A AndersS skrev:
Vi tar emot restavfall från kommuner, företag och länder i Europa
På Gärstadverket behandlar vi restavfall från cirka 20 kommuner och verksamhetsavfall från både lokala företag och nationella recyclingbolag. Vi importerar också restavfall från Europa, till exempel Norge och Storbritannien. Det fraktas hit med lastbil eller båt till närliggande hamnar och körs sedan till Gärstad avfallsanläggning. Att vi tar hand om utländskt avfall i våra effektiva svenska kraftvärmeverk ger dessutom en global klimatnytta, som är större än den klimatpåverkan som transporterna av avfallet ger. Under 2021 importerade vi totalt ca 280 000 ton brännbart avfall från andra länder. Totalt eldar vi 600 000 ton avfall per år.
Jovisst, men får mor snart nitti slänga sin stekpanna och ca 50 värmeljuskoppar i soptunnan/ restavfall i Linköpings kommun enligt svensk lag och kommunala regler?
 
F fribygg skrev:
Jovisst, men får mor snart nitti slänga sin stekpanna och ca 50 värmeljuskoppar i soptunnan/ restavfall i Linköpings kommun enligt svensk lag och kommunala regler?
Det får någon annan svara, jag är ju pragmatisk och går på vad en på ett värmeverk berättade om anläggning.😉
Är du inte "vän med din mor" utan vill lagföra henne utifrån hennes stekpanna.😎
 
A AndersS skrev:
Det får någon annan svara, jag är ju pragmatisk och går på vad en på ett värmeverk berättade om anläggning.😉
Är du inte "vän med din mor" utan vill lagföra henne utifrån hennes stekpanna.😎
Det vore bra att veta vad lagen säger, och vad ev påföljd blir om man skiter i den innan man bestämmer sig för om man avser att följa lagen.

(De kommunala reglerna kan man ju ta lite lättare på, de är sannolikt påhittade av nån kommunikatör med lika klena juridiska kunskaper som jag)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Den säger väl bara vad man måste sortera ut separat ?

Jag gillar speciellt 3 Kap. 1§ pkt 3 där man kvalificerar till " ätlig olja eller liknande flytande ätligt fett".

Jag hävdar att allt sådant jag kastar inte längre är ätligt och således inte omfattas.😉
Lagens logik är ju så sådan att den specificerar vad som ska sorteras ut av den som har sådant avfall och vad som kommunen måste samla in separat.

Vad gäller ätlig olja/fett så menar man inte aptitlig.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Den här annonsen är från det lokala sopföretaget

[bild]

Undrar hur mycket som kommer att hamna på andra ställen än det som funkat bra tidigare?
Jag samlar i en hög på tomten, när den är stor nog lånar jag grannens släpvagn och åker till ÅVC.
Skulle inte ha några problem att betala 850+ moms som det kostade senast om jag kunde fylla hela skåpet. Men jag har full inredning från golv till tak på båda sidorna, och lådor längst fram, den rymmer mindre än en kombibil.
 
Tyckte det var lite intressant då jag inte funderat så mycket utan "gör som jag blir tillsagd".
Kollade på Vafabmiljö och även StockholmStad om vad som får kastas utifrån olika frågor.
Vafab har en Sorteringsguide med denna sorteringsanvisning.😉
Webbsida med rubriken 'VafabMiljö' och en sorteringsanvisning för 'Älgstudsare, vapen' under 'Övrigt, Polisen'.
 
  • Haha
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Från Örebro och "Annat avfall för hushåll"
Informativ text om hantering av döda sällskapsdjur i Örebro kommun.
 
  • Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad bra! Dock blir det ju orimligt dyrt för min mor i fallet med stekpannan..
Det kostar ju att skicka ut en lastbil och chaufför. Enklast är väl att hon sparar stekpannan någonstans och skickar med den samtidigt som hon har något annat, mer skrymmande, grovavfall som behöver hämtas.
 
