Det finns strömintag avsedda för markström till båtar. Då kan du få både JFB och säkring i samma vattentäta låda.
Absolut kablar på utsidan så långt som möjligt. Se också till att eventuella kablar på insidan är säkrade mot angrepp från råttor. Finns en hel del att lära i anvisningar för el i lantbruk. Huvudpunkten är att kablar som inte sitter riktigt högt upp ska skyddas med galvrör.
Det är ju en trist sanning att råttor gillar hönsmat.....och dom frågar inte om lov heller
 
F fribygg skrev:
Ett flyttbart hönshus för hobbybruk kan man nog överarbeta hur mycket som helst. Varför inte svetsad plastmatta på både golv och vägg?
Jodå, jag är nästan där.

Skissar på: takshingel, Fotplåt till taket, bocka plåt med U profil för hängränna,
svetsa muff för att koppla på någon form av stuprör
Mm

I fallande sannolikhetsordning
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Varför inte?
Har det i en del (hallen) av vårt hönshus, håller ihop fint.
Har du inte höns i det
 
O olofh skrev:
Jodå, jag är nästan där.

Skissar på: takshingel, Fotplåt till taket, bocka plåt med U profil för hängränna,
svetsa muff för att koppla på någon form av stuprör
Mm

I fallande sannolikhetsordning
Slätplåt är nog en bra beklädnad invändigt, tror hönorna kommer gilla det bättre än plywood
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Finlir tar tid så får lite långsammare nu

Vad tror ni om luckan här på framsidan. Den är 800x500. Räcker ett 400 gångjärn?

Ska jag sätta det nu eller utanpå fasadbrädorna?

Träkonstruktion på hjul under byggnation med en plywoodlucka monterad på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller ett gångjärn på en 800x500 trälucka vid en byggnads fasad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
O olofh skrev:
Finlir tar tid så får lite långsammare nu

Vad tror ni om luckan här på framsidan. Den är 800x500. Räcker ett 400 gångjärn?

Ska jag sätta det nu eller utanpå fasadbrädorna?

[bild][bild]
Men herrejösses , vad tänker du stänga in där 😮
Nu sitter duken redan där men totalt onödig , taket kan du lägga krut på däremot .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men herrejösses , vad tänker du stänga in där 😮
Nu sitter duken redan där men totalt onödig , taket kan du lägga krut på däremot .
Bar…äh nej just det, höns. 😀

Är väl lika bra med vindduk när man ändå håller på så det håller sig dragfritt
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Bar…äh nej just det, höns. 😀

Är väl lika bra med vindduk när man ändå håller på så det håller sig dragfritt
Hur tänker du kring ventilation till dina höns?
 
P pellemania skrev:
Hur tänker du kring ventilation till dina höns?
Det blir en 100mm väggventil.

Utifrån in blir det så här:
Utsida.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...ler-stosanslutning-stormhuv-100-mm-2000058914

Rörnippel för genomgången genom väggen
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ven...stem-100-mm-plat/rornippel-o100-mm-2000051015

Och på insidan
https://www.hornbach.se/p/tallriksventil-fresh-fyrkantig-ram-och-rund-stos-o100mm/8514261/

Hoppas det funkar, har egentligen ingen aning men löste man ska ha bra med ventilation och utsidan var att det skulle se lite ”snyggt” ut
 
Hönsen och du kan ha olika åsikter om djupströbäddens varande eller icke varande. Alltså, höns sprätter. Om du menar en "riktig" djupströbädd som man har till tex får över vintern och som bara skall byggas på, inte blandas om, så har jag aldrig varit med om att det funkar eftersom hönsen krafsar runt för mycket.

Angående ventilation, jag har två ventiler i olika väggar men var ändå tvungen att komplettera med en datorfläkt för att få det att bli tillräckligt cirkulation. Jag har också ett litet hönshus och det är en del problem med det som man inte får i större byggnader.
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Hönsen och du kan ha olika åsikter om djupströbäddens varande eller icke varande. Alltså, höns sprätter. Om du menar en "riktig" djupströbädd som man har till tex får över vintern och som bara skall byggas på, inte blandas om, så har jag aldrig varit med om att det funkar eftersom hönsen krafsar runt för mycket.

Angående ventilation, jag har två ventiler i olika väggar men var ändå tvungen att komplettera med en datorfläkt för att få det att bli tillräckligt cirkulation. Jag har också ett litet hönshus och det är en del problem med det som man inte får i större byggnader.
Tack. Vi får helt enkelt testa och se. Läst att det funkar för många med hampaströ från granngården. Hur en ”riktig” är vet jag inget om 😀men får väl vara beredd att överge tanken men ska testa först

Jag har köpt så jag kan sätta 2 ventiler men tänkte avvakta och se om det behövs. Tänker att hönsluckan blir väl lite ventil också? Men kanske lika bra sätta in den andra också

Har du satt en ventil högt och en lågt, läst att det kan vara ett bra sätt för att få luftgenomströmning. Och datorfläkten, sitter den då så den blåser in eller ut?
 
Har själv byggt nytt hönshus med höga ambitioner om underhållsfrihet och ohyresfri komfort för djuren. Kan därmed bekräfta att det lätt blir mer än man tänkt från början.

