Jag har en liten sommarstuga med havstomt och en liten strandremsa. I utkanten av tomten har förra ägaren anlagt en pir på 70-talet. Det var nog en fin pir en gång i tiden men stensatta kanter osv. Nu håller den dock på att rasa sönder med lösa stenar och utstickande armeringsjärn. Jag skulle vilja renovera den och tror att det enklaste är att lägga på ett trädäck. Problemet är att den förvisso börjar på min tomt men sträcker sig ut i kommunens vatten. Som den är nu är den en olägenhet och direkt farlig men jag tvivlar starkt på att kommunen vill komma dit och fixa den. Vad tror ni, får jag renovera piren och krävs det isf ngt bygglov/standskyddsdispens. Lite tveksam till att ansöka pga rädsla att få nej. Tacksam för era insatta och kloka synpunkter!
 
  • Gilla
sarsag
  • Laddar…
Bryggor och pirar är alltid en gråzon vad gäller bygglov och vattentillstånd.
1. Är du säker på att vatten tillhör kommunen? Ofta äger äkta strandtomter en bit av havet utanför också. Kolla avstyckningsdokument hos lantmäteriet.
2. Renovera är alltid enklare än nybygge.
3. Vem äger själva piren? Du som köpt stugan?

Jag skulle dokumentera tydligt hur befintlig pir ser ut och vilken yta den upptar. Sedan renovera den utan att den blir större. Dokumentera igen. Avvakta.
 
  • Gilla
  • Haha
Peter Th och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med så bör du undvika att säga att den är anlagd på 70 talet. Det är väsentligt att den är anlgad innan nuvarande strandskydds lag (tror det var 1972). Så utryck det inte på ett sätt som kan tolkas som efter 1972 (kolla rätt årtal).

Om vi nu antar att den hade funnits på din fastighet, så tror jag att du har rätt att renovera utan att söka strandskyddsdispens. Om du lägger på ett trädäck så kan det finnas risk att det inte anses vara en renovering.

Att den nu delvis ligger utanför din fastighet, kan vara ett problem. Men hur säker är du på det? Går det att spela dum?
 
  • Gilla
Kustvägen och 1 till
  • Laddar…
Renovera/ reparera har väl aldrig funnits något förbud mot vad jag vill minnas.
Inte ens att renovera något som man inte äger själv är ett problem om ingen annan "äger" det
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Till att börja med så bör du undvika att säga att den är anlagd på 70 talet. Det är väsentligt att den är anlgad innan nuvarande strandskydds lag (tror det var 1972). Så utryck det inte på ett sätt som kan tolkas som efter 1972 (kolla rätt årtal).

Om vi nu antar att den hade funnits på din fastighet, så tror jag att du har rätt att renovera utan att söka strandskyddsdispens. Om du lägger på ett trädäck så kan det finnas risk att det inte anses vara en renovering.

Att den nu delvis ligger utanför din fastighet, kan vara ett problem. Men hur säker är du på det? Går det att spela dum?
Jag vet att den definitivt är anlagd före 1975 för där finns det flygbilder, kan se om jag kan hitta underlag för att den är tidigare än så.

Jag skulle såklart kunna renovera i samma stil med stensättning osv men det blir väldigt tidskrävande och kostsamt och i slutändan ändå svårt att lägga till med båt eller bada.

Svårt att veta exakt var tomten slutar, inte ens mäklaren visste. Kollar man på ”min karta” från lantmäteriet så är den gott och väl utanför. Jag är inne på att göra ett försök att helt enkelt renovera utan tillstånd. Det är glesbygd och tittar man runt bland grannarna så finns det gott om bryggor som ligger utanför tomtgränsen. I värsta fall får man väl söka i efterhand eller riva.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Bryggor och pirar är alltid en gråzon vad gäller bygglov och vattentillstånd.
1. Är du säker på att vatten tillhör kommunen? Ofta äger äkta strandtomter en bit av havet utanför också. Kolla avstyckningsdokument hos lantmäteriet.
2. Renovera är alltid enklare än nybygge.
3. Vem äger själva piren? Du som köpt stugan?

Jag skulle dokumentera tydligt hur befintlig pir ser ut och vilken yta den upptar. Sedan renovera den utan att den blir större. Dokumentera igen. Avvakta.
Tack för tipsen! ska fördjupa mig lite i tomtgränser osv. Jag vet faktiskt inte vem som äger piren, hur avgör man det? Det var ju iaf förra ägaren till fastigheten som anla den och jag och grannarna är överens om att den är ”min”. Hur mycket det nu är värt vid en diskussion med kommun/länsstyrelse.
 
