P PHPersson skrev:
Håller inte alls med där, har man avtalat slät vägg och på något sätt definierat det så går det före branschstandard även om det inte uttalats i ord. Jag kan inte heller exakt målarnas standard men jag vet att avtalas något så går det över standard.

Men som många redan påtalat ligger ansvarsfrågan högre hos den ”professionella” än hos en privatperson. Således kan jag tycka att målaren innan borde se till att kunden kommer att bli nöjd, tex visa referens, måla en vägg som referens eller liknande.
Hahaha

Jag lägger ner för jag blir bara trött på alla världsmästare härinne så jag fattar fan inte varför ni inte blivit hantverkare hela högen så hade ju hela världen varit lycklig och alla hade samstämt i Kumbaya... 😱😂

En slät vägg är för fan en slät vägg även enligt branschstandard !! 😅

Men vill man inte förstå så vill man inte... 🙃


Ha en fortsatt trevlig påsk.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hahaha

Jag lägger ner för jag blir bara trött på alla världsmästare härinne så jag fattar fan inte varför ni inte blivit hantverkare hela högen så hade ju hela världen varit lycklig och alla hade samstämt i Kumbaya... 😱😂

En slät vägg är för fan en slät vägg även enligt branschstandard !! 😅

Men vill man inte förstå så vill man inte... 🙃


Ha en fortsatt trevlig påsk.
jag som tyckte att ”någon” här inne sa att man inte får besiktiga i släpljus för då syns ojämnheter tydligare… men jag måste drömt det och alla är överens om att en slät vägg är slät, vad bra!
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart... MEN då får också beställaren påtala att de inte nöjer sig med branschstandard. ;)
Men det förutsätter ju att beställaren ( i dessa fall en privatperson) ska själv känna till hela branschstandarden. Du verkade ju nyss tveksam till om man som hantverkare kunde känna till alla aspekter i branschstandard och nu säger du att en privatperson som kanske anlitar hantverkare en handfull gånger i livet ska kunna dem?

Du tycker inte det blir lite märkligt?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
jag som tyckte att ”någon” här inne sa att man inte får besiktiga i släpljus för då syns ojämnheter tydligare… men jag måste drömt det och alla är överens om att en slät vägg är slät, vad bra!
Exakt.... en vägg kan se ojämn ut i släpljus... men den är likförbannat slät eftersom branschstandard säger att den inte får besiktigas med släpljus. ;)

Som sagt, vill man inte förstå så förstår man inte. ;) 🙃😎
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Och i min värld är det standard att ett slätt gipstak är just slätt. Inte halvslätt ;) Det kanske inte är så enkelt att vara konsument eller vad säger du?
Taket *är* slätt.
Ja, det fanns ojämnheter på det.
Det finns det även på ett tak som ser perfekt ut i släpljus.

Det är skillnad mellan ett standard-tak, ett tak som är gjort för att se bra ut i släpljus, en bildörr och en spegel för ett teleskop.

För att reglera de kraven finns ett antal branschstandarder.
Orsaken till att det inte är många som känner till dem är för att de är nivån som de flesta anser vara godtagbar och inte är någon diskussion kring, oavsett om vi pratar om ett garagetak eller ett teleskop.

Visst kan man göra avsteg från standard, man kan både kräva betydligt mindre avvikelser i ett teleskop eller säga att det räcker med att slamma ett innertak.
Men det är avvikelser som man bör avtala om innan om man inte ska räkna med att bli besviken och drabbas av ytterligare kostnader.

Att målaren valde att göra om taket som han hade gjort ett bra arbete med på felaktiga premisser efter att du hotat med att lägga ut missvisande bilder av på nätet känns rätt talande för hur du är som kund.
Total brist på självinsikt av ditt eget ansvar i frågan...
Hoppas att inga hantverkare från BH drabbas av dig.

(Ja, hantverkaren har högre krav på sig som yrkesman att ge dig råd, men han är inte tankeläsare, så om du har haft specifika krav, likt detta, så är det *din* förbannade skyldighet att berätta det, inte hans skyldighet att gissa.)
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Men det förutsätter ju att beställaren ( i dessa fall en privatperson) ska själv känna till hela branschstandarden. Du verkade ju nyss tveksam till om man som hantverkare kunde känna till alla aspekter i branschstandard och nu säger du att en privatperson som kanske anlitar hantverkare en handfull gånger i livet ska kunna dem?

