Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, det beror på vad man menar med "fetare". Ett sätt att se det är att "fetare" betyder att fettsyrorna är mer mättade och längre i fettet som man gör såpa på. Sådan såpa blir fastare än om man kokar den på mindre mättat fett. Den kan t ex göras på djurfett som är fetare och historiskt gjorde man det genom att koka vedaska och djurfett till en sorts fast såpa, nästan som en tvål. Men sen när mindre mättat fett blev tillgängligt, ofta vegetabiliskt sådant så tog det över i den industriella såpaproduktionen.

Ett annat sätt att se termen "fetare" på är att det finns icke hydrolyserad fett (triglycerid) kvar som rest i såpan. Alltså att man har tillsatt mindre lut än vad som krävs för att allt fett ska förtvålas. Det kan också uppnås genom att man häller i fett i såpan efter produktion. Jag tror att det är detta man menar med "överfet såpa".

Nästa aspekt är om oljorna som man har kokat såpa på är torkande oljor eller inte, d v s om de har dubbelbindingar och därmed är omättade. T ex linolja är ju en torkande olja p g a triglyceriderna innehåller multipla dubbelbindningar (fleromättat fett) som korslänkar så att linoljan bildar en fernissa i närvaro av syre. Det kommer även att vara en egenskap för en såpa kokad på linolja. Medan ett djurfett (eller t ex kokosolja) som består av mättat fett till övervägande delen inte kommer att bilda en fernissa och dess såpa kommer heller inte att torka.

Gjorde en bild för att illustrera såpakokningens kemi:

[bild]
Betyder det att en träyta som skurats med linoljesåpa faktiskt skulle kunna bli hårdare än en yta som skurats med någon annan icke-torkande vegetabilisk såpa?
 
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Betyder det att en träyta som skurats med linoljesåpa faktiskt skulle kunna bli hårdare än en yta som skurats med någon annan icke-torkande vegetabilisk såpa?
Jag tror det. Den blir väl som lättoljad tänker jag. Viss olja blir kvar i träet och den torkar till fernissa som fyller vissa av porerna.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det. Den blir väl som lättoljad tänker jag. Viss olja blir kvar i träet och den torkar till fernissa som fyller vissa av porerna.
Så då har det betydelse om man skurar sitt golv (eller sin altan!) med linoljesåpa i stället för tallsåpa?
Tack f intressant information!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F
Snott från annat inlägg:

Bleker altanen med såpa och citronsyra. Svabba på en blandning av 10 liter vatten, 2 dl såpa och 2st 30gr påsar citronsyra. Låt däcket ligga blött i en halvtimme och spola av med vattenslangen medans du gnider med levangen. Vackert grå färg, efterbehandla valfritt med olja eller häften/häften vatten-såpa lösning.



Det fina är att citronsyran inte fräter på händerna eller är giftigt! Blanda såpa och vatten först innan citronsyran, annars fäller såpan ut och blir fett igen i botten av hinken... Tvål är ju fett som förtvålats genom basisk behandling...lite som ett trädäck med kaustiksoda som oljebestryks...så citronsyra känns mycket bättre att använda.



Svår smuts eller mögel tvättas bort med naturavfettning (joniska tensider)”
 
Hög tid att tvätta altanen?
Får ta bra med varmvatten då, kan inte vara mer än 70 cm snö och is på den ;)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar köpa Gotländsk rapssåpa i en lokal gårdsbutik för 30kr/l så tycker priserna på såpa i artikeln är höga.
Köper även rapsavfettning (kallavfettning), lampolja, kallpressad rapsolja mm där som allt är lokalproducerat av gotländsk raps.
Jag föredrar att köpa i lokalproducerat i gårdsbutiker men tror liknande finns över hela landet.
 
P
Brunsåpans högre pH löser torkad färg, står det i artikeln, men när man löser den i vatten enligt recept så får den samma pH som övriga såpor. Har man inte slarvat bort färgborttagningsförmågan då?

