Vi har funderat länge på att flytta till Skåne eller långt söderut av olika anledningar. Det är inte allt för många vi känner där och det är den svåraste biten, att det blir långa avstånd till många gamla vänner. Samtidigt umgås vi inte allt för ofta längre med de som bor nära här i norr. Mamma är sjuk och bor i skåne, men huvudanledningarna att vi vill flytta är även lite varmare, kort vinter, betydligt ljusare under början av vintern. Samt att vi tycker om mycket att resa och det blir stor skillnad att kunna åka kortare vändor ibland från Köpenhamn. Det går inte att ta en långweekend nu förutom resor i närområdet.

Ett problem är att vi vill bo i hus och det är svårt att åka och kolla på intressanta objekt när de är i andra sidan av landet.

Sen behöver vi även sälja här då i samma veva. Vilket inte är så lätt att få till försäljning helst påskrivet innan nytt husköp.

Just nu arbetar endast jag (kan arbeta på distans och ta med jobbet till skåne) vilket gör att låneutrymmet är lågt. Nytt hus max 2 miljoner.

Vi vill bo där grundutbud som mataffär, någon sorts vård och grundskola finns. Helst inte mer än 30 min bort från ett lite större ställe.

En idé vi har är att ta en veckas semester i början av sommaren och åka runt mer än vi redan gjort i skåne och fokusera mindre på nöjen under den veckan och mer på att kolla in olika tänkbara samhällen och få lite känsla för var vi skulle kunna trivas.

Det är inte så konkreta frågor här, men vi tar gärna emot tips. Både tips kring var vi skulle kunna bo och även rent allmänt.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
Microkatten
Jämfört med Västerbotten - som upptar en åttondel av Sveriges yta - är Skåne geografiskt litet. Bor man t.ex. mitt i Skåne, runt Eslöv-Höör, så når man större delen av Skåne på max 1-1,5h bilfärd. Så 30 min till närmsta service hittas på väldigt många ställen.

Sedan skiljer sig områdena stort när det gäller prisbild på fastigheter. Dyrast är det Malmö/Lund-området och i de tre hörnen där Stockholmare gillar att vara, dvs Österlen, Skanör-Falsterbo samt Kullen/Bjäre. Det betyder inte att det är dyrt överallt i dessa områden, på många mindre orter och på rena landsbygden som inte ligger direkt vid havet kan man hitta relativt billiga fastigheter.

En sökning på Hemnet ger att 2000+ objekt, ca 1/3 av fastigheterna i Skåne, har begärt pris 2 milj eller lägre, så utbudet blir förstås mindre i den prisklassen.

En idé kunde ju vara att ni under en semestervecka helt enkelt bokar in några visningar av fastigheter i olika områden som verkar intressanta. Alltid bra att ha något konkret att utgå ifrån. Det gäller nog också att så småningom begränsa sökningen till specifika områden och/eller specifika typer av objekt, och vilka krav ni har är det förstås bara ni själva som kan svara på.
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
AXS
Börja med att hyr ett hus ett år eller så. Sen kan ni åka runt och känna var ni vill bo.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen och 3 till
  • Laddar…
Att åka dit och besöka bra ”kandidater” på orter är en bra idé. En vecka räcker dock antagligen inte om ni inte redan har ringat in ett generellt område, tex vilken större stad ni vill bo nära.

Sen är ju inte Skåne så fasligt stort och trafiken på landsvägarna är sansad (åtminstone om man är van vid Stockholm, som jag är), så man får en rätt stor radie på 30 minuter med bil.

Själv är jag rätt förtjust i trakterna kring Kristianstad, mest för att vi har varit där varje år sedan jag var liten då mina föräldrar köpte en stuga där, men även för att det är väldigt varierad natur för utflykter inom bekvämt bilavstånd. Jag har inte direkt koll på prisläget, men jag skulle tippa på att det är billigare 30 minuter från Kristianstad än 30 minuter från Malmö. Med motorvägen är det ändå inte särskilt långt till Malmö om andan skulle falla på. Själva Kristianstad är lite småtrist, men jag är nog lite bortskämd efter 30 år i Stockholm.
 
