A augustl skrev:
Såg att det kom ytterligare kommentar om djupströbädden. Det är inte som med andra djurslag, enär höns inte urinerar blir det aldrig blött i botten och brinner eg inte heller som i en egentlig "djupströbädd". Granngårdens hampaströ är det vi använder (obs ej dammfritt :) som sagt).

Ytterligare fördelar jmf med annat strö är att det är drygare än spån, hönsen kan och tycker om att "bala sig" i det för det fastnar inte under fjädrarna på dem samt att det är omedelbart omvandlingsbart till jordförbättring inkl. gödsling, til skillnad från träspån som tar tid på sig och fursurar...

För hönsens komfört att göra sig rena (och att ge sand/grus i lämplig storlek som de behöver picka i sig till muskelmagen) kan man annars ha en sån här stående med jord/torv/sand) [länk])
Tack, vilka bra tips! Förhoppningen är att bygget blir lite mer klart nu i helgen så ska vi till granngården nästa vecka o köpa alla tillbehör
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Ah, du menar en vanlig bädd. Det går toppen.

Tänk på att hönsluckan inte alltid är öppen. De behöver bra luft på nätterna med. Mitt blev dessutom tokvarmt på sommaren och då står luften ännu mer still. (Blev bättre med fläkten)

Samt att de små primadonnorna inte alltid går ut alls, det beror på vädret. Mina vägrar gå ut om det är snö tex så då kan de bli sittande inne i veckor så gör gärna så stort utrymme du kan åt dem inne.
Ah, det började ju som en el- tråd så kommer faktiskt ha eluttag som och sen adapter till 12v för att styra hönsluckan så kan förbereda med en slang upp till ventilen om jag skulle behöva sätta en liten fläkt där
 
Tomture61
Ang ventilation , har känt ngn i min närhet som ville leka kycklingfarmare .
Stålburar med värmelampor inköptes begagnade , placerades i ett mindre uthus .
Ett hundratal kycklingar inköptes , alla dog pga syrebrist / värmeslag 😐
 
  • Ledsen
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Snart dags att måla insidan
Är det nödvändigt med någon special färg? Läst om stallfärg men blir lite tveksam utifrån priset…

Granngården
[länk]

Men är Biltemas typ samma sak?
[länk]



[bild]
Biltema-färgen är ju inte till för trä utan för sten/-murbruk. Men det kanske blev fel länk. Jag målade med våtrumsfärg för att skydda trät mot fukt och underlätta rengöring, det ökar förstås behovet av god ventilation om man genom dylika ytskikt väljer att stänga in fukten i rummet. Vi har inte haft problem med fukt, har ca 15 höns på 6 kvm, plastmatta på golv, halv vägg och sen våtrumsfärg upp till taket som är ånggenomsläppligt med cellulosa-isolering.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
blir ”vanlig” färg så vi använder upp rester som vi haft kvar hemma så vi sen kan lägga in mattan. Tänkte mig uppvik på ca 20/30cm på väggarna eller egentligen så mkt biten räcker till
 
Fick bli lite familjestyr och ta fram studsmatta etc men hunnit med en del ändå. Nu är alla väggar på plats, målat invändigt och vindduk runt hela plus taket. Börjat sätta spikläkt för panelen och målat invändigt. Värpredet blir inte lika overkill-byggt som resten men kommer då papptak och fotplåt precis som ”stora” taket. Svårt att göra luckor ”vindtäta” men tänker en utvändig list som sluter an över springan.

Tungt som attan och värre blir det när panelen kommer på så ska sätta typ som skottskärre-skalmar på sidan som man lyfter
En halvfärdig byggkonstruktion med vindduk och målade invändiga väggar på trätrall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd struktur med en målad interiör, vindduk på taket och spikläkt monterad, på hjul för enkel förflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
K
O olofh skrev:
Fick bli lite familjestyr och ta fram studsmatta etc men hunnit med en del ändå. Nu är alla väggar på plats, målat invändigt och vindduk runt hela plus taket. Börjat sätta spikläkt för panelen och målat invändigt. Värpredet blir inte lika overkill-byggt som resten men kommer då papptak och fotplåt precis som ”stora” taket. Svårt att göra luckor ”vindtäta” men tänker en utvändig list som sluter an över springan.