Du tycker inte det blir lite märkligt?
Precis... har man så väldigt speciella krav så får man nog sätta sig in i olika saker och i annat fall får man nöja sig med att arbetena blir utförda enligt branschstandard vilket ni inte verkar begripa. 😱🙃

Skulle jag anlita någon att utföra någonting till mig så hade jag nog kollat upp lite innan om jag nu inte nöjer mig med vad branscherna anser ok och rimligt utförande. Ganska självklart för min del.

Orkar inte fundera mer på detta idag men kommer bara snabbt på en sak jag tänkt på förut och det är att t.ex de som skiftar bildäck ibland använder sig av kopparpasta för att inte fälgarna, bultar, bromsklossar etc. ska sätta sig och sen vara väldigt svåra att få av.
Vad som är standard eller inte i den branschen har jag inte en susning om men betvivlar att det är branschstandard att sätta dit detta... men en sak är klar... Vill jag ha det gjort då säger jag till om detta !
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis... har man så väldigt speciella krav så får man nog sätta sig in i olika saker och i annat fall får man nöja sig med att arbetena blir utförda enligt branschstandard vilket ni inte verkar begripa. 😱🙃

Skulle jag anlita någon att utföra någonting till mig så hade jag nog kollat upp lite innan om jag nu inte nöjer mig med vad branscherna anser ok och rimligt utförande. Ganska självklart för min del.

Orkar inte fundera mer på detta idag men kommer bara snabbt på en sak jag tänkt på förut och det är att t.ex de som skiftar bildäck ibland använder sig av kopparpasta för att inte fälgarna, bultar, bromsklossar etc. ska sätta sig och sen vara väldigt svåra att få av.
Vad som är standard eller inte i den branschen har jag inte en susning om men betvivlar att det är branschstandard att sätta dit detta... men en sak är klar... Vill jag ha det gjort då säger jag till om detta !
Jag tror att det ofta handlar om att man har olika nivåer / förväntningar. Om en däckskiftare inte smörjer bultarna anser jag att det är rätt dåligt men det som skiljer här är väl att de som regel sabbar för sig själva när mutterknacken inte får loss dem säsongen efteråt.

Släpper det för idag också :)

Glas påsk!
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Visst kan man göra avsteg från standard, man kan både kräva betydligt mindre avvikelser i ett teleskop eller säga att det räcker med att slamma ett innertak.
Men det är avvikelser som man bör avtala om innan om man inte ska räkna med att bli besviken och drabbas av ytterligare kostnader.
Hur ska man kunna avtala om avvikelser om man som privatperson inte förutsätts känna till branschstandard innan? Målaren i detta fall kunde heller inte ange vilken "standard" som avsågs och det enda jag kunde tänka mig avsågs var AMA som behöver åberopas i kontraktshandlingar för att gälla ( vilket inte hade gjorts).

Så för mig som konsument står jag med ett resultat jag inte var nöjd med och en yrkesman som hänvisar till en branschstandard han inte ens kan namnet på. Tycker inte alls det är helt orimligt att hålla emot lite när personen ifråga inte alls gav något professionellt intryck.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Att målaren valde att göra om taket som han hade gjort ett bra arbete med på felaktiga premisser efter att du hotat med att lägga ut missvisande bilder av på nätet känns rätt talande för hur du är som kund.
Total brist på självinsikt av ditt eget ansvar i frågan...
Jag ska tipsa målaren om dig nästa gång och nämna med att det räcker gott med resultat efter någon ospecificerad branschstandard. Denne behöver inte veta vilken, eller var i den man kan läsa kraven. Är du inte nöjd är det automatisk en äta för det står säkert någonstans i denna standard att du borde vara nöjd. Verkar rimligt eller vad säger du 😉

Förövrigt undrar jag vad som var missvisande med bilden. De är inte manipulerade och det är målarens egna ord att han har utfört det efter "branschstandard".
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
(Ja, hantverkaren har högre krav på sig som yrkesman att ge dig råd, men han är inte tankeläsare, så om du har haft specifika krav, likt detta, så är det *din* förbannade skyldighet att berätta det, inte hans skyldighet att gissa.)
Mitt specifika krav var ett "slätt tak" vilket jag ansåg var tydligt nog. Det blir liksom jävligt yxigt om man som privatperson ska nagelfara varje branschstandard för att se om formuleringar som bokstavligt är helt självklara där kan ha en annan innebörd.
I detta fall anser jag då det inte är fackmässigt som målare att inte fråga om vilken typ av belysnings man tänkt eftersom detta kan ha sådan stor inverkan på resultatet. Vi diskuterade både färgval och tapeter med målaren och han fråga inte ens om vilken färgtemperatur vi tänkt ha på belysningen...