Jag bor med familj i Trelleborg sedan 3 år tillbaka, vi sålde en lägenhet på första parkett i Malmö och köpte ett gammalt hus nästan osett för nästan inga pengar alls. Allt utbud finns här i stan men utan finess, men Malmö och jobb är aldrig mer än 30 minuter bort med bil, buss eller tåg. Nu finns många objekt ute till försäljning och det finns något för dom allra flesta, välkomna ner till Skåne😀
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Bor i Skånes minsta kommun och här finns hus till överkomliga priser och finns bra förbindelser till större städer
 
Tack för alla tips här hittills. Två ställen vi är extra intresserade av, som även har hus till salu under 2 Mkr:

Åstorp, 1 h tåg till Malmö, 25 min tåg till Helsingborg. Skola, Ica osv finns.

Bjuv, 1,5 h tåg till Malmö, 20 min tåg till Helsingborg. Skola, Ica osv finns.

Jag har däremot aldrig varit där. Min fru har inte körkort och det skulle underlätta mycket att bo där bra tågförbindelser finns. Med möjlighet då att pendla för jobb också vid behov.
 
Vi bor i Eslöv och trivs. Tågförbindelserna är bra med direkttåg (åtminstone i teorin ;) ) till såväl Malmö / Lund som Helsingborg och Hässleholm. Direkttåget till Helsingborg är det tyvärr ofta strul med pga att det är enkelspår.

Om kommunikationerna västerut är mindre viktiga och ni värdesätter närhet till naturen mer är Höör betydligt bättre, där har du mycket skog runt knuten vilket är en av de stora bristerna med Eslöv - här finns inte så mycket natur i närheten. Höör har också tågförbindelse både uppåt mot Hässleholm och ner till Malmö. Generellt kan man säga att skogen slutar vid Höör, söder därom är det bara fält.

Hässleholm är också fint med både skog och badsjö + bra kommunikationer (tåg) om man kan tänka sig bo ytterligare en bit bort från Malmö/Lund - området.
 
Nu ska vi åka ner till Skåne och kolla in några områden. Då vi letar hus för max 2 Mkr är det vissa ställen som går bort direkt. Det finns ändå ett par intressanta områden kvar då Skåne verkar vara relativt billigt.

Krav, bo i samhälle med basutbud som mataffär, vårdcentral och liknande.
Hyfsat nära med tåg till en stad.
Huspriser under 2 Mkr.

Här finns en excel fil jag börjat föra in information i om någon vill kika:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1wubK-c-Rqrn5s6D-mms8F-1NvN09RELqUccM-OPhOOY/edit?usp=sharing

Tar gärna emot tips kring de ställe vi funderar på. Det är framförallt:
Bjuv, Bromölla, Hässleholm, Klippan, Kristianstad, Perstorp, Sjöbo, Skurup, Tomelilla, Trelleborg, Tyringe, Vinslöv, Åstorp, Örkeljunga.

Om ca två veckor åter vi ner och ska kolla på områdena själva och kommer säkert att utesluta några efter det, beroende på hur det känns där.
 
Ju längre ifrån kusten och Österlen ju lägre priser på husen. Billigast i Perstorp men också minst utbud i form av shopping. Tåg åt båda hållen Helsingborg - Kristianstad

Klippan är en större ort med fler butiker
Tyringe liten ort men har ett hockeylag om det intresset finns
 
  • Gilla
mickeforsberg
  • Laddar…
Jag skulle lägga till Svalöv på listan. Och Kävlinge, snabbt med tåg till Lund, Malmö och vidare. Även Landskrona som ligger vid vattnet, om man tycker om det. Där är huspriserna lägre (eller var när jag bodde i Skåne för 10 år sedan). Landskrona har blivit lite ”bortglömt” mellan Malmö och Helsingborg. Har blandad bebyggelse, tåg utan byte till Köpenhamn.

Om ni har barn i skolåldern skulle jag söka information kring kvalitet på skolorna i området, storlek på klasser mm. Det brukar finnas statistik kring sånt.