Min karta från LM är inte värt så mycket.
För min egen tomt säger avstyckningsdokumentet klart och tydligt att vattnet en bit utanför tomten tillhör mig. Så det är värt att kolla för dig. Varför tror du att kommunen äger vattnet?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Min karta från LM är inte värt så mycket.
För min egen tomt säger avstyckningsdokumentet klart och tydligt att vattnet en bit utanför tomten tillhör mig. Så det är värt att kolla för dig. Varför tror du att kommunen äger vattne
T Thomas_Blekinge skrev:
Min karta från LM är inte värt så mycket.
För min egen tomt säger avstyckningsdokumentet klart och tydligt att vattnet en bit utanför tomten tillhör mig. Så det är värt att kolla för dig. Varför tror du att kommunen äger vattnet?
Tack för svar! Jag har sett en del kartor från avstyckningar i smb med att tomten utvidgades på 90-talet. De kartorna var iof väldigt oprecisa skisser men vad jag kan förstå så går min tomtgräns ungefär vid vattenlinjen. Är det kommunen jag ska vända mig till för att få en aktuell karta? Verkar finnas lite olika kartor och gränser, hur vet man vilken som gäller? Har läst att #1 är lokala markeringar exvis gränspinnar men mot vattnet finns ju inget sådant.
 
Nej, kommunen har inga kartor med bättre precision än LM.
Det är viktigt att veta om det kanske finns en remsa allmänning mellan din tomt och vattnet. Då har du stora problem att göra åt piren.
Men om din tomt går ända till vattnet då är huvudregeln att även en bit avv vattnet utanför är enskilt vatten, inte allmänt vatten. Läs här: https://lagen.nu/prop/2017/18:135#S4, paragraf 4.2.
Finns inga uppgifter i LM's information om din tomt? Läs noga.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Där finns en karta hos LM där piren är delvis inritad, annars hittar jag ingen särskild info på LM’s websida, kanske har de mer material i arkiven. Men det verkar som att min tomt går ngn meter ut i vattnet iaf. Säg att man skulle hamna i en tvist om detta, vilken karta är ”facit”?
 
  • Gilla
gimmok
  • Laddar…
P PHAS skrev:
Säg att man skulle hamna i en tvist om detta, vilken karta är ”facit”?
Det kan bero på vad som står skrivet i avstyckningsförrättningen. Man kan inte bara förlita sig på kartor från lantmäteriet. Det dokumentet bör du få fram via "mina sidor"W hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
Thomas Blixt och 2 till
  • Laddar…
P PHAS skrev:
Där finns en karta hos LM där piren är delvis inritad, annars hittar jag ingen särskild info på LM’s websida, kanske har de mer material i arkiven. Men det verkar som att min tomt går ngn meter ut i vattnet iaf. Säg att man skulle hamna i en tvist om detta, vilken karta är ”facit”?
Som sagt förut, kartorna har varken precision eller är en facit. Kolla i avstyckningsförrättning eller annan dokument om fastighetsbildning, det brukar finns också hos LM om du loggar in på din egen tomt.
Avstyckningsdokumenten är juridiskt bindande, alltså "facit".
Om både vattnet och piren är din så kan du alltid renovera piren utan att fråga någon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för snabba och initierade svar! Fanns inte så mkt att hämta vid inloggning på LM men ska kontakta dem och försöka få tag på dokumenten ang fastighetens bildande.
 
Edit: efter lite djupdykning har jag hittat gamla dokument från avstyckning på 60-talet. Det framgår att tomtgränsen utgörs av ”havet”, dock står det inget om att tomten sträcker sig längre än så. Menar ni att det är praxis att tomtgränsen sträcker sig ut i vattnet? Enl lagtexten som länkades till ovan så tolkar jag det som att allmänt vatten börjar först 300 m från strandlinjen?! (Bottenviken, för att vara mer exakt)
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Det finns tiotusentals bryggor och pirar som är byggda utan tillstånd.
Om du inte vet nån granne som kommer klaga direkt, fixa din pir, men ha i bakhuvudet att du kan få riva den igen.
 
  • Gilla
PHAS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.