För övrigt hade jag väldigt få problem med övriga hantverkare i mitt husbygge ( de som uppstod va mest att de inte kom när de sagt). Både snickare, VVS:are och elektriker hade mycket god kommunikation, förklarade vad jag behövde tänka på inför olika beslut och vad som skulle vara bäst för just mig. Speciellt kudos till VVS:aren som rådde mig till en mindre bergvärmepump än jag tänkt som var mer rätt dimensionerad efter energiberäkningen.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Precis... har man så väldigt speciella krav så får man nog sätta sig in i olika saker och i annat fall får man nöja sig med att arbetena blir utförda enligt branschstandard vilket ni inte verkar begripa. 😱🙃
Fast problemet blir ju att det ibland är väldigt svårt som privatperson/oinsatt att veta när det är ett "speciellt krav". För mig var det inget underligt att ett slätt tak även innebar att det skulle se slätt ut med släpljus. För mig fanns det inte ens i denna värld att något som såg ut på bilden skulle vara OK att lämna efter sig som yrkesman. Speciellt eftersom jag som amatör hade lyckats få till dylikt innan, även om det tog mig rätt lång tid.

Kanske hade jag helt enkelt för höga förväntningar av målaren i detta fall.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Skulle jag anlita någon att utföra någonting till mig så hade jag nog kollat upp lite innan om jag nu inte nöjer mig med vad branscherna anser ok och rimligt utförande. Ganska självklart för min del.
Återigen. Det fanns inte ens i mina tankar att "slätt innertak" skulle innebära något annat än att det även såg slätt ut med släpljus. Så tanken om att det skulle behövas efterforskningar här fanns inte ens.

Sedan är jag inte främmande för att grotta ner mig lite. Jag beställde t.ex. en egendesignad taklist som LED-listen som ger släpljuset monterades i. Denna gick jag igenom väldigt noga med snickaren, han gav input på hur den kunde göras bättre, vi gjorde provbitar i dennes listhyvel och provmonterade. Detta däremot var självklart något utöver branschstandard och därför var jag extra noga här.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Orkar inte fundera mer på detta idag men kommer bara snabbt på en sak jag tänkt på förut och det är att t.ex de som skiftar bildäck ibland använder sig av kopparpasta för att inte fälgarna, bultar, bromsklossar etc. ska sätta sig och sen vara väldigt svåra att få av.
Vad som är standard eller inte i den branschen har jag inte en susning om men betvivlar att det är branschstandard att sätta dit detta... men en sak är klar... Vill jag ha det gjort då säger jag till om detta !
Använder man fortfarande kopparpasta? Trodde man gått över till aluminiumpasta för att undvika korrosion mellan kopparen och lättmetallfälgar.

Nu byter jag hjul själv, och använder aluminiumpasta, men vet att många däckverkstäder helst inte använder något smörjmedel eftersom biltillverkarna anger åtdragningsmoment med osmorda gängor och de ids inte räkna om momentet till smorda gängor eller inte vill avvika från tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Återigen. Det fanns inte ens i mina tankar att "slätt innertak" skulle innebära något annat än att det även såg slätt ut med släpljus. Så tanken om att det skulle behövas efterforskningar här fanns inte ens.
Och ändå pratar du om hur många timmar du har slitit med att få perfekta tak själv, då det inte blivit tillräckligt bra från början...
S Styrman_jansson skrev:
Sedan är jag inte främmande för att grotta ner mig lite. Jag beställde t.ex. en egendesignad taklist som LED-listen som ger släpljuset monterades i. Denna gick jag igenom väldigt noga med snickaren, han gav input på hur den kunde göras bättre, vi gjorde provbitar i dennes listhyvel och provmonterade. Detta däremot var självklart något utöver branschstandard och därför var jag extra noga här.
Dvs du var med på att det *var* en speciallösning, men hade ändå inte någon tanke på att berätta det för målaren...
 
