B bygges skrev:
När du och din familj inte är hemma och någon smyger omkring på din tomt?
Så här, förra kåken 2020-02-03 22:29 Kvillebäcken Göteborg.
 
B
D Dilato skrev:
Så här, förra kåken 2020-02-03 22:29 Kvillebäcken Göteborg.
Ingen 🔊 ?
 
  • Gilla
cardazio
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Jag har 510. Funkar helt ok i mörker är min upplevelse
Beror kanske vad man ska ha dem till. Vi var tvungna att positivt identifiera personer som vi inte kände och reolinken gav för många artefakter när man låg kring 1/100s om subjektet inte var väldigt nära i IR mode (blev smet). Dahuan löste detta direkt och gav mer naturliga bilder (ej IR).

510 har antagligen lite större pixlar, men jag misstänker att prestandan liknar 820a.
 
B Bergets skrev:
Tjenare gänget


Jag är på jakt efter ett övervakningskamerasystem utan abonnemang, för utomhusbruk, Homekit support är ett plus Är det någon som har erfarenheter och kan tips om ett bra märke?


Två lösningar jag kollat på är
Eufy

Eufy verkar ha ett bra sortiment, med lokal lagring i både kameran och i basstation, ingen Homekit support, men det verkar finnas ett workaround.

UniFi
Plus: POE - ansluts endast via internetkabel. Möjlighet till lokal lagring.
Minus: Dyrt


Finns här några med erfarenhet som kan komma med råd?
Tack på förhand
Jag kör billigaste POE reolink kameror, ca 600:- styck?

Fyra styck har suttit utomhus året runt i 5 år. Alla fungerar fortfarande.
 
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
M Mach77777 skrev:
Jag kör billigaste POE reolink kameror, ca 600:- styck?

Fyra styck har suttit utomhus året runt i 5 år. Alla fungerar fortfarande.
Det går 20 kameror från Axis för varje sån du har så även om du skulle behöva byta ibland är det smart ekonomiskt....
 
Jag köpte tre billiga trådlösa PTZ-kameror från Aliexpress och kör Zoneminder på min nätverksserver. Med OpenVPN så når jag även allt när jag inte är hemma.

Är väldigt nöjd med den lösningen.
 
Jag använder blueiris (mjukvara) som står för det smarta (igenkänning, rörelsedetektering, maskning, mm) så kan man köpa så billiga kameror man vill som passar ens budget, de behöver inte vara smarta.
Jag kör blandat hikvision, ubiquiti och Axis och det funkar kanon.
Appen i telefonen funkar skitbra också.
 
Jag kör Ubiquiti och har uppgraderat till 5TB lagring. En ansenlig mängd kameror kör 24/7 och jag har så just nu kan jag backa alla till tidig morgon sen 1 mars.
Alltså 4 veckor.

Perfekt system tycker jag. Kör integrerat i Home Assistant för ytterligare roligheter.
 
Har ni övervägt Ajax egna kameror? De verkar komma med en helt ny serie med tre olika typer av kameror. Har man Ajax som hemlarm så borde det var en riktigt smidig lösning. De verkar ha egen NVR också och jag väljer att se Ajax i kategorin ”utan abonnemang”, så det torde passa TS. De har säkert inte samma höga kvalité som Ubiquity men jag kommer att köra på dessa när de kommer. Det står coming soon på hemsidan, finns trådbundet och med POE. Ajax håller hög kvalite i sina produkter och integrationen med hemlarm, brandlarm, vattenlarm, dörröppning (yale) och nu kameraövervakning är oslagbar. Nu med allt i samma app. Har ingen koppling till Ajax men tycker det är coolt att det är ett Ukrainskt bolag utan kopplingar till Kina och det stödjer jag gärna. Glad påsk!
 
B bygges skrev:
Inga av de märken som diskuteras i denna tråd har problem med driftsäkerhet, så det får man nog plocka bort ur ekvationen. Att ha ett stabilt nätverk är förstås också det förutsättningar som gäller för alla märken.

Skillnaden med Ubiquiti är väl att det är bakdörrar till USAs underrättelsetjänster istället för Kinesiska. Integration med smarta hem tjänster för gemene man (G Home, A Home, Alexa, Smartthings) är obefintlig med
Går super att koppla ubiquiti UniFi till Homey.
 
