D Daniel 109 skrev:
Jodå, om du föreslår installationer som inte uppfyller regelverken så lär du bli upplyst om det illa kvickt.
Det var självfallet auktorisationskraven som jag implicit refererade till.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag förstår men jag vill bara belysa baksidan också. Så fort ordet kameraövervakning dyker upp så måste en del påtala regelverket varje gång. Tur att det inte är så längre i eldelen av forumet.
I det här fallet så tycker jag att det är relevant att följa regelverket till punkt och pricka.
Det är kopplat till en sanktionsavgift som kan bli tråkig att bli tilldelad bara för att man inte gjorde sin "hemläxa".
Så jag tycker att "nino" gör helt rätt som inte sätter igång någonting som kan leda till bitter eftersmak, utan att först ha kontroll över hur hela processen ser ut, och vilka förordningar som gäller.
Dataskyddsförordningen är till för att ge oss ett integritetsskydd, men också en möjlighet att genomföra till exempel kameraövervakning, i ett berättigat syfte.

Och det är i någon omfattning liknade de lagar och förordningar vi har beträffande elektriska anläggningar.
Som privatperson, i ditt egna hem, kan du göra nästan vilka dumheter du vill, men i den publika sfären är det hårdare reglerat.

Så vi bör skilja på det privata undantaget här, och när man vill göra någonting annat.
 
Nåt som jag inte riktigt förstår med gdpr...

Om någon övervakar ett område och sparar 72h, säg fredag 00 till söndag 00, jag går in och begår ett brott lördag 23.00, inser på söndag fm att fn det finns ju kamerabevakning där.
Då kan jag kontakt ansvarig och begära att mina uppgifter raderas, radera mig lördag 2300 -2305 då jag begick brottet.


Antar att det inte är så det funkar men det verkar ju inte bättre, nu har jag inte lusläst gdpr än
 
Hannuse Hannuse skrev:
I det här fallet så tycker jag att det är relevant att följa regelverket till punkt och pricka.
Det är kopplat till en sanktionsavgift som kan bli tråkig att bli tilldelad bara för att man inte gjorde sin "hemläxa".
Så jag tycker att "nino" gör helt rätt som inte sätter igång någonting som kan leda till bitter eftersmak, utan att först ha kontroll över hur hela processen ser ut, och vilka förordningar som gäller.
Dataskyddsförordningen är till för att ge oss ett integritetsskydd, men också en möjlighet att genomföra till exempel kameraövervakning, i ett berättigat syfte.

Och det är i någon omfattning liknade de lagar och förordningar vi har beträffande elektriska anläggningar.
Som privatperson, i ditt egna hem, kan du göra nästan vilka dumheter du vill, men i den publika sfären är det hårdare reglerat.

Så vi bör skilja på det privata undantaget här, och när man vill göra någonting annat.
Jag håller med å ena sidan men samtidigt vill jag peka på att vi har fri bevisföring och fri bevisvärdering. @MathiasS har förtjänstfullt gett ett exempel på det som har direkt med övervakning att göra.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kan-en-baergare-goera-sa-haer.514988/page-4#post-5686788
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag håller med å ena sidan men samtidigt vill jag peka på att vi har fri bevisföring och fri bevisvärdering. @MathiasS har förtjänstfullt gett ett exempel på det som har direkt med övervakning att göra.
[länk]
Jag förstår faktiskt inte riktigt jämförelsen där, med den tråden/posten?
Som privatperson så kan du göra lite hur du vill, men som hyresvärd eller ägare av fastigheter som innebär att allmänheten har tillträde så har du även en skyldighet att informera om övervakningen.

Så, ja, gör som du vill i ditt egna hus/tomt/lägenhet, risken är ändå minimal att "åka dit".
Men om du gör det som hyresvärd tycker jag att du är ute på djupt vatten.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nåt som jag inte riktigt förstår med gdpr...

Om någon övervakar ett område och sparar 72h, säg fredag 00 till söndag 00, jag går in och begår ett brott lördag 23.00, inser på söndag fm att fn det finns ju kamerabevakning där.
Då kan jag kontakt ansvarig och begära att mina uppgifter raderas, radera mig lördag 2300 -2305 då jag begick brottet.


