3 367 läst · 60 svar
3k läst
60 svar
Två laddboxar, 2st 3-fasgrupper i samma kabelsskyddsrör i marken?
Hej.
Jag och min fru ska få en elbil (Mecedes eSprinter 113 kWh) + en laddhybrid (Volkswagen Passat eHybrid 19,7 kWh).
Därmed behöver installera en dubbel alternativt två separata laddboxar.
Där laddboxarna skall sitta krävs det att jag drar fram kabel i marken via ett kabelsskyddsrör.
Laddboxarna skal i sin tur sitta på ett staket, det har kanske inte någon större betydelse i sig.
Mitt dilemma är följande:
Kommer det vara tillräckligt att köra med 2st laddboxar kopplade på 1-fas? För så fall räcker det att jag drar fram en 3-fasgrupp i ett kabelsskyddsrör i marken.
Eller behöver elbilen laddas med 3-fas från en egen grupp och laddhybriden på 1 fas via en egen grupp?
Om så är fallet måste jag då dra fram två kabelsskyddsrör parallellt för respektive grupp eller kan man dra dem i samma slang?
Eller kan man köra en box på 3-fas och den andra på 1-fas från samma grupp?
Jag vill undvika köra med en dubbel laddbox, eftersom jag vill ha lite redundans om en skulle sluta fungera.
Jag och min fru ska få en elbil (Mecedes eSprinter 113 kWh) + en laddhybrid (Volkswagen Passat eHybrid 19,7 kWh).
Därmed behöver installera en dubbel alternativt två separata laddboxar.
Där laddboxarna skall sitta krävs det att jag drar fram kabel i marken via ett kabelsskyddsrör.
Laddboxarna skal i sin tur sitta på ett staket, det har kanske inte någon större betydelse i sig.
Mitt dilemma är följande:
Kommer det vara tillräckligt att köra med 2st laddboxar kopplade på 1-fas? För så fall räcker det att jag drar fram en 3-fasgrupp i ett kabelsskyddsrör i marken.
Eller behöver elbilen laddas med 3-fas från en egen grupp och laddhybriden på 1 fas via en egen grupp?
Om så är fallet måste jag då dra fram två kabelsskyddsrör parallellt för respektive grupp eller kan man dra dem i samma slang?
Eller kan man köra en box på 3-fas och den andra på 1-fas från samma grupp?
Jag vill undvika köra med en dubbel laddbox, eftersom jag vill ha lite redundans om en skulle sluta fungera.
Jag hade grävt ner ett gult 110-rör för det första, semt eventuellt en 50-slang.
Till elbilen hade jag förlaggt 5G6-kabel, till hybriden minimum 5G2,5.
På så vis är det förberett för kraftigare elbilar i framtiden.
Till elbilen hade jag förlaggt 5G6-kabel, till hybriden minimum 5G2,5.
På så vis är det förberett för kraftigare elbilar i framtiden.
Så du menar 110mm slang för 5G6-kabel till elbilen och 50mm slang för 5G2,5 till laddhybriden och köra bägge laddboxarna på 3-fas?Demmpa skrev:
Finns gult 75 mm rör också
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 783 inlägg
Den nya GTEn trefasladdar väl?
Hur ofta kommer du egentligen behöva ladda båda samtidigt? Man kanske klarar sig på en?
Sen finns det ju laddboxar med dubbla uttag som sköter balansering själv.
Hur ofta kommer du egentligen behöva ladda båda samtidigt? Man kanske klarar sig på en?
Sen finns det ju laddboxar med dubbla uttag som sköter balansering själv.
Vad bilarna kan ladda med spelar ingen roll.
Det är ditt körmönster som bestämmer vad som behövs i kabelväg.
Enkelt räknat så laddar du 1fas 16a ca 2mil per timme.
Eller 3fas 16a ca 6mil per timme.
Laddar du bilen mellan kl 22-06 så ladda du i
1fas 16mil
3fas 48mil
Så hur mycket brukar du köra samt behöva köra direkt dagen efter?
Det är ditt körmönster som bestämmer vad som behövs i kabelväg.
Enkelt räknat så laddar du 1fas 16a ca 2mil per timme.
Eller 3fas 16a ca 6mil per timme.
Laddar du bilen mellan kl 22-06 så ladda du i
1fas 16mil
3fas 48mil
Så hur mycket brukar du köra samt behöva köra direkt dagen efter?
A Alexn72 skrev:Vad bilarna kan ladda med spelar ingen roll.
Det är ditt körmönster som bestämmer vad som behövs i kabelväg.
Enkelt räknat så laddar du 1fas 16a ca 2mil per timme.
Eller 3fas 16a ca 6mil per timme.
Laddar du bilen mellan kl 22-06 så ladda du i
1fas 16mil
3fas 48mil
Så hur mycket brukar du köra samt behöva köra direkt dagen efter?
Jag vet att nya Passat eHybrid (tidigare GTE) har både AC och DC laddning.13th Marine skrev:
Bägge bilarna rullar runt 20-30 mil/dag.
Så en enkel laddbox är inte ett alternativ.
Bilarna kommer stå med nosarna mot ett staket så en dubbel laddbox hade varit en bra lösning, förutsatt att den inte lägger av. Tänker på redundsen med två laddboxar istället för en dubbel.