Ventilation är definitivt en sån grej. Rätt att höns inte gillar drag. Självdrag med kanal in + ut ska räcka enligt förståsigpåare, rätt placerat då förstås också med tanke på var hönsen ska vilja sitta (ej i drag). Bästa stället enligt typritningar för hönsstall är en trumma mitt i taket, vilket jag dock ville undvika m.a.a. just taket...Men jag hade nog klen dimension med 100 mm spiro, vilket slutade med att jag satte in en "tryckande" badrumsfläkt i skyddat rör på tilluften (på frånluften kunde jag inte tänka mig p.g.a. dammet).

Satte för övrigt vinylmatta helsvetsat på både golv och halv vägg :) p.g.a. restbitar och bra kontakt på golvfirma. Djupströbädd med lättströ (hampa) håller rent och torrt (absolut ej dammfritt som utlovas av produkten) och fungerar att byta höst och vår. Utöver mattan har vi OSB med tätade skarvar och målat med våtrumsfärg (ej i tak).

Belysning för hönsen är ju trevligt för oss människor att se dem under de mörka månaderna, men för deras del spelar det lite roll, i vart fall med avseende på värpningen. Så länge man inte har industriell fullbelysning kommer de följa sin naturliga värpperiod/ruggningsperiod (att föredra av djurhälsoskäl).

Ursäktar om det blev mycket OT, men ville dela med mig av lite erfarenheter om du nu precis är i tidigt skede av bygget.

Gångjärnen räcker säkert bra för luckan, snygga.

Däck/hjullösningen känns klen. Kommer nog bli utrymme för ånger om du inte kostar på lite på den detaljen som ju är "bärande" för hela idén med huset.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Ah, du menar en vanlig bädd. Det går toppen.

Tänk på att hönsluckan inte alltid är öppen. De behöver bra luft på nätterna med. Mitt blev dessutom tokvarmt på sommaren och då står luften ännu mer still. (Blev bättre med fläkten)

Samt att de små primadonnorna inte alltid går ut alls, det beror på vädret. Mina vägrar gå ut om det är snö tex så då kan de bli sittande inne i veckor så gör gärna så stort utrymme du kan åt dem inne.
 
  • Gilla
BurnedCPU
  • Laddar…
Såg att det kom ytterligare kommentar om djupströbädden. Det är inte som med andra djurslag, enär höns inte urinerar blir det aldrig blött i botten och brinner eg inte heller som i en egentlig "djupströbädd". Granngårdens hampaströ är det vi använder (obs ej dammfritt :) som sagt).

Ytterligare fördelar jmf med annat strö är att det är drygare än spån, hönsen kan och tycker om att "bala sig" i det för det fastnar inte under fjädrarna på dem samt att det är omedelbart omvandlingsbart till jordförbättring inkl. gödsling, till skillnad från träspån som tar tid på sig och fursurar...

För hönsens komfort att göra sig rena (och att ge sand/grus i lämplig storlek som de behöver picka i sig till muskelmagen) kan man annars ha en sån här stående med jord/torv/sand) https://www.granngarden.se/flexikorg-red-gorilla-gron-35l)
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
A augustl skrev:
Har själv byggt nytt hönshus med höga ambitioner om underhållsfrihet och ohyresfri komfort för djuren. Kan därmed bekräfta att det lätt blir mer än man tänkt från början.

Ventilation är definitivt en sån grej. Rätt att höns inte gillar drag. Självdrag med kanal in + ut ska räcka enligt förståsigpåare, rätt placerat då förstås också med tanke på var hönsen ska vilja sitta (ej i drag). Bästa stället enligt typritningar för hönsstall är en trumma mitt i taket, vilket jag dock ville undvika m.a.a. just taket...Men jag hade nog klen dimension med 100 mm spiro, vilket slutade med att jag satte in en "tryckande" badrumsfläkt i skyddat rör på tilluften (på frånluften kunde jag inte tänka mig p.g.a. dammet).

Satte för övrigt vinylmatta helsvetsat på både golv och halv vägg :) p.g.a. restbitar och bra kontakt på golvfirma. Djupströbädd med lättströ (hampa) håller rent och torrt (absolut ej dammfritt som utlovas av produkten) och fungerar att byta höst och vår. Utöver mattan har vi OSB med tätade skarvar och målat med våtrumsfärg (ej i tak).

Belysning för hönsen är ju trevligt för oss människor att se dem under de mörka månaderna, men för deras del spelar det lite roll, i vart fall med avseende på värpningen. Så länge man inte har industriell fullbelysning kommer de följa sin naturliga värpperiod/ruggningsperiod (att föredra av djurhälsoskäl).

Ursäktar om det blev mycket OT, men ville dela med mig av lite erfarenheter om du nu precis är i tidigt skede av bygget.

Gångjärnen räcker säkert bra för luckan, snygga.

Däck/hjullösningen känns klen. Kommer nog bli utrymme för ånger om du inte kostar på lite på den detaljen som ju är "bärande" för hela idén med huset.

Lycka till!
Superbra tips. Tack så mkt! Tänker också limma vinylmatta på golv med ca 30cm uppvik på väggarna. Måste bara lära mig skära innehörn så det blir bra i vik-kanten :)

Borde kanske haft 125mm ventil då med det kändes så himla stort i förhållande till själva huset.

Jag har satt en viktig på kortsidan högt upp. Så kan sätta en till på bakre långsidan lite lägre ner men frågan är hur lågt? Och kanske behöver en annan ventil innuti då om den ska sitta lågt ner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.