gysinge anger att fett såpa betyder att det finns hög antal fettsyror i deras såpa. En antal olika fettsyror? Betyder deras "antal" samma som % halt? Hur tolkar man det?

Och vidare anger dom att det finns 20-30% förtvålad linolja + vatten + parfym i deras linoljesåpa ( enl. info på deras hemsida).
Förtvålad linolja är ju definitivt inte det samma som linolja, tycker jag. Men tror man det så köper man deras "fett såpa"
 
Hur funkar julas grön såpa då? Tycker den funkar bra att tvätta bilen med iallafall.
 
G gaia skrev:
du har hell rätt att fetter är fettsyratriglycerider. Sen har du fel ang. förtvålningen. Vid förtvålningsprocessen som förlöper mellan fetter och kaliumlut bildas glycerol + fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa. Hade det funnits någon fett av betydande halt i såpan så skulle man kunna läsa om det i en innehållsdeklaration.

Och dessutom står det i dom flesta beskrivningar av såpans fördelar att den löser FETT och smuts. Tror inte det finns något fett kvar på träplankan när man har skurat den med såpan och sköljd med vatten som det rekommenderas att göra.
Jamen, efter sköljningen så rekommenderas man lägga på ett lager outspädd såpa som impregnering. Kan det stämma att linoljesåpa har linoljans förmåga att härda och därigenom skydda träet? (Som föreslogs i ett inlägg längre upp) Då är det alltså inte fettet utan förmågan att härda som är det väsentliga.
 
Kan inte tänka mej att såpan härdar som linolja. Alla såpor är lösliga i vatten så efter regn spolas det mesta bort. Det som är säkert är att den har högt pH och det är kanske pH som gör miljön ogästvänlig för all sortens påväxt under en viss tid. Hade den varit en undermedel så skulle vi inte behöva skura våra träaltaner varje vår :)
 
Claes Sörmland
G gaia skrev:
Kan inte tänka mej att såpan härdar som linolja. Alla såpor är lösliga i vatten så efter regn spolas det mesta bort. Det som är säkert är att den har högt pH och det är kanske pH som gör miljön ogästvänlig för all sortens påväxt under en viss tid. Hade den varit en undermedel så skulle vi inte behöva skura våra träaltaner varje vår :)
Fettsyror som är fleromättade torkar precis som triglycerider med fleromättade fettsyror så linoljesåpa kommer att torka. Eftersom såpan är kokt så är nog redan en del av fettsyrorna korslänkade. Men det är klart, sköljs fettsyrorna bort av vatten innan de hinner torka så blir det ju inget.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
K
Jösses. 😳 Vilka nördar.
Själv tvättar jag altan med enbart vatten.

Iofs. Så får vattnet gå genom högtrycken först.
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
G gaia skrev:
du har hell rätt att fetter är fettsyratriglycerider. Sen har du fel ang. förtvålningen. Vid förtvålningsprocessen som förlöper mellan fetter och kaliumlut bildas glycerol + fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa. Hade det funnits någon fett av betydande halt i såpan så skulle man kunna läsa om det i en innehållsdeklaration.

Och dessutom står det i dom flesta beskrivningar av såpans fördelar att den löser FETT och smuts. Tror inte det finns något fett kvar på träplankan när man har skurat den med såpan och sköljd med vatten som det rekommenderas att göra.
Hur gammal är trallen? Olika ålder? Intressesant i sammanhanget. Annars tror jag tyvärr att det är den mekaniska skrubben som är hjälten i dramat.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Fulkemisten
B bryggstun skrev:
Hur funkar julas grön såpa då? Tycker den funkar bra att tvätta bilen med iallafall.
Skitbra troligen... Det är förtvålat fett. Övertygad efter 10 år att man kan använda vad fan som helst (dvs billig tallsåpa) som löser hård smuts (fett). Tänk skit under naglarna och nagelborste + tvål. Det vill man ju inte ha och det funkar bra. Samma sak med en impregnerad altan. Den blir ren. Men knappast ytbehandlad. Men om den är ren och med rätt lutning så håller den mycket längre.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vilken borste ska man ha? Jag har tidigare testat vanlig "utesopborste" men borsten är så hård att den bara "studsar" fram över plankorna.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vilken borste ska man ha? Jag har tidigare testat vanlig "utesopborste" men borsten är så hård att den bara "studsar" fram över plankorna.
Skurborste med skaft. Hårda strån.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
T
Jag kör med ättika på tryckspruta någon vecka innan jag skurar så det gröna hinner försvinna sen tvättar med såpa och bikarbonat.

Funderar på att använda terass lasyr istället nu för det ska hålla flera år.
Men om det fungerar varför använder inte fler det om man slipper allt jobb varje år?
 
T TH885 skrev:
Jag kör med ättika på tryckspruta någon vecka innan jag skurar så det gröna hinner försvinna sen tvättar med såpa och bikarbonat.

Funderar på att använda terass lasyr istället nu för det ska hålla flera år.
Men om det fungerar varför använder inte fler det om man slipper allt jobb varje år?
Vad har bilarbonaten för funktion?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Vilken metod är bäst om man tänker olja in trallen efteråt?
 
Olja in trallen känns som bortkastade pengar.
 
P
Åtminstone om trallen är gjord av tryckimpregnerat virke. En trätrall av obehandlat trä bör nog oljas regelbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.