den allmänna inflationen, KPI.* Utöver detta har vissa elnätsföretag möjlighet att föra med sig tidigare outnyttjat intäktsutrymme.”

Det är många som 2023 installerade solceller på sina villor och många av dessa har varit irriterade att det tagit tid att få tillstånd att ansluta och få börja leverera in elenergi i elnätet.

Ibland har elnäten behövt byggas om (förstärkas) en kostnad som enligt (Ei) skall läggas på de som orsakat kostnaden i elnäten.

Den närmaste tiden när elnätsbolagen nu skall sätta elnätspriserna för perioden 2024–2027 utifrån de nya intäktsramarna då får vi se vilken påverkan det får på elnätspriserna för de som installerat solceller på sina villor.

Rimligen så kommer det att vara stor skillnad i utdebitering mellan de drygt 170 olika elnätsföretagen, som var och en (under överinseende av Ei) ansvarar för utdebitering av elnätsavgifter för sina olika kundgrupper.

Ett elbolag som har både elnät och produktion (handel) med elenergi måste enligt ellagen (1997:857) hålla dessa två verksamheter åtskilda (olika kassor).

Det innebär att även om t.ex. Vattenfall sammantaget för elnät och produktion genererar en stor vinst (överskott) så får enbart inkomster från de som är anslutna till elnätet genom elnätsavgifter bekosta uppbyggnad och drift av elnäten.
 
F Fideliox skrev:
Vem ska jobba då när pensionärerna överstiger antalet arbetsföra människor?

Antingen behövs fler barn, mer invandring eller att vi kan effektivisera bort problemet med t ex robotar och AI.
Ja eller sämre sjukvård så vi slipper en massa gamlingar som går o blockerar i affärerna 😉
 
G
J jannebmw skrev:
Ja eller sämre sjukvård så vi slipper en massa gamlingar som går o blockerar i affärerna 😉
Sämre sjukvård får vi nog hur som, processer och rutiner tar mer och mer över🙄
 
T TH885 skrev:
Du glömde att du betalade 200 000kr mer än en likvärdig bensin så du är fortfarande i hålet..
Sant men för dom 200k betalar jag inget för drivmedel och bara en tidsfråga innan jag kan räkna hem det.

Sen är ju en annan fråga månadskostnad, när vi funderade på elbil så räknade jag ihop det vi lagt på diesel en månad detta var iofs när dieseln låg på 28 kronor.

Men vi hade en månadskostnad på drygt 13.000
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
J jannebmw skrev:
Ja eller sämre sjukvård så vi slipper en massa gamlingar som går o blockerar i affärerna 😉
Kan det bli sämre än vad det redan är? 🤔
 
A
H Hus-i-Sörmland skrev:
Eller så kan de räkna hem dem.
Kalkyler från gnällisarna i forumet ska man ta med ett par lastbilsflak med salt.
Jag har använt tillverkarnas olika kalkyler. Jag lade in hus i Stockholm med optimalt tak och direktverkande el. Då hamnade återbetalningstiden på 12-15 år med en investering runt 180k netto. Det verkar vara nära optimala förutsättningar.

MEN dessa kalkyler verkar bygga på att man har 180k i madrassen och inte får några räntepengar eller lägger de på börsen eller dylikt.

Bara att amortera 180k på lånet sparar drygt 5k netto per år vid 4% ränta. På 15 år är det 75k.

Mao ska man lägga in kostnaden för räntor på 180k så tar det väldigt mycket längre tid an 12-15 år att då tillbaka pengarna TROTS optimala förutsättningar
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Jag har använt tillverkarnas olika kalkyler. Jag lade in hus i Stockholm med optimalt tak och direktverkande el. Då hamnade återbetalningstiden på 12-15 år med en investering runt 180k netto. Det verkar vara nära optimala förutsättningar.

MEN dessa kalkyler verkar bygga på att man har 180k i madrassen och inte får några räntepengar eller lägger de på börsen eller dylikt.

