från 2027 och framåt kommer de flesta av dagens använda köldmedier fasas ut och förbjudas i nyinstallationer och bara tillåta köldmedel med GWP 149 och lägre.

en stor del kommer att baseras på R290, men givetvis kommer köldmedelstillverkarna med sina häxblandningar försöka hålla sig kvar på marknaden med utspädda former av de gamla köldmedier med HFO1234yf och HFO1234ez så att man precis snuddar men håller sig under GWP 150.

knepigaste gasen är nog de som används i dagens R410A och R32-maskiner medans maskiner som arbetar i 'propantryckområde' så fins det lite mer urval utöver R290 och R1270, som R455A, 454C , 43x mfl.

Det enda replacement för R410A och senare R32:s tryckområde är R452B (om består till stor del av just R32) men den kommer heller inte godkännas då dess GWP är långt över 149 (närmare 676/698) och det kommer bara hålla för enstaka år i övergången. en hemmagjord variant att prova med istället för R410A är 80% R1270 och 20% R170 även om glide blir rätt stor.

Det här kommer att bli ett bekymmer för tillverkarna då nästan alla dagens LLVP består just av högtrycksgasen i R32/R410A tryckområde. Men tittar man i framtiden skulle man troligen vinna COP utöver vad kölmedelsgasen ger när man backar tillbaka till propantrycksområde då lägre absolutryck ger mindre gasläckage i kompressorn vid kompression då det är gasdensitetsbaserat tillsammans med värme och gasens ljudhastighet - med uppgifter från Mitsubishi i en forskarrapport främst avseende CO2-kompressorer hade man som jämförelse att en R410-kompressor läcker 7% av sin pumpade massavolym tillbaka till lågtrycksidan medans en propantrycksbaserad kompressor (här R22) så är läckaget 4.8% jagar man COP så påverkar det COP på systemnivå då läckage i kompressor är en dyr förlust rent verkningsgradmässigt.

- det är också en orsak att ju lägre arbetstryck, ju mer effektiv blir kompressorn för att det helt enkelt läcker mindre internt i dessa under kompressionstakten och är en förmodligen delvis förklaring till varför kylskåp när de hoppade från R12/R134a till R600a fick så mycket bättre verkningsgrad att R134a-baserade kylvaror till slut fick kasta in hatten när det gällde energieffeiktivitet och det kan inte helt förklaras av R600a:s termodynamiska egenskaper som förvisso är excellent, men inte så mycket att det förklarade hela verkningsgradsökningen i vitvaror med kompressor.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att lokal styrning med panel eller fjärrkontroll är viktigare än valet av kylmedium betyder inte att valet av kylmedium är oviktigt.
Jag skulle inte välja en värmepump med halogenerade kolväten av freontyp som köldmedium, t.ex.

Problemen med appstyrning som går via "molnet" torde var uppenbara, men jag kan förklara närmare för den som är intresserad.
Men du slår ju bara in öppna dörrar. Detta gäller inte styrning.
 
A
X xxargs skrev:
från 2027 och framåt kommer de flesta av dagens använda köldmedier fasas ut och förbjudas i nyinstallationer och bara tillåta köldmedel med GWP 149 och lägre.

en stor del kommer att baseras på R290, men givetvis kommer köldmedelstillverkarna med sina häxblandningar försöka hålla sig kvar på marknaden med utspädda former av de gamla köldmedier med HFO1234yf och HFO1234ez så att man precis snuddar men håller sig under GWP 150.

knepigaste gasen är nog de som används i dagens R410A och R32-maskiner medans maskiner som arbetar i 'propantryckområde' så fins det lite mer urval utöver R290 och R1270, som R455A, 454C , 43x mfl.

Det enda replacement för R410A och senare R32:s tryckområde är R452B (om består till stor del av just R32) men den kommer heller inte godkännas då dess GWP är långt över 149 (närmare 676/698) och det kommer bara hålla för enstaka år i övergången. en hemmagjord variant att prova med istället för R410A är 80% R1270 och 20% R170 även om glide blir rätt stor.

Det här kommer att bli ett bekymmer för tillverkarna då nästan alla dagens LLVP består just av högtrycksgasen i R32/R410A tryckområde. Men tittar man i framtiden skulle man troligen vinna COP utöver vad kölmedelsgasen ger när man backar tillbaka till propantrycksområde då lägre absolutryck ger mindre gasläckage i kompressorn vid kompression då det är gasdensitetsbaserat tillsammans med värme och gasens ljudhastighet - med uppgifter från Mitsubishi i en forskarrapport främst avseende CO2-kompressorer hade man som jämförelse att en R410-kompressor läcker 7% av sin pumpade massavolym tillbaka till lågtrycksidan medans en propantrycksbaserad kompressor (här R22) så är läckaget 4.8% jagar man COP så påverkar det COP på systemnivå då läckage i kompressor är en dyr förlust rent verkningsgradmässigt.

