H HenrikHuslöse skrev:
Hur man klarar en familj på en bil är obegripligt för mig, men om man bor så att man klarar det gör det stor skillnad i hushållsbudgeten. Bara förmånsvärdet på en XC60 med lite utrustning närmar sig 10000 i månaden.
Hmm, vi klarar en familj utan problem med en tresitsig skåpbil modell äldre, som bara används kanske varannan helg. 🤔
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har aldrig fått annat än listränta då jag är för fattig och har för små lån. Varierar oerhört hur bankerna agerar.

Jag lyckades "lura" dem nu senaste gången och band på 1,68 till 2026, men det var helt enkelt genom bevakning och bankens hemsida. Aldrig fått något bättre via personlig kontakt.

Aldrig varit hos fogden eller ens inkasso, eller missad betalning öht. De blancolån jag haft har alltid betalats av enlig plan, men som sagt, min bank sedan 25 år struntar i sådant. De vill bara ha maximal inkomst och maximala lån, så att det klirrar i kassan ordentligt. Småkunder skiter SHB i numera, i alla fall där jag bor.
Handelsbanken skiter fullkomligt i alla arbetare. Det är exakt samma här i skåne. De lovade guld och gröna skogar och inga problem att låna till hus. När det väl dök upp ett hus fick jag bara låna 250 000 kr. Och det var inom en ettårsperiod det hände.

Jag ringde nästa bank efter samtalet var avslutat och fick lånelöfte 10 minuter senare hos LF på 1,1 och fick låna mer med medlånare.

Och det är många här som har problem med shb här, det blev så illa att det fanns inte någon bäring att ha ett kontor längre =)
 
  • Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Varför förhandla med banken öht? Vi får 4,57% utan förhandling hos SBAB på 3-månaders rörligt. De har de senaste 15 åren gett oss bättre ränta än vi fått hos någon annan bank, t om när fästmön jobbade på SEB och hade personalränta…

Dessutom tar det typ 5 minuter att gå in på SBAB:s webb och kolla vilken ränta du får.
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Hmm, vi klarar en familj utan problem med en tresitsig skåpbil modell äldre, som bara används kanske varannan helg. 🤔
Det låter som ni får jobba hårt. Hur kommer ni till jobbet om ni inte arbetar helt på distans och hur får ni barnen till fotboll, konståkning och allt vad det nu är?
 
Clarken37 Clarken37 skrev:
Fast det hade ju hjälpt barnen mer om bostadspriserna bara ökat i takt med inflationen.
Jo iofs om man kan hitta på sina egna regler så hade det hjälpt barnen mer om jag vann 100 miljoner på lotto.
 
  • Haha
Ossian K Olsson
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen ny bil. Personer med hus för nio millar köper väl ingen beggad bil.
De få jag känner i södra sverige med hus för över 9 mille köper sina nya bilar kontant.
Varför köpte folk med 9 millar bilar på månadsbetalning hos er? Har de dålig ekonomi?

;)

Vi har 3 bilar, men bara ett körkort. Hade vi inte haft efteblivet stadshus så hade vi haft 0 bilar men jag hade köpt mig en cykel för att cykla inom byn.
 
R Rkarlsson skrev:
De få jag känner i södra sverige med hus för över 9 mille köper sina nya bilar kontant.
Varför köpte folk med 9 millar bilar på månadsbetalning hos er? Har de dålig ekonomi?
Nä, det har du ju rätt i 😉 Rör mig för lite i de kretsarna
 
K
A arkTecko skrev:
Hmm, vi klarar en familj utan problem med en tresitsig skåpbil modell äldre, som bara används kanske varannan helg. 🤔
Inte ens Mandelmanns klarar av det där.
 
  • Haha
arkTecko
  • Laddar…
Clarken37
J Johan456 skrev:
Jo iofs om man kan hitta på sina egna regler så hade det hjälpt barnen mer om jag vann 100 miljoner på lotto.
Poängen var att få vinner på att bostadspriserna skenar.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det låter som ni får jobba hårt. Hur kommer ni till jobbet om ni inte arbetar helt på distans och hur får ni barnen till fotboll, konståkning och allt vad det nu är?
Vi bor i stan: min fru cyklar till jobbet (15 min pendling en väg), jag cyklar till pendeltåget och byter till spårvagn (50 min pendling) min son går eller cyklar till skolan och fotbollsträningen (10 min promenad). Handling gör jag på cykel (10 min stora coop mfl) eller gå (5min till lokala ica kvantum). Fritidshusebygget är ca 1.5 timme bort, då brukar vi ta bilen, eller så tar det två timmar om vi tar tåget.

Inser att inte alla kan ha det så, och att ha den möjligheten har varit en prioritet för oss när vi valde var vi ville bo. Men om vi sparar 15 000 i bilkostnad per månad är vårt boende ganska billigt.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nä, det har du ju rätt i 😉 Rör mig för lite i de kretsarna
Sen kan man vända på det.
Mår man dåligt om man är den enda på gatan som faktiskt köper en lite äldre bil om man bor i en så dyr villa ?
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Sen kan man vända på det.
Mår man dåligt om man är den enda på gatan som faktiskt köper en lite äldre bil om man bor i en så dyr villa ?
Det är mer status att köra en prisvärd bil.

Ska det stå en miljonbil på uppfarten så är det bara fruktansvärt pinsamt om det är lån/leasing/finansiering på den.

Betydligt fräckare med en 2-3 år bil som är pyntad kontant.

Sen har ju folk noll koll. En 3år gammal bil som är omhändertagen, nytvättad och polerad ser ju ingen skillnad på mot en fabriksny.

Det har ju nybilsägarna koll på och därför gärna påpekar att den är just ny.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är mer status att köra en prisvärd bil.

Ska det stå en miljonbil på uppfarten så är det bara fruktansvärt pinsamt om det är lån/leasing/finansiering på den.

Betydligt fräckare med en 2-3 år bil som är pyntad kontant.

Sen har ju folk noll koll. En 3år gammal bil som är omhändertagen, nytvättad och polerad ser ju ingen skillnad på mot en fabriksny.

Det har ju nybilsägarna koll på och därför gärna påpekar att den är just ny.
Om polarna kommer med Plaid och Taycan så är en tre år gammal Merca pinsam...
 
P Pligg85 skrev:
Det är mer status att köra en prisvärd bil.

Ska det stå en miljonbil på uppfarten så är det bara fruktansvärt pinsamt om det är lån/leasing/finansiering på den.

Betydligt fräckare med en 2-3 år bil som är pyntad kontant.

Sen har ju folk noll koll. En 3år gammal bil som är omhändertagen, nytvättad och polerad ser ju ingen skillnad på mot en fabriksny.

Det har ju nybilsägarna koll på och därför gärna påpekar att den är just ny.
Du kontrollerar alltså om grannarnas bilar har lån/leasing/finansiering?

/Krille
 
H HenrikHuslöse skrev:
Om polarna kommer med Plaid och Taycan så är en tre år gammal Merca pinsam...
Mercan kanske är kontant medan de andra är hyrbilar?

Som att köpa räkmacka på Klarna
 
  • Haha
  • Älska
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.