L lillefar skrev:
Det håller jag med med om, men det är en annan sak.
Det är dock några som påstår att det inget brott är begånget.
Är du säker på det då? Det kan ju även handla om missförstånd utan uppsåt.
Om man alltid väljer att springa direkt till polisen istället för att prata med varandra så får man ju aldrig veta.

Sen var det ju du själv som drog igång cirkusen genom att blanda in polisen
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
R
han.kan han.kan skrev:
Att det har pågått i 2v utan att ni har kollat låter lite konstigt, ni hade kunnat se detta tidigare om ni också har intresse i hur arbetet blir utfört och på det viset få en uppfattning om standarden på arbetet. Har jag hantverkare hos mig så bjuder vi alltid på fika och mat om jobbet pågår längre. Det är bra att skapa en bra atmosfär som sedan också kommer att prägla jobbets utförande. I det här fallet hade jag kollat upp hur kan jag bistå
Om man är och kollar till arbetet så gör man väl oftast det på arbetstid. Då ligger förmodligen inte hantverkarna och sover i soffan.
 
  • Gilla
  • Haha
Legere och 8 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om man är och kollar till arbetet så gör man väl oftast det på arbetstid. Då ligger förmodligen inte hantverkarna och sover i soffan.
Dom flesta jobbar väl på sin arbetstid så besöket på bygget sker väl normalt efter arbetets slut, dom flesta kan ju inte bara sticka iväg under sitt "arbetspass".
 
  • Gilla
Lindusfindus
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Har jag missförstått eller?
Om jag har en skada som försäkringsbolaget ersätter, får jag välja hantverkare då???
Det är säkert olika. Jag har fått tagit in offerter själv. Sen har FB valt offert, och jag har sen valt om jag vill gå vidare med det byggföretaget eller om jag har velat ha 65% av offerten kontant istället.
 
R
E elmont skrev:
Dom flesta jobbar väl på sin arbetstid så besöket på bygget sker väl normalt efter arbetets slut, dom flesta kan ju inte bara sticka iväg under sitt "arbetspass".
Jag (och många andra) har tillräckligt fria arbetstider för att kunna åka iväg en stund för att uträtta ärenden. Så jag hade i.a.f. åkt dit när det är någon på plats om jag ville kolla hur arbetet fortskrider.

Så det är en rimlig förklaring till varför man inte skulle upptäcka att någon ligger och sover i soffan på nätterna.
 
  • Gilla
  • Haha
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Detta är nog rätt vanligt när man som i ditt fall renoverar ”obebodda hus”.
Svenskt företag anlitar polacker och ber dem renovera en sommarstuga, under renoveringen blir det inga extra kostnader för boende eller resor för arbetarna då de är där de ska vara.

Jag var för över tio år sen och tittade på en lägenhet att köpa, helt nyrenoverad och allt såg bra ut förutom i ett rum där det stod en säng, smutsiga kläder låg utspridda. Gubben var som tur utkastad under visningen men där bodde han iallafall så det där nya fräscha ”oanvända” köket kändes inte alls lika fräscht längre.

Vi köpte inte den lägenheten.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
J Jonas_81 skrev:
Sänd räkning för boende till firman....
Och de är ju inte ortens billigaste "hotell"
Detta är det bästa förslaget.

"Hej! Boende och mat ingick inte i vårt avtal men jag är inte omöjlig utan det går bra mot ersättning. Jag drar av 1200 kr per person och övernattning. Om de stökar ner eller har sönder något får de såklart ersätta det också. Jag kommer dra av 2500 kr för tvätt av soffan de har sovit i med arbetskläder men jag kommer med en fullständig lista med avdrag på priset när arbetet är slut. Mvh."
 
  • Gilla
  • Haha
Heidina och 27 till
  • Laddar…
Absolut inte!!
Ska det vara övernattning så ska detta vara överenskommet i förväg med eventuellt prisavdrag!
 
  • Gilla
EllinorLag och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
De har ju tillgång till huset. Äta, dricka, gå på toa etc. är det också olagligt då?

Vad är det ytterligare brottet då?

För att?
Då vet vi iallafall att om du får en vattenskada exempelvis, och kopplar in ditt försäkringsbolag. Så ifrågasätter inte du att en av arbetarna tar sängplatsen brevid din partner. De andra tar ungarnas sängar. Du och ungarna får sova i garaget. Vad skulle brottet vara?
 
  • Haha
  • Gilla
Legere och 10 till
  • Laddar…
A
Att hantverkare sover över utan tillåtelse är häpnadsväckande, de måste ha noll självinsikt.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Och att äta saker kvarlämnat i en sommarstuga är ju kutym? Är det bara jag som inte ens tycker det är konstigt.
Ja det är det. Om man som hantverkare gör jobb i någons hus så tar man inget som man inte fått lov att ta. Man lånar inte heller saker utan att kommit överens.
 
  • Gilla
Legere och 16 till
  • Laddar…
Om något sådant här hände mig skulle jag nog börja med att försöka prata med hantverkaren och försöka reda på hur hans situation är. Vad han får för lön och vad företaget han jobbar för har lovat honom.

Skulle också tala om för försäkringsbolaget hur deras anlitade firma sköter sig och även hålla inne tillräckligt med pengar eller kräva ersättning för uppkomna skador och slitage.
 
  • Gilla
Legere och 10 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det är helt oacceptabelt. Som någon annan skrev; kontakta arbetsledaren.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då vet vi iallafall att om du får en vattenskada exempelvis, och kopplar in ditt försäkringsbolag. Så ifrågasätter inte du att en av arbetarna tar sängplatsen brevid din partner. De andra tar ungarnas sängar. Du och ungarna får sova i garaget. Vad skulle brottet vara?
Nu var det ju inte riktigt så TS beskrev vad som hänt. Utan jag frågade dig om vilka brott som kan vara aktuella enligt citatet nedan. T.ex. vilka brott mot arbetsmiljölagen är det?
A AG A skrev:
Vad den exakta brottsrubriceringen är, är inget som krävs för att polisanmäla.
MEN, tror du verkligen att det är lagligt, att utan lov sova över hos folk. Tror dessutom att det är lagligt att snatta ur andras kylskåp, och rota i folks linneskåp. Jag är inte säker, men "hemfridsbrott" är en tänkbar rubricering.
Men, det finns ytterligare ett brott i det hela. En vanlig försäkring täcker inte detta ändamål. Det finns vidare inget avtal om det. Nästa brott blir då sannolikt "Egenmäktigt förfarande". Men sen tror jag även att det bryter mot Arbetsmiljölagen.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
S
G Grannens Häck skrev:
Hade soffan kostat 18tkr hade det varit rimligare, men nu kostar den 30tkr och det är absolut förkastligt att sova i denna dyrgrip.
Håller med! Någonstans lär gränsen dras!
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.