A AndersS skrev:
Från Örebro och "Annat avfall för hushåll"
[bild]
Det där var bra, vill jag bli av med någon jag inte gillar är det bara att slå ihjäl vederbörande, paketera väl med märkning "avlivad Sankt-Bernadshund" och köra till Örebro och lämna i restavfall.
Fast i Örebro, där har nog andra redan gjort det när jag tänker efter...
 
  • Haha
Sommartorparn
  • Laddar…
hajof70 hajof70 skrev:
Märkligt att det verkar vara så olika sortering på olika ÅVC!

Hos oss går all mjukplast i brännbart liksom "mindre" hårdplast. Som "större" hårdplast räknas volym 1-2l om jag kommer ihåg ÅVC-killen rätt. Sen är definitionen av mjuk resp hårdplast inte uppenbar. Merparten av plastflaskorna, typ schampo, räknar de som mjukplast, övriga som hårdplast (om den nu inte ska ner i brännbart för att den är för liten). Förstod aldrig hans definitionkring vad som var vad... Så all min plast åker ner i brännbart och då kan jag väl lika gärna lägga den i vanliga soppåsen hemma som väl också bränns?!

Jag har tillräckligt med problem att pilla loss "kapsylen" på mjölkförpackningen. Den som sitter kvar i kartongen har jag försökt att pilla ut med rimlig insats några gånger men fallerat. Varför inte gå tillbaks till den gamla förpackningen som var helt utan plast utan som man bara vek upp eller klippte av ett hörn på. Kan inte påminna mig att jag hade några problem med dem...
Det mesta av det du räknar upp ska inte till vare sig hårdplast eller brännbart utan till plastförpackningar på förpackningsåtervinningen. Kapsylen på mjölkpaketet behöver du inte peta bort, den kan sitta kvar och kartongen läggs i pappersförpackningar.

Det som går som mjukplast eller hårdplast på ÅVC är ju tex leksaker, gladpack, fryspåsar, trasiga hinkar och sådant.
 
E ErikFr skrev:
Det är inte innehållet som avgör om det är en förpackning eller inte, det är typen av glas som använts.
Hur du använder dina olika glasprodukter hemma är irrelevant.
De olika typerna av glas ska återvinnas separat, när du väl är klar med dem.
Och svaret på varför det är så kan du själv läsa här:
[länk]
Nej, det är hur de köps in som är skillnaden. Om en glaslåda köps med mat i är det en förpackning. Om den köps utan mat är det inte en förpackning.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
G Grottan skrev:
Finns mycket märkligheter, insamling av gamla mediciner är en sådan - är ju inte så att det återvinns och blir Alvedon på nytt
Inte alls märkligt. Syftet är ju att dels sortera bort risker med utgången medicin, dels att de kan tappa verkan, men också att fel person får tag på dem, barn tex. Det andra syftet är att inte riskera att de spolas ner i avloppet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det där var bra, vill jag bli av med någon jag inte gillar är det bara att slå ihjäl vederbörande, paketera väl med märkning "avlivad Sankt-Bernadshund" och köra till Örebro och lämna i restavfall.
Fast i Örebro, där har nog andra redan gjort det när jag tänker efter...
Är rätt säker på att sankt-bernardshundar inte klassad som "mindre sällskapsdjur" utan det är nog hamstrar, marsvin, ökenråttor mfl som går under den klassningen.
 
  • Haha
AndersPS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inte alls märkligt. Syftet är ju att dels sortera bort risker med utgången medicin, dels att de kan tappa verkan, men också att fel person får tag på dem, barn tex. Det andra syftet är att inte riskera att de spolas ner i avloppet.
Som jag förstått det så går medicin i en förbränningsugn som garanterar att det inte blir några medicinrester kvar, det var tydligen inte garanterat om man hivar det i restavfall.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Från Örebro och "Annat avfall för hushåll"
[bild]
Jag har återvunnit grannens sällskapsdjur på den tiden containern hette brännbart. Ämne för en egen tråd, kanske paroditråden.
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.