Antar att det inte är så det funkar men det verkar ju inte bättre, nu har jag inte lusläst gdpr än
Det är därför som jag tycker att det är väl värt att ta hjälp med att komma igång med en process som denna.
Allt det där som handlar om hur länge du ska lagra materialet, och hur det ska hanteras/raderas, kommer du att ha klart för dig när du har hela din analys.
Du kommer då att se att mycket av detta har att göra med syftet, och vad som är rimligt i förhållande till detta.
Så, nej, du kommer inte att kunna radera ditt egna brott på detta sätt, det är lungt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag har inte råd att ta hjälp, jag renoverar för allt som kommer in...
Det handlar om 4-5lgh i glesbygd, sätter mig hellre med baseball trä och väntar det är iaf gratis.
 
Ibland tror jag man gör det lättare för sig själv att bara göra något och "be om ursäkt" om det blir fel. Hur stort straff är det om man satt upp kamera mot reglerna? Är det hanterbart skulle jag nog själv bara köra. Men kanske inte filma på sånt sätt att dina boende tar illa upp.
 
J JohanLun skrev:
Ibland tror jag man gör det lättare för sig själv att bara göra något och "be om ursäkt" om det blir fel. Hur stort straff är det om man satt upp kamera mot reglerna? Är det hanterbart skulle jag nog själv bara köra. Men kanske inte filma på sånt sätt att dina boende tar illa upp.
Du har en poäng där tycker jag.
Dock så tänker jag att detta specifika fall rör ett företag (vilket jag förutsätter att en privat hyrevärd är), och då skulle jag vara betydligt försiktigare.
Det normala straffet är en sanktionsavgift som baseras på en procentuell summa av årsomsättningen, plus att du kan få ett rättsligt efterspel om någon väljer att driva en skadeståndsprocess.

Så, därför är min rekommendation som den jag skrev om tidigare.
 
Skadestånd lär inte bli några betydande belopp om det är trapphus och liknande som övervakas.
 
D Daniel 109 skrev:
Skadestånd lär inte bli några betydande belopp om det är trapphus och liknande som övervakas.
Då har du missat andemeningen med det påpekandet, eller så har du aldrig varit deltagare i en sådan rättsprocess.
Skadeståndet är en mikroskopisk del i det jobbiga som väntar dig, det är min erfarenhet.
 
Det var just det jag menade. Skadeståndet är litet i sammanhanget.
 
Det är i första hand parkeringen som jag tänkt.
Jag har inget företag, jag hyr ut som privatperson men deklarerar som företag på nån blankett.

Om jag sätter en lapp i trapphuset där jag informerar om att övervakning kommer att ske, förklara syftet osv, lämnar mailadress/telfonnr för frågor osv samt ber att få en underskrift av samtliga att dom godkänner övervakningen.
Då borde jag väl vara "rätt" safe?

Skylt vid infarten naturligtvis så man kan välja att inte gå in.
Funderar även på att göra en annan väg in för gående/cyklande där kan man komma till huset helt utan att bli övervakad.

Har ju även haft problem med stulen post, idag kan jag inte få med lådorna på bild då jag isåfall även får med landsvägen.
Finns möjlighet att flytta in lådorna på gården, men vad säger brevbäraren om det?
 
nino nino skrev:
Det är i första hand parkeringen som jag tänkt.
Jag har inget företag, jag hyr ut som privatperson men deklarerar som företag på nån blankett.

Om jag sätter en lapp i trapphuset där jag informerar om att övervakning kommer att ske, förklara syftet osv, lämnar mailadress/telfonnr för frågor osv samt ber att få en underskrift av samtliga att dom godkänner övervakningen.
Då borde jag väl vara "rätt" safe?

Skylt vid infarten naturligtvis så man kan välja att inte gå in.
Funderar även på att göra en annan väg in för gående/cyklande där kan man komma till huset helt utan att bli övervakad.

Har ju även haft problem med stulen post, idag kan jag inte få med lådorna på bild då jag isåfall även får med landsvägen.
Finns möjlighet att flytta in lådorna på gården, men vad säger brevbäraren om det?
Låter ju som om kanske alla boende till och med vinner / kommer uppskatta övervakningen? Tänker att om de boende inte besväras så vem ska klaga?
 
J JohanLun skrev:
Låter ju som om kanske alla boende till och med vinner / kommer uppskatta övervakningen? Tänker att om de boende inte besväras så vem ska klaga?
Nej så är det ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.