- det är också en orsak att ju lägre arbetstryck, ju mer effektiv blir kompressorn för att det helt enkelt läcker mindre internt i dessa under kompressionstakten och är en förmodligen delvis förklaring till varför kylskåp när de hoppade från R12/R134a till R600a fick så mycket bättre verkningsgrad att R134a-baserade kylvaror till slut fick kasta in hatten när det gällde energieffeiktivitet och det kan inte helt förklaras av R600a:s termodynamiska egenskaper som förvisso är excellent, men inte så mycket att det förklarade hela verkningsgradsökningen i vitvaror med kompressor.
R22 är den bästa gasen
 
Det finns termodynamiskt bättre köldmedel än R22 - tex. R600a, RE170, tror även ammoniak och även R12 är något bättre, eventuellt också R134a. Med lämpligt dimensionerad suggasvärmeväxlare med kondensatet så kan man få R290 att arbeta väldigt nära R22 i COP.

Men, ja R22 är en bra köldmedie i propantryckklass - för rätt sak som AC-anläggninger - men inte för LLVP-bruk i nordisk version eller för frysrum (gissa varför).

Men varken R12 eller R22 är aktuellt idag pga. dess ozon-ätande egenskaper och lär aldrig tillåtas igen i någon större mängd.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Men du slår ju bara in öppna dörrar. Detta gäller inte styrning.
Enligt artikeln som länkas från inlägg #479 styr man Airas värmepumpar med en mobiltelefonapp och inget annat.
 
P pmd skrev:
Enligt artikeln som länkas från inlägg #479 styr man Airas värmepumpar med en mobiltelefonapp och inget annat.
Ja. Men med framtiden avsåg jag inte nåt annat än vilket köldmedia.
 
P
Framtiden kommer med största sannolikhet innebära mer än så.
 
P pmd skrev:
Framtiden kommer med största sannolikhet innebära mer än så.
Men tråden handlar inte om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Trådens ärende är inte heller "R290 är framtiden" utan "Jula kräver intyg före köp av VP".

Vad som diskuteras i trådar brukar kunna variera en del, speciellt efter flera hundra inlägg, så mitt påpekande om Airas missriktade idé om styrning var inte helt fel. Jag har inget övrigt att tillägga till det om inte någon ställer frågor enligt inlägg #510.

Om du inte hade börjat klaga så hade inlägg #481 varit det sista om Airas misslyckade styrningsmetod.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
H
P pmd skrev:
Aira är dock inte framtiden för mig. Om apparaten endast kan styras av en mobilapp så är den nästan värdelös.
Om det dessutom krävs internetuppkoppling så är den helt värdelös.
Instämmer till fullo!
En enkel lätthanterad apparat är nog vad många vill ha, med en tydlig display och som helst går att sköta utan fjärrkontroll med knappar direkt på apparaten. Naturligtvis kan man ha en handhållen kontroll också, men det bör gå att sköta den direkt på apparaten också som det brukar vara på dom flesta TV-apparaterna.

Mobilapp och internetuppkoppling kan gärna finnas som tillval men borde gå att välja bort. För den som installerar i ett fritidshus kan jag förstå att det är intressant med fjärrstyrning. I en permanentbostad, not soo much...
 
H
C Comfort Thomas skrev:
Reagerade också att den bara skulle kunna styras från en app för att displayer inte höll över tid om jag tolkade det rätt.
Ser betydligt fler inlägg som har problem med sin app än med att displayen inte fungerar.
Själv vill jag även ha en bra tydlig lättförståelig display .
Instämmer i det.
Ett stort plus skulle vara om det enkelt går att själv byta displayen och det som styr den med ett enkelt kontaktstycke som vem som helst med lite sunt förnuft själv kan koppla i och ur.

Ny display och fraktkostnad för den borde vara betydligt billigare än att engagera en tekniker/reparatör som ska byta den om nu displayen skulle sluta fungera.
 
electroluxaren skrev:
snackas om det men inget utkast på den nya f-gas direktivet finns så...
De är med sedan mars månad
 
Satt precis och kollade igenom inför omcert och allt är inte helt klart om man ska utgå efter texten inför provet och ett stycke verkar bli efter ”det gamla enligt svensk modell” då det än så länge skiljer sig mot EU.

Fråga mig bara inte vilket stycke för det mins jag inte 😂
 
C Comfort Thomas skrev:
Satt precis och kollade igenom inför omcert och allt är inte helt klart om man ska utgå efter texten inför provet och ett stycke verkar bli efter ”det gamla enligt svensk modell” då det än så länge skiljer sig mot EU.

Fråga mig bara inte vilket stycke för det mins jag inte 😂
Man ska få de på köpet nu tror jag men de ska införa frågor på co2, 290, ammoniak mm
 
E Emanuel01 skrev:
Man ska få de på köpet nu tror jag men de ska införa frågor på co2, 290, ammoniak mm
Ja tex co2, R290 och ammoniak kommer senare så det var inte det jag menade.
Om jag förstod det rätt så,kommer man behöva ta någon form av kurs/cert för för respektive R290 och ammoniak i efterhand när det blir klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.