N noone70 skrev:
Man måste ta i beaktande att de inte har sjuklön, inga pensionsavsättningar och att det är mycket kompetenta hantverkare med många års erfarenhet. Inga lycksökare
Ja, om man betalar svensk lön I Sverige ingår detta i de 31,42% arbetsgivaravgift som tillkommer ovanpå timlönen. Min reflektion var mest att det egentligen inte borde bli dyrare att ha arbetskraft bosatt i Sverige, om man får tag på den.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Släng ut dom ring skatteverket och meddela firman vad som händer. Det är inte seriöst, definitivt inte mot dom svenska hantverkare som sköter sig.
 
  • Gilla
  • Haha
stefan57 och 3 till
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Nej gör inte, det, vi är flera som uppskattar inläggen.
Höga poäng för interpunktionen ;)

//
 
  • Haha
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Men offerten var den lägsta? Då blir väl detta en del av priset…
Läs tråden innan du dömer med tråkiga kommentarer 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 7 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så man gör en anmälan men man vet inte varför...
Jag börjar förstå varför polisen har fullt upp..
Det har ju inte med det här att göra men du tänker alltså man måste kunna alla brottsrubriceringar för att kunna göra en polisanmälan, så är det inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 5 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Ja, huset är mina föräldrars sommarhus, dock en modern villa och ingen liten stuga. Ska man acceptera att någon sover över i huset för att ingen är där? Även att någon lägger sog med skitiga arbetskläder i en soffa för 30000?
Det har inte med priset på soffan att göra, utan ett beteende problem.

Som klaskarlsson beskriver skulle ju vara helt okej men det du beskriver och dina föräldrar råkat ut för är inte acceptabelt.

Ta upp det med deras chef.
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Ring försäkringsbolaget och meddela dem att deras rekommederade byggfirma tar sig friheter. Ta kontakt med ägaren av byggföretaget och berätta vad de anställda gör.
 
  • Gilla
  • Haha
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
TA BETALT FÖR LOGI! Skulle jag göra och se till att få betalt fram till dagen du skickar ut dem.
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Stöld och egenmäktigt förfarande. Svårt att alltid ha huvudet med sig men fota. Spela in samtal där det diskuteras. Polisanmäl. Avbryt arbetet helt.

Har du betalat något? Om inte bra.

Ta in annan firma som kan avsluta om det går med fulla garantier annars börja från början.

De här garvar dålig karaktär så jag är tämligen säker på att det som är gjort inte heller är fackmässigt.
 
  • Haha
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Bryt genast med detta företag! Betala ingenting! Stäm dem i värsta fall.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
M maria01 skrev:
är man verkligen tvingad att använda försäkringsbolagets egna bygg firma i sverige?
Troligen inte men när man ställs inför ett ultimatum kanske man inte säger "låt mig först se vilka alternativ som finns". Så var det för mig i alla fall. Jag hade inte haft någon vattenskada innan mitt badrum pajjade och när försäkringsbolaget sa "Om du accepterar kostnadsförslaget från firma A så kan de sätta igång snabbt" så ifrågasatte jag inte det valet. Firma "A" var också ett "seriöst svenskt bolag" på ytan. Att man sedan överlät jobbet på firma "B" (cool kille iklädd Dodge RAM och spegelglasögon, med icke svensktalig personal
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
[länk]
Här kan du kolla om företaget har kollektivavtal.
Problemet kan ju vara att det bara går att kontrollera det företag som pekas ut av försäkringsbolaget och som man då vet namnet på. Har själv haft ett badrum som blev försäkringsärende och försäkringsbolaget sa "Accepterar du kostnadsförslaget från firma A nu så kan de sätta igång snabbt". Det var ett svenskt företag med alla "papper rätt" så att säga. Men de överlät sedan delar av jobbet på nån glad jeppe med kontoret i sin Dodge RAM och gjordes med icke svensktalande personal. Att det skulle bli så hade jag ingen aning om förrän gubbarna låg där på knä och kaklade.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Så man gör en anmälan men man vet inte varför...
Jag börjar förstå varför polisen har fullt upp..
Det kan polisen. Inga problem. Det är givet att du inte kan ens de mest väsentliga lagarna.

Men givet stöld. Oavsett. Och det kan vem som helst få sparken för. Sedan att de sovit över utan lov och hur det ska rubriceras är kanske knepigare eftersom de har tillgång till huset men hemfridsbrott Kanske egenmäktigt förfarande.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
N nb. skrev:
Ja, om man betalar svensk lön I Sverige ingår detta i de 31,42% arbetsgivaravgift som tillkommer ovanpå timlönen. Min reflektion var mest att det egentligen inte borde bli dyrare att ha arbetskraft bosatt i Sverige, om man får tag på den.
Om man får dra av rot ja
Men jag ”sparar” 150kr/tim och alla hutlöst dyra framkörningsavgifter plus att jag får hantverkare som jag vet vad de går för.
Och det bästa av allt jag får höra gubbar i 40-60 årsåldern skråla till någon 80-tals eurodiscolåt (priceless)
 
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Svar Nej.
Tyvärr har vi som beställer blivit lite godtrogna. Vi borde be om utbildnings kunskap från de hantverkare som skall utföra projektet. Gärna träffa personalen. Inte enbart företaget. Är de inte utbildade bör en lägre avgift debiteras. Men det skall alltid finnas mer utbildad personal än ”lärlingar” på ett projekt.

Utgår från utbildad personal enligt skola alt. Lärlings program (4 år).

Detta beteende är inte okej såvida inte kunden har godkänt upplägget.
Vet ej vad böteskraven ligger på, men det bör kännas för byggföretaget.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Naturligtvis inte det var väl inte det det handlade om om dom nu gjort det?
Det var just det som det handlar om, läs TS inlägg.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.