Ett alternativ är att magasinera bohaget, bo i lägenhet och leta på plats. I småorter med utflyttning brukar det vara möjligt att få lägenhet relativt snabbt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag flyttade från Norrbotten till Skåne utan någon anknytning och det gick jättebra.

Ni ska naturligtvis välja ort som har järnvägsförbindelse. Vissa orter närmare storstäderna har blivit mer attraktiva - Bjuv som nämnts lockar idag helsingborgare i förskingringen med högre priser de senaste åren. Västkustsidan är dyrare. Östkustsidan har dåliga kommunikationet om man inte väljer Ystadsområdet.
Kanske Kristianstadtrakten är ett mer ekonomiskt alternativ (mer snö på vintern 😉). Snabbtåg till Malmö/Lund.

Att hyra något år är ett utmärkt alternativ men för att undvika att barnet/barnen inte ska behöva byta skola bör man någotsånär bestämma sig för vilken del av Skåne man väljer.
 
I
Jag skulle föreslår att ta en hyreslägenhet\hus, bo in er en period, utforska regionen välj sen ort och hus som faktiskt passar er även i det långa loppet.

Nu kanske ni inte har så många krav men för oss tog det ganska lång tid att hitta rätt plats och hus till rätt pris.

Östra sidan har fin kust med fina stränder men utbudet är generellt mindre där. Jag bor själv här och det känns på många vis som Skånes baksida i vissa avseenden. Men det är utan tvekan vackert!

Lycka till!
 
M MetteKson skrev:
Jag skulle lägga till Svalöv på listan. Och Kävlinge, snabbt med tåg till Lund, Malmö och vidare. Även Landskrona som ligger vid vattnet, om man tycker om det. Där är huspriserna lägre (eller var när jag bodde i Skåne för 10 år sedan). Landskrona har blivit lite ”bortglömt” mellan Malmö och Helsingborg. Har blandad bebyggelse, tåg utan byte till Köpenhamn.

Om ni har barn i skolåldern skulle jag söka information kring kvalitet på skolorna i området, storlek på klasser mm. Det brukar finnas statistik kring sånt.

Ett alternativ är att magasinera bohaget, bo i lägenhet och leta på plats. I småorter med utflyttning brukar det vara möjligt att få lägenhet relativt snabbt.
Kävlinge har lite för dyra hus men Svalöv kan vi kolla in. Jag funderar även lite på att temporärt bo i lägenhet och hyra och då även hyra ett förråd. Det känns mindre lockande däremot då det garanterat blir en till flytt då. Eftersom mamma bor i Skåne har jag lite grundkoll och hoppas på att hitta rätt direkt. Om inte så går det alltid att sälja och köpa ett annat hus i värsta fall.

Vi har inga barn än men planerar det inom kort, troligen nästa år. Jag kan behålla mitt arbete så det är "bara" flytt och söka ett nytt jobb vi behöver fixa med. Nu får vi däremot låna rätt lite från banken pga att bara jag arbetar. Framåt är tanken att vi båda ska arbeta och då kommer vi kunna låna mer vid behov och renovera och fixa. Huset vi köper bör max kosta 2 Mkr. Vårt förra lånelöfte var på 2,3 Mkr om jag minns rätt. Bankerna räknar rätt högt i vad 2 vuxna behöver. Vi klarar oss med mindre och har nu råd att resa utomlands ett par gånger varje år och unna oss en del extra trots endast 1 lön. Saker vi kan prioritera bort vid behov. Jag förstår dock såklart att banken inte kan ta hänsyn till vår faktiska konsumtion utan måste köra på schablon för 2 vuxna.
Det är mest platsen vi är osäkra kring så det blir bra nu att åka ned till Skåne strax och börja spana. Vi har en resa dit bokad nu.
 
Och i vilken del av Skåne bor mamma? Jag tänker främst på att endast en av er är bilförare. Det är en stor fördel att småttingar bara är på planeringsstadiet.

Tomelilla har bra utbud av fastigheter under 2 milj. Så länge man håller sig ett par kilometer från kusten är priserna förhållandevis låga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.