Byggde min pergola förra våren efter att ha spanat in den här tråden. Tänkte dela med mig av resultatet. Jag ville ha en stilren konstruktion med allt i samma plan. Stolpar 3x145x45, skruvlimmade, yttre ram 195x45, stående brädor 28x145 och till sist bärlinor på 45x45.
 
  • Trädäck med tak, soligt, bostad, gräsmatta, trästaket, byggnader i bakgrunden, inga människor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av pergola utanför ett hus, mot klarblå himmel och några moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag i konstruktion, skruvat mot svartmålad vägg, oskyddat tak under uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion mot klarblå himmel, metallbeslag, del av byggnation, nutida, utomhus, dagtid, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan i förgrunden, hus och blå himmel i bakgrunden, soligt väder, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
C clali969 skrev:
Byggde min pergola förra våren efter att ha spanat in den här tråden. Tänkte dela med mig av resultatet. Jag ville ha en stilren konstruktion med allt i samma plan. Stolpar 3x145x45, skruvlimmade, yttre ram 195x45, stående brädor 28x145 och till sist bärlinor på 45x45.
Vilken höjd har du upp till underkant, dvs vad är "takhöjd"?
 
Den landade på 2,35
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
C clali969 skrev:
Byggde min pergola förra våren efter att ha spanat in den här tråden. Tänkte dela med mig av resultatet. Jag ville ha en stilren konstruktion med allt i samma plan. Stolpar 3x145x45, skruvlimmade, yttre ram 195x45, stående brädor 28x145 och till sist bärlinor på 45x45.
Jättefint, tack för bilderna, speciellt på detaljerna på infästningspunkter! Gillar speciellt de gerade topparna på stolparna, mycket fin detalj!

Tänkte bygga ett åbäke själva detta år och jag håller på reda ut konstruktionen. Vad har du för dimensioner på bygget, spännvidd etc?
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Q qvrk skrev:
Jättefint, tack för bilderna, speciellt på detaljerna på infästningspunkter! Gillar speciellt de gerade topparna på stolparna, mycket fin detalj!

Tänkte bygga ett åbäke själva detta år och jag håller på reda ut konstruktionen. Vad har du för dimensioner på bygget, spännvidd etc?
Den är kvadratisk, ”ramen” är byggd av 4,80 reglar
 
C clali969 skrev:
Den är kvadratisk, ”ramen” är byggd av 4,80 reglar
Oj, så spännvidden från hus ut till stolpe är 4,80m? Ser det rakt ut eller är det någon nedböjning? Jag kollar typ 90x315 limträbalk för en spännvidd om 4,2m 😅 Men har iofs tänkt fäst segeltyg i ramen som ska tåla dels den och lite regntyngd tänkte jag...
 
Nej det syns ingen nedböjning alls vad jag kan se. Kraften av gravitationen fördelas på väldigt många trallbrädor och de tre underliggande reglarna, väldigt stadigt blev det.
 
Hej, @Onsalakorven

Hur ser det ut nu med din pergola? Jag är i färd att bygga en som är 3,6x5,2 meter och det är limträ som gäller enligt dimensioneringsprogram men jag skulle gärna landa i vanligt konstruktionsvirke som skruvas :)
 
J jehr skrev:
Hej, @Onsalakorven

Hur ser det ut nu med din pergola? Jag är i färd att bygga en som är 3,6x5,2 meter och det är limträ som gäller enligt dimensioneringsprogram men jag skulle gärna landa i vanligt konstruktionsvirke som skruvas :)
Fortfarande spikrakt! Jag hade inte använt limträ.

Hund står på en ljus sittdyna på en modern uteterrass med mörkt trähus, tak och möbler runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Fortfarande spikrakt! Jag hade inte använt limträ.

[bild]
Topp, tack för svar. Då känner jag mig trygg med att köra utan limträ. Då ska man bara komma på vilka dimensioner som ser estetiskt bäst ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.