Eller ska man använda andra proportioner när man använder brunsåpa som färgborttagare?
 
P
F Fideliox skrev:
Hade varit kul om ni testade enbart vatten också, se hur det står sig mot såpa. 🤣
Förra våren tvättade jag en trätrall som jag hade lagt 2017 och aldrig tvättat.

Jag började med att köra en tralltvättgrunka (borste på en pinne som snurrar runt) kopplad till en högtryckstvätt. Inget tvättmedel, bara vatten från högtryckstvätten. Trallen blev lite renare men inte jättemycket.

Därefter skurade jag för hand med Gysingesåpa varpå trallen blev märkbart renare.

I år ska jag inte tvätta trallen utan se hur den ser ut nästa vår. Gysingesåpan är en linoljesåpa som påstås ha en skyddande effekt så det blir intressant att se hur mycket.
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Jag började med att köra en tralltvättgrunka (borste på en pinne som snurrar runt) kopplad till en högtryckstvätt. Inget tvättmedel, bara vatten från högtryckstvätten. Trallen blev lite renare men inte jättemycket.
Exakt så gjorde vi också. Tvättade med högtryckstvätt med trall borste. Sen på med Gysingesåpan och borstade/skrubbade. Väntade 10 min och körde med tralltvättaren igen.

Tog en dag. Höll i nån månad sen såg trallen lika dassig ut som vanligt vill jag påstå så det jobbet kändes onödigt. 😄

Jag har tänkt på det där. varför finns det inte typ "Eriks tralltvätt" som och tvättar trallen 1-2 gånger om året?
 
P
F Fideliox skrev:
Exakt så gjorde vi också. Tvättade med högtryckstvätt med trall borste. Sen på med Gysingesåpan och borstade/skrubbade. Väntade 10 min och körde med tralltvättaren igen.
Ni gjorde inte exakt som jag. Efter att ha skurat med Gysingesåpan gjorde jag inget mer.

Trallen såg klart bättre ut efter att ha torkat och såg bra ut hela sommaren. Jag ska sopa av den och kanske spola med trädgårdsslang nu i vår och se hur den ser ut efter det.

Ovanför trallen hänger stora syrengrenar så det hamnade stora mängder löv på trallen varje höst. Jag brukade sopa några gånger under hösten men det låg alltid löv kvar när första snön kom. I hörnet där det flesta löven hamnade blev trallbrädorna väldigt mörka , nästan svarta, med åren. Lustigt nog var det de brädorna som blev finast efter såpskurningen. Den ingrodda smutsen från löven var tydligen inte så ingrodd som jag trodde utan låg som ett lager ovanpå.

(Sen i somras står det ett paviljongtak över det hörnet så senaste hösten hamnade inte lika mycket löv där).
 
F Fideliox skrev:
Exakt så gjorde vi också. Tvättade med högtryckstvätt med trall borste. Sen på med Gysingesåpan och borstade/skrubbade. Väntade 10 min och körde med tralltvättaren igen.

Tog en dag. Höll i nån månad sen såg trallen lika dassig ut som vanligt vill jag påstå så det jobbet kändes onödigt. 😄

Jag har tänkt på det där. varför finns det inte typ "Eriks tralltvätt" som och tvättar trallen 1-2 gånger om året?
Vi har en lokal ungdom i byn som startat tralltvättarfirma som extraknäck. Känns som det borde finnas en del jobb
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Fulkemisten
S SusoDus skrev:
Vitsen med högt pH i såpa och då speciellt i brunsåpan, är ju att alger som fått fäste i trädäcket ska dö och du inte ska behöva tvätta altanen stup i kvarten.
Så som flera sagt, en långtidsstudie på de testade ytorna vore kul att ta del av.
En dosfråga. Jag kör 2+1 Grumme grönsåpa (tall) och vatten till såpasmorningen. Kostar 21 spänn för en sjuttiofemma. Så brukar bli 85 spänn. Två flaskor för tvätt och 2 flaskor för insåpning efteråt. Tvätten såklart med mer vatten kanske 2+3.