Elbilen (eSprinter) rullar hela dagen ca 20-30mil mellan 6-15, laddhybriden varierar körsträckan mellan 10-30 mil/dag mellan 7-15, utöver det är bilen vår "familjebil"
Redigerat:
Det är även bra om man förbereder/"ta med i beräkningen" att dagens elabonnemang som basseras på säkringsstorleken kommer att försvinna senast 2027-01-01 och ersättas av någon typ av effekttaxa.
Då kan det vara bra att kunna stoppa/sänka laddningen samtidigt som man använder annan effektkrävande utrustning.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
Då kan det vara bra att kunna stoppa/sänka laddningen samtidigt som man använder annan effektkrävande utrustning.
https://ei.se/konsument/el/effekttariffer-effektavgift
Jag laddar på olika grupper, men jag kan ju inte ladda trefas och enfas samtidigt ändå för då åker en av huvudsäkringarna. Så jag laddar först elbilen med trefas under de två billigaste timmarna och laddhybriden med enfas under de fyra därefter billigaste timmarna. Om inte elbilen är klar så får den ladda parallellt med en fas med laddhybriden.
Om du inte bygger laddarna själv (som jag gjort) så rekommenderar jag en dubbelladdare med lastbalansering. Att ställa ned laddströmmen är inte så roligt.
Om du inte bygger laddarna själv (som jag gjort) så rekommenderar jag en dubbelladdare med lastbalansering. Att ställa ned laddströmmen är inte så roligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 783 inlägg
Passaten verkar ha 11kW AC-laddning, det är trefas 16A.Ruscher skrev:Jag vet att nya Passat eHybrid (tidigare GTE) har både AC och DC laddning.
Bägge bilarna rullar runt 20-30 mil/dag.
Så en enkel laddbox är inte ett alternativ.
Bilarna kommer stå med nosarna mot ett staket så en dubbel laddbox hade varit en bra lösning, förutsatt att den inte lägger av. Tänker på redundsen med två laddboxar istället för en dubbel.
Elbilen (eSprinter) rullar hela dagen ca 20-30mil mellan 6-15, laddhybriden varierar körsträckan mellan 10-30 mil/dag mellan 7-15, utöver det är bilen vår "familjebil"
Då fyller du batteriet på under 2h vid 16A.
Nej, det låter som att en box inte räcker, tänkte om elbilen gick så man behövde ladda en gång i veckan eller så, men då vet vi.
Jag förstår inte hus nosarna mot ett staket är ett problem, men visst, två boxar funkar lika bra.
Vad har ni för huvudsäkring och hur mycket kan ni avvara till laddning?
Enligt @Alexn72s uträkning ovan innebär att ni behöver ladda 16A mellan 22-06 för att få i era 50mil i batterierna.
Men huva vilka körsträckor, gör ni nått annat än sitta i bilen 😉
Värt att tänka på, så att kunna ladda helt och hållet på natten och förbereda med rätt kabel dimensioner redan från början är bra.Demmpa skrev:Det är även bra om man förbereder/"ta med i beräkningen" att dagens elabonnemang som basseras på säkringsstorleken kommer att försvinna senast 2027-01-01 och ersättas av någon typ av effekttaxa.
Då kan det vara bra att kunna stoppa/sänka laddningen samtidigt som man använder annan effektkrävande utrustning.
[länk]
Som det ser ut just nu så litar det nog mot en dubbel laddbox uppsäkrad till 25A med 5G6 storlek på kabel i ett 50 eller 75 mm rör/slang i marken.pacman42 skrev:Jag laddar på olika grupper, men jag kan ju inte ladda trefas och enfas samtidigt ändå för då åker en av huvudsäkringarna. Så jag laddar först elbilen med trefas under de två billigaste timmarna och laddhybriden med enfas under de fyra därefter billigaste timmarna. Om inte elbilen är klar så får den ladda parallellt med en fas med laddhybriden.
Om du inte bygger laddarna själv (som jag gjort) så rekommenderar jag en dubbelladdare med lastbalansering. Att ställa ned laddströmmen är inte så roligt.
Det är viktigast att elbilen når full laddning, laddhybriden har med flexibel möjlighet till laddning under dagen.
Har planerat att köpa en färdig produkt som sköter lastbalansering en själv.
Hade ju varit super att kunna ladda elbilen fullt för att sen ladda upp laddhybriden om ni den klarar full laddning med maxeffekt på under 2h.13th Marine skrev:Passaten verkar ha 11kW AC-laddning, det är trefas 16A.
Då fyller du batteriet på under 2h vid 16A.
Nej, det låter som att en box inte räcker, tänkte om elbilen gick så man behövde ladda en gång i veckan eller så, men då vet vi.
Jag förstår inte hus nosarna mot ett staket är ett problem, men visst, två boxar funkar lika bra.
Vad har ni för huvudsäkring och hur mycket kan ni avvara till laddning?
Enligt @Alexn72s uträkning ovan innebär att ni behöver ladda 16A mellan 22-06 för att få i era 50mil i batterierna.
Men huva vilka körsträckor, gör ni nått annat än sitta i bilen
Idag har vi 20A huvudsäkring, men den ska höjas till 25A för att kunna maxa laddningen.
På natten använder vi knappt någon el, lite värme på vintern bara, så där finns gott om utrymme då.
Menar bara att bilarna står brevid varandra parallellt i en rät vinkel mot samma vägg så en dubbel laddbox kan man sätta mitt mellan nosarna på bilarna.
Hade de stått på lite olika ställen så hade ju situationen varit annorlunda.
Sprintern går som budbil, därav höga miltaler. Passaten är min förmånsbil som resande servicetekniker, så blir en hel del mil för också.
Redigerat: