Tjenare gänget


Jag är på jakt efter ett övervakningskamerasystem utan abonnemang, för utomhusbruk, Homekit support är ett plus Är det någon som har erfarenheter och kan tips om ett bra märke?


Två lösningar jag kollat på är
Eufy

Eufy verkar ha ett bra sortiment, med lokal lagring i både kameran och i basstation, ingen Homekit support, men det verkar finnas ett workaround.

UniFi
Plus: POE - ansluts endast via internetkabel. Möjlighet till lokal lagring.
Minus: Dyrt


Finns här några med erfarenhet som kan komma med råd?
Tack på förhand
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Tommty
vad är det för funktioner du vill ha? börja med det.

Integration till övriga system? lagring? PoE? Wifi/LAN? o.s.v.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tapo är trevliga och prisvärda.
Finns både med minneskort .moln och lokal
Dock ej poe
 
  • Gilla
Aron72 och 2 till
  • Laddar…
Kan bara säga en sak.
Unifi.
Dyrt håller med men stabilt
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 5 till
  • Laddar…
Jag har Eufy vilket jag tycker fungerar väldigt bra.
 
  • Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Min röst får till Tapo. Med ett lokalt sd-kort så behövs ingen molntjänst utan allt lagras lokalt tills man ev lagrar något på en lokal enhet. Hyfsad bildkvalitet och för priset på 700-1000kr per enhet skapligt prisvärt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Kör Eufy Cam 2 Pro sen ett år tillbaka och är jättenöjd. Bra batteritid, bra bild och filmkvalitet, lättanvänt och driftsäkert.
 
Är syftet att kunna identifiera någon även på natten skadar det inte med extra belysning. Det ger mer än skillnaden mellan de två kamerorna.

Vi hade ett löpande problem och köpte dahua HFW5849T1-ASE-LED. Fick då omedelbart bilder som gjorde att personerna kunde identifieras och problemet upphörde. Därefter satte vi upp rörelsesensor och strålkastare ändå, vilket ser till att det blir riktigt bra bilder om något nytt skulle inträffa.

Kika på specifikationerna så ser du vilka förutsättningar kamerorna har att ta bra bilder (bländare, sensorstorlek och inte för kort brännvidd framförallt). Dahuan har F1.0, 1/1.2" sensor och jag köpte 3.6mm varianten.

12 bilder per sekund räcker (för att inte ta upp för mycket systemresurser hos kameran) och slutartid bör vara under 1/100s.

Nackdelen med dahuan är begränsningar i integrationer och att de är omständiga att konfigurera. Grym bildkvalitet dock när man satt upp det rätt.
 
Om frågan bara är "Bästa övervakningskamerorna utan abonnemang", så skulle jag säga Axis, ett par P32-serie + S3008 + Companion så är man i hamn. Men å andra sidan har man inget kvar att skydda då man har lagt alla sina pengar på prylarna... Så kanske inte ett reellt alternativ för någon som tyckte Unifi var dyra.
Både farsan och brorsan kör Reolink med gott resultat, inga månadskostnader så länge lagringen är lokal, om jag har förstått det rätt.
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
B
Tapo har överlägsen app jämfört Eufy och Arlo. Därtill integration (för vanliga Svensson) mot både Google, Apple, Amazon, Samsung, IFTTT. Alla deras kameror stöder mig veterligen 512 GB minneskort och 24/7 inspelning om man är lagd så, annars är händelsebaserad inspelning vettigt. Det går också att koppla Tapo kameror till NAS och NVR via appen. Personidentifiering är gratis.

Det viktigaste du kan göra för en bra funktion är att köpa en kamera som drivs på el och inte batteri. En kamera för ett par hundralappar på el kommer i de allra flesta fall vara bättre än en kamera för flertal tusen på batteri. En del har batteribackup, då får man det bästa av två världar.

Lägst upplösning 1440p och FPS gärna 20 eller mer.

Tapo, Reolink, Eufy med flera är kinesiska och måste hjälpa den kinesiska staten med spionering. Ubiquiti och Arlo är Amerikanska, Arlo Europe ägs av Verisure (Schweiz).
 
Redigerat:
Kör med Tapo för att ha koll i hönshuset, klockren funktion både i dagsljus och i beckmörker (via IR då).
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Tapo är trevliga och prisvärda.
Finns både med minneskort .moln och lokal
Dock ej poe
Mina Tapo har Poe...? Men kanske olika modeller ?


/Jocce
 
Vad ställer du för egentliga krav ?

Jag köpte Tapo både till huset och till stugan.
Enkla att installera och handha, lagring i kameran på sd-kort utan abb och för priset en helt okej kvalitet.

Brukar dessutom gå att fynda dem på reor.

Rekommenderas.


/Jocce
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
B bygges skrev:
Tapo har överlägsen app jämfört Eufy och Arlo. Därtill integration (för vanliga Svensson) mot både Google, Apple, Amazon, Samsung, IFTTT. Alla deras kameror stöder mig veterligen 512 GB minneskort och 24/7 inspelning om man är lagd så, annars är händelsebaserad inspelning vettigt. Det går också att koppla Tapo kameror till NAS och NVR via appen. Personidentifiering är gratis.

Det viktigaste du kan göra för en bra funktion är att köpa en kamera som drivs på el och inte batteri. En kamera för ett par hundralappar på el kommer i de allra flesta fall vara bättre än en kamera för flertal tusen på batteri. En del har batteribackup, då får man det bästa av två världar.

Lägst upplösning 1440p och FPS gärna 20 eller mer.

Tapo, Reolink, Eufy med flera är kinesiska och måste hjälpa den kinesiska staten med spionering. Ubiquiti och Arlo är Amerikanska, Arlo Europe ägs av Verisure (Schweiz).
Hur kittar man Tapo mot nvr/nas ?

Och personidentifiering är väl inte gratis ?
Lyckades få till det på en kamera men alla de andra säger att det krävs abb?


/Jocce
 
Tommty Tommty skrev:
vad är det för funktioner du vill ha? börja med det.

Integration till övriga system? lagring? PoE? Wifi/LAN? o.s.v.
ok,
* IP-klassad för utomhusbruk
* POE eller Wifi
* Möjlighet till lagring på basstation
* Homekit support är ett plus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.