Steg 1. Spola av trallen med slang så lös smuts försvinner.

Steg 2. Borsta ut såpa och vatten över trallen, 2 delar såpa 3 delar vatten.

Steg 3. Låt dra. Jag brukar köra över natten, helst ska det regna så det håller sig blött.

Steg 4. Högtryckstvätt. Trallmunstycke på inställning 4/5 i styrka. Med fördel varmvatten.

Steg 5. Spola av trallen med slang. Nu är trallen ordentligt skitig igen då allt högtryckstvätten fått loss ligger ovanpå.

Steg 6. Smeta ut såpa och vatten 2+1 och gå in och ta kaffe. Klart. Nu ska det inte regna. Min trall är 30 kvm. Det räcker 1,5 liter Grumme grön/gul (tallsåpa) precis till. Trallen är ordentligt våt efter spolningen så det går på 8-10 min med rotborste på skaft.

Sen är ju frågan om stup i kvarten såklart. Jag gör det här vår oftast höst.

Sen frågan om långtidsstudie. Den här trallen är 10 år gammal behandlad varje vår men ärligt talat kanske bara höst 7 gånger.

Trall som rengörs med grönsåpa, hink och borste, två flaskor såpa synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insåpad och klar igår em.
Trädäck efter insåpning och rengöring med högtryckstvätt i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fiberresning/släpp. Det är högtrycket. Men det försvinner efter första torrsopning med trallpiassavan som är en klippt borste med kortare strån.

Edit: Musten dricker jag, den ingår inte i trallbehandlingen.
 
Redigerat:
  • Gilla
jarlh och 4 till
  • Laddar…
Det gråa området är endast skurat med linoljesåpa sedan förra året (använder Källans linoljesåpa utan parfym). Det gulare området körde jag först med altanttvätten och sedan skurade med linoljesåpa. Det kommer säkert bli gråare om några år igen om jag endast skurar det. Tänkte jag delar här så får folk en uppfattning om hur det blir.

Det blir väldigt mjukt och skönt att gå på när man skurar det med linoljesåpa - mindre risk för flisor också.

Min personliga uppfattning är att det inte är bra för träet att köra med altanttvätten varje år (har inget vetenskapligt belägg för det). Jag kommer nog göra det var 4-5:e år kanske för att tvätta det ordentligt, men däremellan endast skura med linoljesåpa.

Tillägg: ca 95 kvm altan och det gick åt ca 2L linoljesåpa. Hällde från 5L-dunk till en grönsåpaflaska för då var det lättare att få ut tunna strängar. Skurar 2 plankor i taget (120-plankor) och använder levang från Granngården i naturfiber (40 kr/st).

Följer denna guiden:
https://kallans.se/smartblog/40_Altanskurning-med-Linoljesåpa.html
 
  • Halva bilden visar grånat trä området skurat med linoljesåpa, andra halvan gulare efter altantvätt och såpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan uppdelad i skurat grått område och gulare rengjort område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
sleik och 4 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nej. Som jag förklarade förbrukas fettsyrorna, olja är inte fettsyror utan just en triglycerid av fettsyror.
du har hell rätt att fetter är fettsyratriglycerider. Sen har du fel ang. förtvålningen. Vid förtvålningsprocessen som förlöper mellan fetter och kaliumlut bildas glycerol + fettsyrekaliumsalt som vi kallar såpa. Hade det funnits någon fett av betydande halt i såpan så skulle man kunna läsa om det i en innehållsdeklaration.

Och dessutom står det i dom flesta beskrivningar av såpans fördelar att den löser FETT och smuts. Tror inte det finns något fett kvar på träplankan när man har skurat den med såpan och sköljd med vatten som det rekommenderas att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.