P Pligg85 skrev:
Jag kör Ubiquiti och har uppgraderat till 5TB lagring. En ansenlig mängd kameror kör 24/7 och jag har så just nu kan jag backa alla till tidig morgon sen 1 mars.
Alltså 4 veckor.

Perfekt system tycker jag. Kör integrerat i Home Assistant för ytterligare roligheter.
Jag har med sneglat på deras system. Krävs deras egna basstation för lokal lagring, eller fungerar även nas?
 
B
Capablanca Capablanca skrev:
Har ni övervägt Ajax egna kameror? De verkar komma med en helt ny serie med tre olika typer av kameror. Har man Ajax som hemlarm så borde det var en riktigt smidig lösning. De verkar ha egen NVR också och jag väljer att se Ajax i kategorin ”utan abonnemang”, så det torde passa TS. De har säkert inte samma höga kvalité som Ubiquity men jag kommer att köra på dessa när de kommer. Det står coming soon på hemsidan, finns trådbundet och med POE. Ajax håller hög kvalite i sina produkter och integrationen med hemlarm, brandlarm, vattenlarm, dörröppning (yale) och nu kameraövervakning är oslagbar. Nu med allt i samma app. Har ingen koppling till Ajax men tycker det är coolt att det är ett Ukrainskt bolag utan kopplingar till Kina och det stödjer jag gärna. Glad påsk!
Det låter som en dörrknackare från Verisure ;) Skämt å sido, Ajax är ju seriösa. Finns dock alltid ett problem i att lägga alla ägg i samma korg och i fall som detta knyta upp sig mot en tillverkare/tjänst där det inte bara är att byta ut en och annan produkt/tjänst längre fram. Det gäller att företaget både finns kvar, fungerar som det ska och inte sysslar med prishöjningar eller flyttar ut tidigare gratis funktionalitet till prenumerationsbunden sådan. Det finns flera villalarmstrådar här på forumet om äldre system som slutat fungera, 2G läggs ned etc. Liksom prishöjningar från Verisure eller hur Arlo kameror är ganska meningslösa utan prenumeration och personidentifiering.

Rent tekniskt bör man kanske fråga sig hur mycket kodpanel, glasskrossensor, magnetsensorer och invändig rörelsesensorer tillför om man har vettiga utvändiga kameror som identifierar och avger larm när person ses. Ett uppkopplat brandlarm kan ju vara smart, men frågan är väl om inte huset redan är nedbrunnet innan du fått tag i grannen från din semester i Grekland.
 
X xLnT skrev:
Jag använder blueiris (mjukvara) som står för det smarta (igenkänning, rörelsedetektering, maskning, mm) så kan man köpa så billiga kameror man vill som passar ens budget, de behöver inte vara smarta.
Jag kör blandat hikvision, ubiquiti och Axis och det funkar kanon.
Appen i telefonen funkar skitbra också.
Är Blue Iris inte abonnemang då?
 
Capablanca Capablanca skrev:
Har ni övervägt Ajax egna kameror? De verkar komma med en helt ny serie med tre olika typer av kameror. Har man Ajax som hemlarm så borde det var en riktigt smidig lösning. De verkar ha egen NVR också och jag väljer att se Ajax i kategorin ”utan abonnemang”, så det torde passa TS. De har säkert inte samma höga kvalité som Ubiquity men jag kommer att köra på dessa när de kommer. Det står coming soon på hemsidan, finns trådbundet och med POE. Ajax håller hög kvalite i sina produkter och integrationen med hemlarm, brandlarm, vattenlarm, dörröppning (yale) och nu kameraövervakning är oslagbar. Nu med allt i samma app. Har ingen koppling till Ajax men tycker det är coolt att det är ett Ukrainskt bolag utan kopplingar till Kina och det stödjer jag gärna. Glad påsk!
Vilka återförsäljare i Sverige säljer dem? Vad menar du med att du väljer att se Ajax i kategorin utan abonnemang? Det antingen är eller är inte utan?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är Blue Iris inte abonnemang då?
Nä, engångsköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.