För att få en bostadsanpassning måste hyresvärden godkänna det.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
Många 90-åringar vill flytta från torpet MEN
- Kommun anser inte omsorgsbehovet är så stort att det motiverar äldreboende eller servicelägenhet.
- Det finns inga hyreslägenheter på marknaden om man inte stått i bostadskö sådär 15-20 år.
- Försäljningspriset för torpet räcker inte till en bostadsrätt, och lån kan de inte få för det är bankerna restriktiva med till pensionärer.

Kommunen är såklart jätteglada att 90-åringen bor kvar i torpet, blir mycket billigare att sätta in hemtjänst 5-10 ggr om dagen än en dyr plats på äldreboende.

Sen håller jag med att man skall planera för framtiden men är inte alltid så lätt, finns även pensionärer som bor i villor på 200+ m2 med 6 sovrum och 4 badrum. Kanske var det mer den typen av pensionärer du menade?
Blir du dålig så att inte ditt boende fungerar så kan du få förtur till en kommunal, handikappanpassad lägenhet om du har läkarintyg. Kommunen har lägenheter för dessa ärenden även om den vanliga bostadskön är flera år.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
C CarinaIM skrev:
Blir du dålig så att inte ditt boende fungerar så kan du få förtur till en kommunal, handikappanpassad lägenhet om du har läkarintyg. Kommunen har lägenheter för dessa ärenden även om den vanliga bostadskön är flera år.
Åldern kommer ju oftast smygande, brukar gå ut över att inte kunna städa, personlig hygien och laga mat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Rent logiskt resonerat kan man ju sätta in en duschkabin var som helt i princip, finns inga krav på att tätskikt etc ska funka bara det finns vatten och ett fungerande avlopp. Man skulle kunna sätta en duschkabin i vardagsrummet om man har lust, bara att fixa slangar till vatten och avlopp.

Så jag förstår inte riktigt vad som skulle hindra i detta fall.
Problemet är väl isåfall att en person med rörelsenedsättningar även har problem att nyttja en vanlig duschkabin med allt vad det innebär av trösklar, få dörren tät, inte droppa på golvet utanför efter duschningen, inte stödja sig emot väggen om man vinglar till osv. Att göra så som du förslår blir ju dessutom i praktiken som att ställa duschkabinen i vardagsrummet: det leder till vattenskador eftersom tätskiktet är bristfälligt. Att det funkat hittills beror på att det bebos av en person som om hen duschar gör det liggande i badkaret, så som man gjorde förr.

En duschkabin anses dessutom oftast inte vara tillgänglighetsanpassad, det ska vara tröskelfritt och det ska få plats en duschstol. Klarar man inte av att duscha i sitt badkar är det inte troligt att det går särskilt bra i en duschkabin heller tyvärr, iallafall inte särskilt länge, det är önsketänkande. Det finns anpassade kabiner, men de klarar inte tätskiktet, och är troligen för stora om jag gissar rätt, så gamla badrum är inte rymliga.

Jag rekommenderar istället en sittbräda till badkaret, det funkar mycket bättre. Min pappa har testat både vår dusch och vårt duschbadkar, för att se om han skulle slänga ut sitt badkar. Duschbadkaret med en trädgårdsstol funkade. Duschen funkade inte. Så han fick en sittbräda till sitt badkar av kommunen, den liknar modellen i mitten med orange handtag, men det finns ett antal olika modeller som synes.

Reklambilder för olika typer av bad- och duschhjälpmedel, inklusive sittbrädor och stolar.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
bästa hade ju vart om päronen fick flytta hem till barnen men det sker ju bara oss invandrare i sverige idag
 
M maria01 skrev:
bästa hade ju vart om päronen fick flytta hem till barnen men det sker ju bara oss invandrare i sverige idag
Eftersom alla måste jobba heltid skulle det inte hjälpa i alla fall. Man kan ju inte lämna sina föräldrar på dagis.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
M maria01 skrev:
bästa hade ju vart om päronen fick flytta hem till barnen men det sker ju bara oss invandrare i sverige idag
Hur hade det varit bäst? Visst, det finns länder där de gamla tas omhand av sina döttrar, men det är länder där kvinnor inte arbetar och inte har något annat val än att låta "mammi" och "pappi" flytta in när de inte längre kan försörja sig och ta hand om sig. Den principen bygger också på att alla faktiskt har barn. Nej, det är då för väl att vi har en arbetsmarknad för kvinnor och att vi har en fungerande äldreomsorg, så att föräldrar inte tvingas bli beroende av sina barn utan kan fortsätta umgås på lika villkor.
 
