Varför ska pedofiler jagas? Det är inte olagligt att vara pedofil. Frågan är om det är särskilt stor nytta med att ha separata hastighetsgränser vis skolor. Att det skulle vara extra allvarligt att bryta mot just dem håller jag inte med om.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför ska pedofiler jagas? Det är inte olagligt att vara pedofil.
Jadu. Man får som sagt ha olika åsikter om saker. Jag tycker personligen det är jättebra att pedofiler som lagrar och sprider den typen av bilder jagas.
D Daniel 109 skrev:
Frågan är om det är särskilt stor nytta med att ha separata hastighetsgränser vis skolor. Att det skulle vara extra allvarligt att bryta mot just dem håller jag inte med om.
Det är redan 30 vid skolor och i vissa bostadsområden.
Om du inte förstår varför det är större anledning att hålla 30 utanför en skola än tex att hålla hastigheten på motorvägen vet jag inte om jag kan förklara det för dig heller, men jag gör ett försök.

Vid 50 km/h hastighetsbegränsning så överlever ganska få fotgängare om de blir påkörda. Vid 30km/h överlever de flesta. Barn är inte trafikmogna och sannolikthetsmässigt är det fler barn kring skolor än tex vid en motorväg.

Om du kör 40 på en 30 väg utanför en skola blir du sannolikt av med körkörtet. Om du kör 120 på en 110 väg så är det nog mycket sällan du blir av med körkortet. Givetvis är en ökning från 30 till 40 procentuellt mycket mer än 110->120. Men framförallt tror jag det är pga de oskyddade trafikanterna.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Nu var det inte motorvägar jag jämförde med. Barn finns på alla möjliga ställen, utom på motorvägar.
 
D Daniel 109 skrev:
Nu var det inte motorvägar jag jämförde med. Barn finns på alla möjliga ställen, utom på motorvägar.
Har du själv barn? Innan man har det kanske man inte har full insyn i hur de funkar och tänker att det är rimligt att köra 50 förbi en skola...
 
D Daniel 109 skrev:
Ja
OK, då tror jag det är meningslöst för mig att försöka förklara.

Hoppas andra förstår mig.
Även om jag ju ser att många gladeligen kör 50 på 30 väg. Vilket väl tyder på att man inte förstår detta... Alternativt helt enkelt skiter i barns säkerhet.
 
Denna diskussion blir bara konstigare och konstigare. Vi ska inte jaga pedofiler och det är inte självklart varför det är farligare att köra för fort utanför dagis än på motorvägen?

Jösses.
 
  • Gilla
  • Haha
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
De trafikrisker de utsätts för är inte främst vid skolan. Även om hastighetsgränsen där återgick till 50km/h.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
@Daniel 109 Men att följa lagstiftningen kring övervakningskameror är extremt viktig?

Nu sitter jag här och drömmer lite... Jag skulle vilja sätta upp en fartradar och en kamera för att filma de bilar som kör för fort utanför skolan. Åker jag i finkan då?

Tur jag ska gå och lägga mig nu...
 
Det har jag inte utryckt. Det som stör mig är att olika brott hanteras väldigt olika. Polisen får inte göra den skillnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
@Daniel 109 Men att följa lagstiftningen kring övervakningskameror är extremt viktig?

Nu sitter jag här och drömmer lite... Jag skulle vilja sätta upp en fartradar och en kamera för att filma de bilar som kör för fort utanför skolan. Åker jag i finkan då?

Tur jag ska gå och lägga mig nu...
Både radarn och kameran är ok så länge du håller i kameran själv.
Det är tillåtet att filma andra på allmän plats utan medgivande.
 
Redigerat:
Ja, men nu handlade det om bilder från parkerade bilar.
 
Vi kanske ska återgå till att försöka hjälpa @nino med det dilemma som han står inför, istället för att försöka fördela polisens resurser bättre än dom själv gör det?

Jag tycker fortfarande att ett väl dokumenterat underarbete kan vara nyckeln till framgång, där information till hyresgästerna ingår.
Försök att vara saklig där, och lyft fram det på ett positivt sätt.
När det gäller att gå utanför det område som du själv äger, så råder jag till stor försiktighet.
Av egen erfarenhet så har jag fått "göra om, göra rätt" där, och det är förenat med mycket arbete.
Problematiken är till exempel de företag som levererar post, eller andra reklamtjänster, och då kanske befinner sig på en plats dit allmänheten anses ha tillträde.
Bra utomhusbelysning, gärna med rörelsedetektorer, och ett digitalt portlås med loggning av in och utpassering är också tänkbara åtgärder som kan förbättra situationen.
Ett passersystem får man också väva in i sin analys vad gäller GDPR, så det är bra att ta med i tankarna från början.
Men som sagt var, jag tror att det kan vara en bra investering att ta extern hjälp i dessa frågor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har pratat med samtliga hg som välkomnar kamerabevakning både ute och i trapphus.

Undviker postlådorna och maskar några meter in på gården så jag inte får med någon som kanske låter sin hund uträtta sina behov på gården...

Nästa steg blir väl skylt vid infarten, men fattar inte om det räcker med kamera symbol eller om det måste till namn telfonnr osv

Skylt i trapphuset med mer info.
Funderar även på att skriva en enkel lapp att lägga i samtligas brevlåda.
Då måste jag ju ha uppfyllt informationskraven.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har pratat med samtliga hg som välkomnar kamerabevakning både ute och i trapphus.

Undviker postlådorna och maskar några meter in på gården så jag inte får med någon som kanske låter sin hund uträtta sina behov på gården...

Nästa steg blir väl skylt vid infarten, men fattar inte om det räcker med kamera symbol eller om det måste till namn telfonnr osv

Skylt i trapphuset med mer info.
Funderar även på att skriva en enkel lapp att lägga i samtligas brevlåda.
Då måste jag ju ha uppfyllt informationskraven.
Det är nog en bra start du har där.
När det gäller skyltning så har kravbilden ökat lite, och det finns en rekommendation att ta med en del uppgifter, såsom kontaktperson, syfte och vilka rättigheter som finns för den som blir övervakad.
Myndigheten har en bra vägledning för det.

Eftersom du inte kan räkna med att gå under det så kallade "privatundantaget" så har du ändå en skyldighet att genomföra den analys som jag tidigare nämnt.
För att inte fastna i detaljer som att "det där kommer troligvis aldrig någon att ha synpunkter om", så rekommenderar jag att du jobbar mer som när man gör en säkerhetsskyddsanays,
Det vill säga att man börjar med att kartlägga vilka risker som finns, och tittar på konsekvenserna som detta skulle innebära.
Och i det skedet så tar man inte med sannolikheten överhuvudtaget.
Detta för att säkerställa att man får med alla risker, och inte ignorerar någonting på grund av låg sannolikhet.

Lägg även stor tid på att försöka hitta alla möjligt alternativa lösningar till det problem som finns, detta kommer att vara viktigt inför nästa steg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.