  • Älska
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och ändå pratar du om hur många timmar du har slitit med att få perfekta tak själv, då det inte blivit tillräckligt bra från början...
För mig som amatör ja! Precis eftersom jag inser att jag, som någon skrev, inte är världsmästare som amatör. Jag tyckte det verkade helt rimligt att ett proffs skulle klara samma resultat på ungefär 1/3 av tiden.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Dvs du var med på att det *var* en speciallösning, men hade ändå inte någon tanke på att berätta det för målaren...
Taklisten var en speciallösning. Taket var ett helt vanligt gipstak som vilket annat som helst.

Och vad skulle jag berätta? För mig var ett ok resultat i släpljus helt normalt och så jag själv jobbat innan. När jag dessutom beställde ett ”slätt” gipstak fanns det inte i min vildaste fantasi att det skulle betyda något annat än att det var slätt även i släpljus. Hade jag velat ha resultatet så som det blev först hade jag beställt ett ” spacklat och målat” tak.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Och vad skulle jag berätta? För mig var ett ok resultat i släpljus helt normalt och så jag själv jobbat innan. När jag dessutom beställde ett ”slätt” gipstak fanns det inte i min vildaste fantasi att det skulle betyda något annat än att det var slätt även i släpljus. Hade jag velat ha resultatet så som det blev först hade jag beställt ett ” spacklat och målat” tak.
Okej, du anser att det är skillnad på vad du kallar "slätt" tak och vad du kallar "spacklat och målat" tak.
Dvs du är helt med på att det finns olika nivåer av slutfinish som man kan ha på tak. Var inte det något bransch-mumbojumob nyss?

Nämnde du den skillnaden för målaren?
(Hur ska han annars veta vad *du* kallar olika typer av finish för?)
Nämnde du *varför* du ville ha det ena istället för det andra?
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Okej, du anser att det är skillnad på vad du kallar "slätt" tak och vad du kallar "spacklat och målat" tak.
Dvs du är helt med på att det finns olika nivåer av slutfinish som man kan ha på tak. Var inte det något bransch-mumbojumob nyss?
Självklart kan saker göras olika bra. Beträffande branschstandard blev det ”mumbojumbo” eftersom målaren inte ens kunde precisera vilken standard som gällde.
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nämnde du den skillnaden för målaren?
(Hur ska han annars veta vad *du* kallar olika typer av finish för?)
Nämnde du *varför* du ville ha det ena istället för det andra?
Och hur ska jag veta att det som bokstavligen heter slätt i en branschstandard betyder halvslätt?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Och hur ska jag veta att det som bokstavligen heter slätt i en branschstandard betyder halvslätt?
Med tanke på vad du undvek att svara på hade du med andra ord koll på att det finns olika nivåer, men du valde aldrig att berätta för målaren vad *du* menade med slätt eller något om hur du förväntade dig resultatet.

Jag är inte målare, men jag tycker att det första alternativet är slätt. Men givetvis inget jag skulle vilja ha i kombination med släpljus.

Taklisten var en speciallösning, för en speciell typ av belysning. Det hade du en ordentlig diskussion med snickaren om.

Med någon enstaka mening om det till målaren hade du kunnat undvika hela problematiken.

Trots det anser du att *allt* är målarens fel och att du är helt felfri...
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Med tanke på vad du undvek att svara på hade du med andra ord koll på att det finns olika nivåer, men du valde aldrig att berätta för målaren vad *du* menade med slätt eller något om hur du förväntade dig resultatet.

Jag är inte målare, men jag tycker att det första alternativet är slätt. Men givetvis inget jag skulle vilja ha i kombination med släpljus.

Taklisten var en speciallösning, för en speciell typ av belysning. Det hade du en ordentlig diskussion med snickaren om.

Med någon enstaka mening om det till målaren hade du kunnat undvika hela problematiken.

Trots det anser du att *allt* är målarens fel och att du är helt felfri...
Man kan ju också tänka sig att målaren frågar kunden vilken slutfinish man vill ha? Handen på hjärtat, hur många som köper en spacklad / målad vägg eller tak vet att det kommer se ut som skit om solen ligger på från sidan vid ”branschstandard” och att man måste specialbeställa för att få ett bättre resultat?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.