  • Gilla
nb. och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hur hade det varit bäst? Visst, det finns länder där de gamla tas omhand av sina döttrar, men det är länder där kvinnor inte arbetar och inte har något annat val än att låta "mammi" och "pappi" flytta in när de inte längre kan försörja sig och ta hand om sig. Den principen bygger också på att alla faktiskt har barn. Nej, det är då för väl att vi har en arbetsmarknad för kvinnor och att vi har en fungerande äldreomsorg, så att föräldrar inte tvingas bli beroende av sina barn utan kan fortsätta umgås på lika villkor.
fungerande äldreomsorg, hahaha då har du haft tur med dina päron
 
M maria01 skrev:
fungerande äldreomsorg, hahaha då har du haft tur med dina päron
Mina föräldrar bodde på ett bra boende de sista åren. Antagligen är det väl så att man bara ser de dåliga exemplen i media och därför tror att det är lika överallt. Övervägande del är säkert bra och väl fungerande.
Det var dessutom inte alla som hade det bra när deras barn tog hand om dem heller. Det finns många berättelser om äldre där deras barn inte var snälla mot dem. Det kunde ju tex handla om att barnen gav igen för att de blivit dåligt behandlade som barn eller hade en partner som inte gillade svärföräldrarna.
 
  • Gilla
nb. och 3 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
fungerande äldreomsorg, hahaha då har du haft tur med dina päron
Visst finns det dåliga exempel men på det stora hela ÄR äldreomsorgen i Sverige bra.
 
  • Gilla
  • Haha
yonna och 3 till
  • Laddar…
C CarinaIM skrev:
Blir du dålig så att inte ditt boende fungerar så kan du få förtur till en kommunal, handikappanpassad lägenhet om du har läkarintyg. Kommunen har lägenheter för dessa ärenden även om den vanliga bostadskön är flera år.
Servicelgh är borttagna i många kommuner pga statens krav som jämställde dessa med äldreboende och krävde nattbemanning.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Servicelgh är borttagna i många kommuner pga statens krav som jämställde dessa med äldreboende och krävde nattbemanning.
Jag tänkte på vanliga, handikappanpassade lägenheter. Många bor ju hemma idag med hjälp från hemvård och hemsjukvård. Serviceboende är som du säger borttagana.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet är väl isåfall att en person med rörelsenedsättningar även har problem att nyttja en vanlig duschkabin med allt vad det innebär av trösklar, få dörren tät, inte droppa på golvet utanför efter duschningen, inte stödja sig emot väggen om man vinglar till osv. Att göra så som du förslår blir ju dessutom i praktiken som att ställa duschkabinen i vardagsrummet: det leder till vattenskador eftersom tätskiktet är bristfälligt. Att det funkat hittills beror på att det bebos av en person som om hen duschar gör det liggande i badkaret, så som man gjorde förr.
FInns anpassade duschkabiner om behoven är annorlunda.
https://moveum.se/produkt-kategori/badrum/
 
T thebear skrev:
Intressant, du har inte hänvisning till något av de fallen? Eller det är anekdotiskt?

