Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det var
mycket energi i den! Men jag gör inte om det det hade varit under denna Ryssvinter att använda!
Elpriserna har gått ner, vad beror det på då, jo bolagen har lagt avgifterna på det fasta, går du på den lögnen också?
 
  • Gilla
  • Haha
boihus123 och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Välkommen till forumet @Mumin123!

Gå över till grannen nästa gång, kanske bjuder han på en pilsner och en smakbit.
Haha detta alltså! Inte första gången man ser dessa korkade kommentarer, jo men precis det är ju det han vill, eller hur!?

De e samma skitsnack när grannen spelar för hela kvarteret mitt i natten, då ska man minsann gå över och festa loss när familjen i själva verket bara vill sova.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
I
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Man får anta att du redan övervägt att prata med grannen vilket oftast är det absolut bästa lösningen. Ibland är det dock inte möjligt av olika anledningar och då får man hitta annan mer indirekt väg.

När det gäller eldning på tomt så har kommunen ofta ganska specifika regler. Är det dessutom i ett radhusområde så kan det finnas ytterligare instanser. Kontakta dem och hör vad de har att säga om problemet.

Står vi fortfarande kvar på ruta 0 så kanske det är dags att gå ihop med några grannar, det är svårt att tro att du är ensamt drabbad.

Slutligen, bosätter man sig i tätbebyggelse så ska man räkna med viss störning, det lär du vara införstådd med. Det är dock också extra viktigt att man följer reglerna och visar respekt för grannarna.
 
  • Gilla
  • Haha
bling och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Man kan inte rimligen förvänta sig att grannarna inte grillar (med ved/kol/briketter).
Man kan möjligen förvänta sig att de gör det utan ovanligt stor rökutveckling eller med olämpligt bränsle (som då ger särskilt otrevlig rök). Men om det inte är fallet så får man nog acceptera att grannar grillar en till två gånger i veckan åtminståne.
En bra kompromiss är att grannen förvarnar om grillningen om du ber om det.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Om man väljer att bo i radhus är det väl sånt man får räkna med helt enkelt. Man får räkna med grillrök, barnskrik, musik, höra grannfrugan när man gått och lagt sig. 😇 Tål man inte sånt ska man kanske se sig om efter en villa på landet.. fast då doftar allt koskit istället 😊
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Kottar? Har man inte hört varningar om att grilla med kottar?
varför skulle det vara farligt?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
F
A Abyaby skrev:
Kottar? Har man inte hört varningar om att grilla med kottar?
Jo absolut. Det har varnatd för att elda/grilla med kottar sedan länge pga skadliga ämnen. Dessutom luktar det hemskt. Bara det anledning att låta bli.
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Kommer snart en ny tråd här: "Jag kan inte inte grilla ute då grannen har tvätt ute och fönsterna öppna. Finns det nåt lag på hur ofta man kan ha tvätt ute eller ska grannen komma till mig och säga att nu tänker jag hänga tvätt ute så ute i det fria är det min tur att använda."

Nä jag tycker som dom flesta att ute på sin egen tomt ska man väl ändå kunna göra i stort sätt vad man vill.

Dock kör jag offset smoker själv och vet att har man inte koll på elden så rycker det väldigt mycke och blir inte speciellt god smak och det rycker mycke och det blir såkallad smutsig rök. Gör man rätt och ser till att veden är torr och brinner hela tiden så ser man knappt att det rycker.
 
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Hej
Det kan vara jobbigt om Ni har Astma eller annat som stör, men det går väl att planera om hen nu inte bränner på dygnet runt. Jag tror att de flesta vill utnyttja sina tomter vid en torrare väderlek och då ingår umgänge med grillning där. Mitt tips är att du hittar en billig grillbok på tradera och gör det som present och upplyser om grannen använder.👍🏼
 

Om du störs av rök från eldning​

Det händer att utsläpp från eldning stör personer som bor nära fastigheter där eldning sker. Det gäller särskilt i tätbebyggda områden där utsläpp från skorstenar kan sprida sig i området, och föroreningar kan leta sig in i andra hus via ventilationen eller smutsa ner fasader och annat.
Trots att en eldningsutrustning uppfyller de krav som gällde när den installerades, så kan ålder, eldningsteknik eller bränsle innebära att det bildas störande rök. Det är den som eldar som är skyldig att se till att eldningen inte stör någon annan.
Om du blir störd av röken från din grannes eldning är det bäst att i första hand prata med grannen om saken. Om problemen fortfarande kvarstår och ni inte kan komma fram till en lösning kan du vända dig till din kommun.

Rök från annan eldning​

Förutom rök från vedpannor, kaminer och spisar kan även bastu, badtunnor och bakstugor ge upphov till störande rök. Det kan även gälla annan eldning, till exempel grillning eller eldning av trädgårdsavfall. Förbränning av avfall är däremot generellt förbjudet.
För att veta vad som gäller där du bor, bör du kontakta kommunen för att höra om det finns lokala föreskrifter som begränsar eldning av kvistar och annat trädgårdsavfall.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Det kan vara jobbigt om Ni har Astma eller annat som stör, men det går väl att planera om hen nu inte bränner på dygnet runt.
Som boende i radhusområde får man nog räkna med att nån granne har astma, grill, småbarn, studsmatta eller gräsklippare.
 
Själv grillar jag alltid hela grisar - inget halvdant grillande av spädgrisar alltså.
Och jag grillar bara med kottar och fuktig ved för att få den rätta röksmaken.
Men bara i radhusområden, så det är inget att oroa sig för, brukar jag säga till de okunniga som klagar på gourmet-grillningen.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Bor man så får man nog räkna med en å annan olägenhet. Flytta ut på landet.
 
K Karlsson75 skrev:
Bor man så får man nog räkna med en å annan olägenhet. Flytta ut på landet.
Menade du: "Bor man så får man nog räkna med att visa hänsyn. Flytta ut på landet"?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Kolla med kommunen vad som gäller för er!
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.