Bara att amortera 180k på lånet sparar drygt 5k netto per år vid 4% ränta. På 15 år är det 75k.

Mao ska man lägga in kostnaden för räntor på 180k så tar det väldigt mycket längre tid an 12-15 år att då tillbaka pengarna TROTS optimala förutsättningar
Hej Clarken37

Jag bor i prisområde 1 och har ända sedan jag var ca 10 år lekt med tanken att ha en egen elgenerering. Från början gällde det ett vattendrag i närheten, sedan solceller. Jag har inga solceller men när det blir av är rimligen, målet främst att vara ett komplement för att klara strömavbrott.

Jag bistår idag även de som bygger solceller på sina hustak, sätter in husbatterier och elbilsladdare.

Det är för och nackdelar att vara tidigt ute att satsa på ny teknik. Det kan gälla varvtalsstyrda bergvärmepumpar, elbilar, solceller på villataket .

För att införa ny teknik så använder myndigheterna ibland morot och ibland piska, och ibland inget alls.

När det gäller elbilar och solceller infördes tidigt stöd (subventioner) för att öka volymerna och för att få förändringar att sätta igång, men rimligen så kommer inte dessa stöd (subventioner) att permanentas för all framtid.

Många av de som idag har solceller på sina villor har kunnat dra nytta av gynnsamma omständigheter som höga elpriser samtidigt som hög solelproduktion. Men med en ökat total solcellsproduktion i bl.a. Europa så börjar nu elpriserna pressas samtidigt som solcellerna producerar.

Det är där en problematik för elmarknaden, att elpriset blir negativt och att detta inte stoppar ytterligare elproduktion.

Till detta kommer, det jag tog upp i ett inlägg här, att rimligen så kommer energimarknadsinspektionens beslut gällande åren 2024-2027 att synas på elnätspriserna.
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej Clarken37

Jag bor i prisområde 1 och har ända sedan jag var ca 10 år lekt med tanken att ha en egen elgenerering. Från början gällde det ett vattendrag i närheten, sedan solceller. Jag har inga solceller men när det blir av är rimligen, målet främst att vara ett komplement för att klara strömavbrott.

Jag bistår idag även de som bygger solceller på sina hustak, sätter in husbatterier och elbilsladdare.

Det är för och nackdelar att vara tidigt ute att satsa på ny teknik. Det kan gälla varvtalsstyrda bergvärmepumpar, elbilar, solceller på villataket .

För att införa ny teknik så använder myndigheterna ibland morot och ibland piska, och ibland inget alls.

När det gäller elbilar och solceller infördes tidigt stöd (subventioner) för att öka volymerna och för att få förändringar att sätta igång, men rimligen så kommer inte dessa stöd (subventioner) att permanentas för all framtid.

Många av de som idag har solceller på sina villor har kunnat dra nytta av gynnsamma omständigheter som höga elpriser samtidigt som hög solelproduktion. Men med en ökat total solcellsproduktion i bl.a. Europa så börjar nu elpriserna pressas samtidigt som solcellerna producerar.

Det är där en problematik för elmarknaden, att elpriset blir negativt och att detta inte stoppar ytterligare elproduktion.

Till detta kommer, det jag tog upp i ett inlägg här, att rimligen så kommer energimarknadsinspektionens beslut gällande åren 2024-2027 att synas på elnätspriserna.
Samma problematik som vindkraften. När elen behövs som mest de kallaste vinterdagarna är det högtryck och alltid vindstilla.

Trots enorma statliga subventioner går alla bolags vindkraftsparker med enorma förluster.

samma problem med solkraft. När den behövs producerar den noll.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens
M Martin Lundmark skrev:
När det gäller elbilar och solceller infördes tidigt stöd (subventioner) för att öka volymerna och för att få förändringar att sätta igång, men rimligen så kommer inte dessa stöd (subventioner) att permanentas för all framtid.
Precis, elbilssubventionerna har tagits bort och försäljningen rasade på grund av det.
Det är sannolikt en tidsfråga innan elsubventionerna också försvinner.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.