Jag ska ta lite bilder där, ringa fastighetsägaren först och kolla vad deras alternativ är (de har ju garanterat gjort sånt här innan i sitt bestånd), sen överväga sätta samman en överklagan till förvaltningsrätten med de nya underlagen och så får man se.
Hur har det gått?
Detta är ett av de absolut vanligaste problemet för handikappade. Just utbyte av badkar till dusch i gamla badrum. Men även andra små ändringar i gamla badrum. Man har egentligen misstolkat lagen, då det egentligen inte var tänkt riktigt så. Men nu gör alla kommuner så, att vid minsta ändring som behövs i ett gammalt badrum avslås. Men om badkaret inte är inbyggt så behöver man inte totalrenovera badrummet, men ansökningarna avslås ändå felaktigt.
Om man ska få bostadsanpassningsbidrag till badrummet, krävs att rummet inte uppfyller kraven för tillgänglighet. Att dörren är för smal, tröskeln är för hög, eller att det är för litet exempelvis.
Tyvärr verkade ditt badkar vara inbyggt, och då är det som sagt svårt. Sen finns det ju krav på viss standard i hyreslägenheter. Men tyvärr tror jag att kraven är väldigt låga
 
A AG A skrev:
Hur har det gått?
Detta är ett av de absolut vanligaste problemet för handikappade. Just utbyte av badkar till dusch i gamla badrum. Men även andra små ändringar i gamla badrum. Man har egentligen misstolkat lagen, då det egentligen inte var tänkt riktigt så. Men nu gör alla kommuner så, att vid minsta ändring som behövs i ett gammalt badrum avslås. Men om badkaret inte är inbyggt så behöver man inte totalrenovera badrummet, men ansökningarna avslås ändå felaktigt.
Om man ska få bostadsanpassningsbidrag till badrummet, krävs att rummet inte uppfyller kraven för tillgänglighet. Att dörren är för smal, tröskeln är för hög, eller att det är för litet exempelvis.
Tyvärr verkade ditt badkar vara inbyggt, och då är det som sagt svårt. Sen finns det ju krav på viss standard i hyreslägenheter. Men tyvärr tror jag att kraven är väldigt låga
När jag var och kollade på badkaret så visade det sig att det faktiskt inte var helt inkaklat, det är limmat mot 3 väggar uppe längs med kanten, men det är bara en plåt-front på det på långsidan ut, och en 1 dm glipa längst nere mot golvet. Däremot är golvet bara kaklat fram till badkaret, sen under badkaret är det "rå-betong" så att säga. Badkaret vilar på två gjutna betong-"ok" som nog lätt går att knacka bort.

Avloppsröret från badkaret går ner i ett rör i betongen, 4 dm inne i betongen sen ut i en golvbrunn.

Vi pratade med Heimstaden och de sa att de fixar flera sådana här badrum i veckan, det går fint att ta loss badkaret och sätta dit en duschkabin med relativt lite meck, även om det inte blir speciellt snyggt antar jag..

Föräldrarna skickade in en överklagan som i princip sa att Heimstaden sagt att det var lugnt, men som kommunens handläggare då avslog IGEN, och automatiskt skickade vidare den till Förvaltningsrätten..

Så vi ringde kommunens handläggare, som då fattade att det nog var fel med avslaget, men då sa hon att "men nu kan vi inte göra något eftersom ni överklagat" och så skulle hon kolla vidare och sen vet jag inget mer än tyvärr. Verkar ju fånigt, en överklagan till Förvaltningsrätten kan väl avbrytas närsomhelst om parterna kommer överens, det kan ju knappast vara någon regel som säger att man måste slösa statens pengar genom att det ska upp och snurra hos dem ett varv.

Jag misstänker det löser sig alltså men irriterande att kommunen gör så, det är liksom lite otrevligt, det är ju knappast någon som försöker scamma dem liksom och om det är som Heimstaden säger att kommunen gör detta flera gånger i veckan bara i deras lägenheter, så borde de ju vetat exakt vad det handlar om...

Sen hade jag väl personligen kunnat tycka det vore bättre om Heimstaden + kommunen går ihop och gör som ni föreslog innan i tråden och renoverar badrummet till normal modern grundstandard. Men enligt de på Heimstaden har de inte den policyn längre att de försöker underhålla, de behåller gärna lägenheter tills de ruttnar enligt dem (min tolkning, inte deras ord ;). Akelius som ägde innan, var ju tvärtom, de ville gärna renovera upp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.