Tungt som attan och värre blir det när panelen kommer på så ska sätta typ som skottskärre-skalmar på sidan som man lyfter
[bild][bild]
O olofh skrev:
Tack, vilka bra tips! Förhoppningen är att bygget blir lite mer klart nu i helgen så ska vi till granngården nästa vecka o köpa alla tillbehör
Får jag fråga hur många höns som ska bo i huset? Och hur stor är golvytan?
Är det tänkt att hönsen ska gå fritt i trädgården på dagarna och sen sova i huset på nätterna?
 
K Kakelugnen566 skrev:
Får jag fråga hur många höns som ska bo i huset? Och hur stor är golvytan?
Är det tänkt att hönsen ska gå fritt i trädgården på dagarna och sen sova i huset på nätterna?
Precis. Blir nattbostad, är ju inte direkt ngn hönshall av storformat så kommer få en fin del av trädgården att sprätta i
 
börjat få på panel, rester från tidigare byggprojekt. Fått dit ventilhuvar, el etc. Kanske 1dag kvar på det utvändiga och sen få dit vinylmattan inuti
Svartmålad byggkonstruktion på ben med hjul, pågående arbete med panel och installationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion med pågående panelbeklädnad, ventilhuv på tak, på en träplattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hur går det med vikten, är det fortfarande flyttbart?
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Hur går det med vikten, är det fortfarande flyttbart?
Ja. I och med ”handttagen” 2 st 45x45 så funkar det. Hade ner den på gräsmattan för test, det funkar men man få ta i och det underlättar helt klart att hålla sig till plattgångar eller lägga lite spillvirke där hjulen kommer
 
O olofh skrev:
Ja. I och med ”handttagen” 2 st 45x45 så funkar det. Hade ner den på gräsmattan för test, det funkar men man få ta i och det underlättar helt klart att hålla sig till plattgångar eller lägga lite spillvirke där hjulen kommer
Om du tycker att de är i vägen kan du ta bort dem eller kapa dem om de är en del av stommen och bygga uttag för reglarna istället, så att du kan skjuta in dem när du ska flytta på det och ställa dem åt sidan när de inte behövs.

Men, om de inte stör så är det ju enklare att ha dem monterade hela tiden.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om du tycker att de är i vägen kan du ta bort dem eller kapa dem om de är en del av stommen och bygga uttag för reglarna istället, så att du kan skjuta in dem när du ska flytta på det och ställa dem åt sidan när de inte behövs.

Men, om de inte stör så är det ju enklare att ha dem monterade hela tiden.
Yes bra tips Tänkte jag ska sätta någon typ av vinkeljärn så man kan skjuta in dom men just nu är de skruvade.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Aprilväder och mkt jobb så igår blev det lite kvällsfix inomhus. Ska försöka bygga en hönslucka som ska styras av en Shellypuck för att få den uppkopplad till mobilen. Luckan öppnas / stängs av ett linjärt ställdon. Sånt här finlir är inte min starka sida så googlat rätt mkt men hittade en nice guide som gick rätt bra att följa. Där han sätter ett tidur som styrning hamnar alltså min Shelly. Allt 12 v så rätt förlåtande om man skulle råka koppla fel.

Min sladdhärva ska alltså byggas in i en ram med en lucka…



Denna följde jag

På Kjell köpte jag 2poligt relä 12v
https://www.kjell.com/se/produkter/...elaer/2-poligt-rela-12-v-dc-10-a-250-v-p36100

Sockel underlättar mkt men inget nödvändigt
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/elektromekanik/relaer/rela-sockel-p36103

Linjärt ställdon köpte jag på amazon. Var lite snabb i beställningen så fick ett 100mm så kommer behöva bygga någon form av utväxling för luckan är ju typ 300

Shelly 1 hade jag sen tidigare.
 
  • Gilla
kingen101 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.