Glöm inte läsa inlägg nr 14...
 
  • Haha
  • Gilla
S_lund och 2 till
  • Laddar…
Har jag missförstått eller?
Om jag har en skada som försäkringsbolaget ersätter, får jag välja hantverkare då???
 
  • Gilla
hansan och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har läst hela tråden , det framgår inte vad överenskommelsen är mellan beställare och byggare . Finns det något kontrakt?
Det finns kontrakt skrivet. Att vi valde att gå via försäkringsbolagets hantverkare var enbart för att det var smidigare och att dom varit där och gjort en skadebesiktning innan. Vi tog även in andra oferter som låg från 150,000 kr. Så absolut inte den billigaste. Eftersom badrummet var några år så ersatte försäkringen ca 50%. Det hade absolut inte varit några problem om hantverkarna frågat och bett om att få sova på tex loftet
Men inte med sina arbetskläder på och bland våra sängkläder.
 
  • Gilla
Legere och 14 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Har jag missförstått eller?
Om jag har en skada som försäkringsbolaget ersätter, får jag välja hantverkare då???
Man kan välja egen hantverkare
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Man kan välja egen hantverkare
Dock skiljer det lite i ersättning. Gör man jobbet själv var det löjligt låg timpenning
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Men enligt dig ska man alltså acceptera detta beteende. Hur ska vi kunna veta vad dom tar in för folk? Dessutom är det vårat försäkringsbolag som jobbar med detta företag. Är ett försäkringsärende.
Varken du eller dina föräldrar ska känna er som snåla, eller något annat.
Att detta är ett försäkringsärende är ganska skrämmande. Jag är nämnligen ganska övertygad om att detta är olagligt. Ur fler aspekter dessutom. Dels har byggarbetarna snattat mat, och övernattat utan lov.
Dessutom är inte stugan godkänd för detta. Om någon av arbetarna skulle skadas i en brand, så blir det väldigt komplicerat. Likaså om byggarbetarna råkat skada eller sätta eld på huset på kvällen/natten.
Om inte försäkringsbolaget omedelbart bryter allt sammarbete med denna firma, så tycker jag att du ska anmäla försäkringsbolaget. Händer det inget av anmälan, så kontaktar du någon tidning.

Det är alltså inte en fråga om snålhet. För det första så finns det garanterat inget i ditt försökringsbrev, som säger att du ska stå för logi, och lite mat, åt byggarbetarna, vid eventuell skada. Att ha främmande människor sovande i sitt hus, är för de flesta ganska otryggt, och obehagligt.
Men sist men inte minst, är det med största säkerhet olagligt.
Berätta gärna hur det går.
 
  • Gilla
  • Älska
Bor i pepparkakshus och 33 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Har jag missförstått eller?
Om jag har en skada som försäkringsbolaget ersätter, får jag välja hantverkare då???
Ja det kan du få göra men försäkringsbolaget måste godkänna offerten. Försäkringsbolaget ser gärna att du använder "deras" bolag då det redan finns upparbetade kontaktvägar och rutiner för hur allt ska hanteras. Men om du tex känner någon som har en byggfirma och vill att dom ska utföra arbetet så brukar det gå bra förutsatt att dom kan göra arbetet till samma pris som försäkringsbolagets firma.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Detta har alltså pågått i två veckor skriver ts i första inlägget.
4 kvm. badrumsrenovering, hur lång tid är kvar?
Hur ser det som är gjort ut?
Kanske läge att avbryta och få dit bra folk.
Anledning att säga upp avtal finns ju.
 
  • Gilla
  • Älska
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varken du eller dina föräldrar ska känna er som snåla, eller något annat.
Att detta är ett försäkringsärende är ganska skrämmande. Jag är nämnligen ganska övertygad om att detta är olagligt. Ur fler aspekter dessutom. Dels har byggarbetarna snattat mat, och övernattat utan lov.
Dessutom är inte stugan godkänd för detta. Om någon av arbetarna skulle skadas i en brand, så blir det väldigt komplicerat. Likaså om byggarbetarna råkat skada eller sätta eld på huset på kvällen/natten.
Om inte försäkringsbolaget omedelbart bryter allt sammarbete med denna firma, så tycker jag att du ska anmäla försäkringsbolaget. Händer det inget av anmälan, så kontaktar du någon tidning.

Det är alltså inte en fråga om snålhet. För det första så finns det garanterat inget i ditt försökringsbrev, som säger att du ska stå för logi, och lite mat, åt byggarbetarna, vid eventuell skada. Att ha främmande människor sovande i sitt hus, är för de flesta ganska otryggt, och obehagligt.
Men sist men inte minst, är det med största säkerhet olagligt.
Berätta gärna hur det går.
Jag är väld
K Kling 1 skrev:
Detta har alltså pågått i två veckor skriver ts i första inlägget.
4 kvm. badrumsrenovering, hur lång tid är kvar?
Hur ser det som är gjort ut?
Kanske läge att avbryta och få dit bra folk.
Anledning att säga upp avtal finns ju.
Det ser faktiskt väldigt bra ut. Inget att anmärka på. Iallafall inget som vi kan se
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
hsd
Hade detta hänt mig och misstänkt svartjobb skulle jag kollat med skattemyndigheten, förhoppningsvis kan de åka ut och inspektera/kontrollera
Dessutom när jobbet gjorts färdigt ,dra av för olovligt nyttjande av bostaden
 
  • Gilla
  • Haha
kantarelli1403 och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Det finns kontrakt skrivet. Att vi valde att gå via försäkringsbolagets hantverkare var enbart för att det var smidigare och att dom varit där och gjort en skadebesiktning innan. Vi tog även in andra oferter som låg från 150,000 kr. Så absolut inte den billigaste. Eftersom badrummet var några år så ersatte försäkringen ca 50%. Det hade absolut inte varit några problem om hantverkarna frågat och bett om att få sova på tex loftet
Men inte med sina arbetskläder på och bland våra sängkläder.
Vad står det i kontraktet ?, i princip alltid står det att beställare skall hålla med el , vatten och lokal/varmt utrymme för ex luncher .
Tänkte om det står någonting om övernattning i kontraktet?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du ska naturligtvis göra en polisanmälan.
 
  • Gilla
  • Haha
Wynja och 2 till
  • Laddar…
L lillefar skrev:
Du ska naturligtvis göra en polisanmälan.
Vad är brottet?
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Vad står det i kontraktet ?, i princip alltid står det att beställare skall hålla med el , vatten och lokal/varmt utrymme för ex luncher .
Tänkte om det står någonting om övernattning i kontraktet?
Står inget om att vi ska hålla med vatten, däremot står det att vi ska stå för kakel handfat osv. Jag ser inga problem att dom använder vatten micro toalett mm, det tar jag förgivet att dom gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är brottet?
Det är det som är så bra, det behöver man inte veta/precisera.
Men att hantverkare olovligen bor i ens hus kan definitivt vara olagligt, men det är varken upp till dig eller mig att avgöra.
 
  • Gilla
  • Haha
Namnethär och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.