raveper raveper skrev:
Olja in trallen känns som bortkastade pengar.
Jaså jag trodde det var viktigt för att undvika att trallen börjar fälla flisor osv...
 
TRJBerg
P pennybridge skrev:
Jaså jag trodde det var viktigt för att undvika att trallen börjar fälla flisor osv...
Hjälper verkligen oljning mot flisning? Undrar seriöst.
 
Den drar väl bara åt sig mer skit om man oljar den.
 
En myt skapad för att sälja olja 🫣😁
 
Fulkemisten
raveper raveper skrev:
Den drar väl bara åt sig mer skit om man oljar den.
Ja men visst. Såklart. Framför allt dras smutsen med in i trät och fastnar för evigt. Så ren kan ingen göra sin trall så det duger för inoljning. Bra att olja trallen dock om man verkligen vill ha den mörk och lite flammig med tiden med framförallt extra mörka partier där man går mycket.
 
TRJBerg
Min erfarenhet av oljad trall är att den blir svart, eller rättare sagt mörkgrå med tiden.
Vilket jag inte gillar.
Har haft funderingar på lasyr med något ljust/vitt/ljusgrått pigment. Lasyr har iofs också olja men ljust pigment borde hindra att det blir mörkt med tiden (måste förstås underhålla det då, ska räcka med vart 3:e år?).
 
Hur lyckas man behålla en snygg färg på trallen över tid då? Trodde oljan var till för det bl a?
Det ser så tråkigt ut när trallen blivit gråfärgad av tidens tand.
 
Du får välja en olja där man tillsätter färgpigment, men det kräver mera underhåll över tid.
 
P pennybridge skrev:
Hur lyckas man behålla en snygg färg på trallen över tid då? Trodde oljan var till för det bl a?
Det ser så tråkigt ut när trallen blivit gråfärgad av tidens tand.
Ja, då är det ordentlig tvätt och oljning åtminstone varje vår som gäller.
 
Otroligt att folk fortfarande oljar och tvättar sin trall. Att olja och tvätta är att för mig att få en hög kostnad, mycket arbete och ett risigt resultat.

Efter att ha fördärvat ett par altaner genom att olja och tvätta har jag nu kommit fram till vad som är den det bästa.

OBS! Detta gäller för nya trädäck.

Gör så här:

Olja aldrig.

Efter ett eller två år då det gröna börjar komma behandla med Jape grön fri eller som jag gör med bensaltensisd eller någon motsvarande produkt från ex Biltema eller Jula som innehåller bensaltensid.

För att få bra effekt måste trädäcket vara helt torrt. Provade en gång att behandla i början på november men det fungerande inte alls.

Behandla efter en torkperiod i slutet av april eller under maj månad. Beroende på hur mycket det regnar blir trädäcket som nytt efter någon månad.

Mitt äldsta trädäck är nu ca 13 år gammalt men ser nästan nytt ut.

Har du ett gammalt trädäck så förvänta dig inget mirakel. Har det växt ett antal år med alger på det så har det brutit ner trät så mycket att det inte kan bli återställt.
 
  • Gilla
Mulvaden och 2 till
  • Laddar…
Linsåpa tycker jag blev himla bra. Trallen åldras sakta och fint. Är sådär stiligt gråaktig.
 
Kört med biltemas såpa - första omgången gick det åt ett antal 4l-dunkar då det är rejäl yta som skall behandlas och det sög som läskpapper - det var först efter 3- 4 omgången som det börja bli mättat i trädet, efter det så verkar det räcka med en enda omgång även efter en passerad vinter.

det håller sig algfritt - ja utom på ett litet ställe såg jag nyss, och får den här ljusgråa ytan som 'alla' vill ha - även på grönt tryckt virke även om det behöver gå ett par år innan det sista av gröna är nästan helt bortblekt.

såpaskurning ger inte någon kletig dammsammlande yta och mörkar heller inte ned trädet, ingen pigment behövs alltså.

jag inbillar mig att trots att såpa är fettsyrasalter av tallolja och inte triglyceriner som en olja, så gör det ändå viss nytta inne i träfibrerna och trädet torkar mer långsamt ut av sol och väder än om man inte skulle behandla den alls. när såpan väl sugits in in i träfibrerna så verkar det inte vara speciellt rörlig efter det - såpan tvättas inte bort ur plankan igen i någon högre grad även om det är blött och vinterrusk i , ja den här vinter, i flera månader...

Akaliet som såpan bidrar och håller sig bra över tid gör att alger har svårare att etablera sig på ytan samt akaliet är en del i trädets process att ljusna i färgton.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
P
Eller så kan man låta trallen vara och strunta i att behandla den. Sen byter man ut brädorna efter några decennier. Det kanske blir minst arbete totalt sett.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Annars lite natriumkarbonat (målarsoda/hushållsoda) i vatten så har man en finfin lösning som är basisk och tvättar trallen. Akta ögonen men det gör ni ju ändå när ni geggar med såpa!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller så kan man låta trallen vara och strunta i att behandla den. Sen byter man ut brädorna efter några decennier. Det kanske blir minst arbete totalt sett.
Men tvättar gör du väl och då blir den ev. såpbehandlad samtidigt. Höll på att göra en "rundpall" i helgen på stugans trädäck där det fanns algpåväxt och var blött.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.