T Towallen skrev:
Kolla med kommunen vad som gäller för er!
Kommunen har väl inget med grillning i radhusområde att göra, bättre att gå över och prata med grannen själv.
 
Kommunen tror jag inte bryr sig så mycket alls, om det inte görs dagligen året runt och stör/förstör hus/växtlighet.. eller skapar stor olägenhet (vilket jag tror lite "grillning" inte är tillräckligt för generellt).

Däremot om man bor i bostadsrätt/hyresrätt.. så har de oftast sina egna regler man ska följa! Och de kan mycket väl ha grillningsförbud på sina områden!

Dock är det väldigt olika vad de nu har för regler.. så det får man kolla upp och fråga :)

Rökdoft är ju alltid lite känsligt, både cigg.. eldningsrök och kolgrillning.. det sprider sig gärna lätt med vinden.. och tar sig in överallt.

Men det gör även vissas parfymer/skoöljmedel/matlagning.. 😳 allt är så individuellt vad man irriterar sig på, vad man fysiskt tål.. osv.

Hade en granne som gillade hänga upp sina kläder på balkongen (bodde i lgh) och jag tål inte för "blommiga dofter".. och hade jag fönstret öppet i sovrummet så smög sig doften in där och jag fick migrän. Det var ju inte så att denne person gjorde det för att vara elak.. eller medvetet skapa problem för mig.. ! Men likväl gjorde det de.. men ja, hen måste ju få tvätta sina kläder och hänga dem på tork! Jag kan ju inte bestämma vilket tvättmedel/sköljmedel denne skulle använda..

Samma sak med rökare, som både står ute på balkonger och ute på gatan (i närheten av ens dörrar/fönster).. de kan ju inte rå för om jag inte gillar eller tål ciggrök.. och jag kan inte bestämma om de ska sluta röka eller att de inte får röka "hemma".

Man kan alltid prata med folk, be dem flytta sig (inkl grillar) osv. Men så länge de inte bryter lagar och ev regler som finns i området.. så kan man ju inte tvinga dem "flytta/ändra sig".

Du kan ju be grannarna iaf hojta till innan de börjar grilla om inte annat, så hinner du ta in tvätten och stänga fönstret..
 
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Ska vi betala koldioxidskatt eller inte?
Hurså?
 
M MorpH skrev:
Har aldrig hört det, men tallkottar funkar fint som ett substitut för briketter om man har barrträd på tomten. De brinner såklart mycket snabbare än riktiga briketter, men eftersom de är så mycket luft i dem så får man upp rätt bra temperatur. De funkar fint för att typ grilla korv eller annat som går relativt snabbt.
Googla lite på kottar och grilla. Vet inte om det stämmer men det ska inte vara nyttigt.
 
"Mumin troll" 🤔
 
F fusion skrev:
"Mumin troll" 🤔
Va vad menar du?
 
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet @Mumin123!

Gå över till grannen nästa gång, kanske bjuder han på en pilsner och en smakbit.
Typiskt det gamla vanliga "gå och prata med grannen ". Om det var ett alternativ tror du inte att TS hade kunnat räkna ut det själv? TS vill veta om det finns några regler som gäller.
Ett idiotiskt svar.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Behöver ni bo så nära till varandra? Det finns jo gått om plats på landet.
 
A Abyaby skrev:
Va vad menar du?
Började misstänka att TS trollar eftersom hen inte kommenterat nåt mer på sitt första inlägg samt nick.
 
F fribygg skrev:
Bor du i området, är du rentav grannen?
Nej, men jag tror alla här har fått störmoment på ett eller annat sätt av grannar. Vill man inte ha några grannar alla så får man köpa sig en bit mark med ett ensamt hus på. Folk kommer göra saker du stör dig på, lev med det.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
L llundberg skrev:
Typiskt det gamla vanliga "gå och prata med grannen ". Om det var ett alternativ tror du inte att TS hade kunnat räkna ut det själv? TS vill veta om det finns några regler som gäller.
Ett idiotiskt svar.
Hur tänker du @llundberg att ditt inlägg här ovan hjälper TS?
Anser att du visar ringaktning om du påstår att mitt svar är idiotiskt. Om du själv däremot i din sista mening konstaterar att ditt svar/ inlägg är idiotiskt är jag böjd att hålla med och ge dig rätt.

H hablam skrev:
Vill man inte ha några grannar alla så får man köpa sig en bit mark med ett ensamt hus på. Folk kommer göra saker du stör dig på, lev med det.
Vill man bo i radhus får man ju acceptera att man har grannar som grillar, klipper gräs, hoppar studsmatta osv. Det bästa för TS är sannolikt att kommunicera vänligt med sin granne, jag föreslår i ett tidigare inlägg att prata över ett glas öl.
Jag respekterar TS val av boende men vill dock inte bo så själv.
 
F fribygg skrev:
Som boende i radhusområde får man nog räkna med att nån granne har astma, grill, småbarn, studsmatta eller gräsklippare.
 
J Josth skrev:
I detta fall rör det sig om vedeldad grillning. Då anser jag det jämförbart med annan eldning i t.ex. braskamin.
Jösses ligen skämtar du?
Är man av naturen en känslig person varför bor man då i ett radhus?
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.