Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Med tanke på vad du undvek att svara på hade du med andra ord koll på att det finns olika nivåer, men du valde aldrig att berätta för målaren vad *du* menade med slätt eller något om hur du förväntade dig resultatet.
Jag uppskattar om man inte lägger ord i min mun.

Frågan är redan besvarad. Jag kunde inte tänka mig annat än att nivån ”slätt” även skulle vara slätt i släpljus. Det blir liksom yxigt när man behöver ifrågasätta den bokstavliga betydelsen av ord som lekman.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Taklisten var en speciallösning, för en speciell typ av belysning. Det hade du en ordentlig diskussion med snickaren om.

Med någon enstaka mening om det till målaren hade du kunnat undvika hela problematiken.
Det var så självklart för mig att slätt är slätt. Vad skulle jag beställt? ”Jätteslätt”?
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Trots det anser du att *allt* är målarens fel och att du är helt felfri...
Felfri är jag inte. Men när målaren inte ens kan ange vilken standard eller var det står så låter det som en dålig ursäkt för mig. Nästa gång jag ska beställer en dörr ska jag ange öppningsvinkeln på den också så att jag får en som inte går att öppna mer än 45 grader…
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Man kan ju också tänka sig att målaren frågar kunden vilken slutfinish man vill ha? Handen på hjärtat, hur många som köper en spacklad / målad vägg eller tak vet att det kommer se ut som skit om solen ligger på från sidan vid ”branschstandard” och att man måste specialbeställa för att få ett bättre resultat?
Precis!

Nästan alla hus får ju någon gång släpljus på en eller fler väggar när typ solen står lågt e.d. Inte fan är det OK att väggarna ser alldeles buckliga ut då? Eller? Jag som amatör skulle i alla fall skämmas om jag hade vänner hemma och väggen som jag fixat till själv såg ut som mitt tak innan det åtgärdades...
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Okej, du anser att det är skillnad på vad du kallar "slätt" tak och vad du kallar "spacklat och målat" tak.
Dvs du är helt med på att det finns olika nivåer av slutfinish som man kan ha på tak. Var inte det något bransch-mumbojumob nyss?

Nämnde du den skillnaden för målaren?
(Hur ska han annars veta vad *du* kallar olika typer av finish för?)
Nämnde du *varför* du ville ha det ena istället för det andra?
Om du anlitar en elektriker för att fixa el i ditt nya hus, är du då noga att ange att du kommer använda en dammsugare i uttagen? Elektrikerna skulle nämligen kunna sätta automatsäkringar med B-karaktäristik i elcentralen vilka skulle funka fint till vattenkokaren, belysning och spis men troligtvis lösa ut direkt på startströmmen från dammsugaren.

Formellt helt enligt branschstandard så du som konsument får naturligtvis hosta upp för byte av automatsäkringar i elcentralen så att du kan dammsuga. Rimligt? Jag menar du borde ju ha läst igenom SS436 40 00 (Elinstallationsreglerna). Alla 530 sidor. Jag menar att när man har en sådan speciallösning där man använder motorer med höga startströmmar får man ju läsa på lite som konsument innan, eller hur var det du uttryckte det?

Jag kan komma på rätt många fall från när jag var elektriker när jag skulle kunnat köra på med branschstandard och ändå fullkomligt grundlura mina kunder. T.ex. @Paul-Staffanstorp här antog ju att man alltid kan köra 2300w med en 10As säkring vilket även jag som kunnig tycker är rätt rimligt att anta som konsument. Men i branschstandard finns inga sådana krav vilket gör att jag som hantverkare ges möjlighet att grundlura min kund med hänvisning till standard. Men så gör man inte. I alla fall gjorde aldrig jag det när jag var elektriker.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag kan komma på rätt många fall från när jag var elektriker när jag skulle kunnat köra på med branschstandard och ändå fullkomligt grundlura mina kunder.
Din målare har inte varit ute efter att grundlura dig.

Branschreglerna är som sagt inte heller till för att grundlura dig, utan de är anpassade efter vad de flesta, både kunder och utförare anser vara ett bra och korrekt utförande.
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Din målare har inte varit ute efter att grundlura dig.
Nej det tror jag på, men målaren skötte det hela väldigt oprofessionellt och klantigt. Jag ville bara påvisa hur trubbigt, fel och många gånger helt orimligt det blir att att köra den linjen mot en konsument.

Det låg dessutom mer bakom den här oenigheten med målare som gjorde att detta blev droppen.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Branschreglerna är som sagt inte heller till för att grundlura dig, utan de är anpassade efter vad de flesta, både kunder och utförare anser vara ett bra och korrekt utförande.
Så du tycker det vore korrekt att inte kunna använda en dammsugare i dina uttag utan att säkringen går ?

Nej många branschregler är till för två likvärdiga parter. Så är inte fallet med en hantverkare och en konsument.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej många branschregler är till för två likvärdiga parter. Så är inte fallet med en hantverkare och en konsument.
Nej, det är precis tvärt om.
De är där för att vara stöd just på grund av att det inte är två likvärdiga parter.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nej, det är precis tvärt om.
De är där för att vara stöd just på grund av att det inte är två likvärdiga parter.
Har du läst exemplen jag ger för elbranschen och tycker det känns ok?

Du anser du det helt rimligt för t.ex. en elektriker att göra en villainstallation när man inte kan använda en dammsugare om inte kunden specifikt angivet det?

Själv så anser jag det helt orimligt att anta att kunden t.ex. ska ha kolla på karaktäristikkurvor för olika säkringstyper, förhållandet mellan spänningsfall och last m.m. utan det ligger på elektrikerns ansvar att fråga kunder hur han avser nyttja anläggningen.

Beställer kunden ett nytt vägguttag i sitt hus så ska det fungera även för en dammsugare. Beställer jag ett slätt tak, ska det vara slätt även om solen står lågt.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Jag har varit inblandad i ett par husbyggen där kunden faktiskt hade sådan självinsikt att han inte ens tog in offerter från de yrkesgrupper som utförde synliga installationer.
Alla jobbade löpande tills han var nöjd och godkände arbetet.
Det var dock uttalat att han ville att det skulle vara ”perfekt ” i just hans ögon.
Ett av resultaten blev att snickaren fick regla om och räta upp ett 120m2 vardagsrumstak och målaren spackla det sista i mörker med pannlampa. Huset fick stå några månader tills slutet på vintern så det hade torkat och krympt så bra det gick innan ytskikt fixades.

Resultatet är bland det bästa jag sett men förstår också att det inte går att lämna fast pris på.
Är det ett sådant resultat man vill ha så går det ju att lösa.
Detta försvarar inte på något vis slarviga målare, plattsättare och övriga yrkesgrupper men man måste ha en ”grund och miniminivå ” att utgå ifrån då vad som är helt okej för många kan vara total katastrof för vissa rent visuellt.
/ Björkskär
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.