Järnek. Två aspekter som en del anser var fördelar, andra nackdelar: Vassa taggar och giftiga bär (som dock är omtyckta av fåglar). Men om man planterar enbart honplantor blir det inga.
 
TRJBerg
Som jag uppfattat det så använder man Tuja när man vill ha effektivt insynsskydd men inte får tillstånd till plank.
 
  • Haha
dkhansson
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Som jag uppfattat det så använder man Tuja när man vill ha effektivt insynsskydd men inte får tillstånd till plank.
Effektivt insynsskydd får man nog med alla förslagen i tråden.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
TRJBerg
BirgitS BirgitS skrev:
Effektivt insynsskydd får man nog med alla förslagen i tråden.
Väl inte med de som inte är vintergröna?
 
BirgitS
TRJBerg TRJBerg skrev:
Väl inte med de som inte är vintergröna?
Kanske missat något inlägg om någon växt som inte har kvar blad/barr under vintern i så fall. Men jag tror nog att en del grannars ligusterhäckar (lövfällande på hösten) upplevdes som effektivt insynsskydd när man gick förbi, även om man kunde se igenom dem på mycket nära håll.
 
J jockebq skrev:
Bor vid Zon 2 (närheten av Göteborg). Har knappt någon erfarenhet gällande trädgård så skulle behöva hjälp med vad man bör välja.
Vill ha en häck som ska vara ungefär 1,8m-2m hög, grön hela året. Så lättskött som möjligt.

Vilken bör man satsa på, och vilken storlek ska man köpa?

Det är i dagsläget gräs där den ska planteras, räcker det att gräva upp och plantera direkt i detta?

Tar gärna emot
Idegran eller lagerhägg!
Thuja blir lätt ful i vårat salta klimat!
 
G GillarFixa skrev:
Jätte bra plantera nu so fort tjälen är borta. Eller i augusti-september. Gräv 50cm brett o djupt dike till häcken. Jordförbättra: blanda 50% gamla jord med planteringsjord, litet kogödsel o barkmull. Se till att gräsmattan växer INTE till häcken under åren. Den konkurrerar med häcken om vatten o gödsel.
Du kan täcka marken under häcken med täckbark att skydda från torkning och gräset, men då måste du gödsla litet extra. Täckbarken tar en del kväve när den multnar.

Om du väljer en thujahäck, satsa på Smaragd. Den blir snyggare och behövs mindre klippning sen än Brabant.

Idegranhäckem är också fin, men tar mer tid och är dyrare.

Annars kanske lagerhägg Genolia. Blir 80-90cm bred o räcker att klippa i höjden. Växer kanske 40-50cm per år.
Om toppen drar iväg, plantorna blir buskigare när man klipper av toppen. (Du kan göra nya stickling-plantor av toppen om du vill.)
Det kommer en ny skott som fortsätter växa uppåt.
(Med thuja och idegran man klipper INTE toppen innan önskad höjd!)

Jag har några andra lagerhäggsorter som jag verkligen gillar, men Genolia är nytt för mig. Lagerhägg ger en bra insynsskydd och är vacker året runt! Genolia sägs vara mycket vinterhärdig. Och den sorten blir bara 80-90cm bred.

Jag beställde några 60-80cm Genolia plantor från Eggert plantskola i fjol.
Mycket billigare än alternativen i Sverige.
[länk]
Betalas enligt instruktionerna i räkningen med en banköverföring innan leverans.
Jag fick super-fina plantor. Högre än 60-80cm och fräscha. Plantorna verkar ha övervintrat fint i zon 2-3. En den bruna blad nu, men det beror på att plantorna är unga. Viktigt att vattna på hösten att plantan kan lagra tillräckligt vatten till vintern. Även mina äldre lagerhäggplantor har nu ovanligt många bruna blad efter vintern.
I ett soligt ställe skuggväv är bra mot tjältorkan med alla unga häckplantor.
Annars det kommer snart nya blad som ersätter dom bruna.
Tjältorkan kan drabba thujorna och idegran också men dom återhämtar sig långsammare.
Super-viktigt vattna ALLA unga häck ordentligt under första 2-3 åren! Typ 2 gånger per vecka eller ännu oftare om varmt o soligt. Droppslang och kanske 2 timmar. Gräv mellan plantorna och inspektera hur långt ner jorden blir blöt att du lär dig rätt mängd vatten. Det behövs mer än vad man tror.
Och gödsla med tex kogödsel eller hönsgödsel på våren och efter midsommaren. Men inte när du planterar häcken.

60-80cm eller 40-60cm plantor blir bra. Om du köper med en jordklump istället av en kruka, ofta litet billigare. Säljs nu på våren. Tyget tas bort innan plantering. Var noga att inte ha plantorna i direkt sol innan plantering. Och låt dom absolut inte torka innan eller efter planteringen! Låt plantorna stå och dra vatten i hinkarna gärna 30min innan du planterar dom.
Tryck till jorden lätt när du planterat att rötterna får en bra kontakt med jorden.

Lycka till!!
Jag har också köppt av eggert-baumschulen en gång för ca 10 år sedan, en gån i fjol, Båda gångerna gick det jättebra. Bra pris bra leverans.
Bor i Zon 2/3.
Har köppte vintergrön Liguister. Den är billig vintergrön och lättskött(tycker jag)
 
  • Gilla
GillarFixa
  • Laddar…
J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Jag har också köppt av eggert-baumschulen en gång för ca 10 år sedan, en gån i fjol, Båda gångerna gick det jättebra. Bra pris bra leverans.
Bor i Zon 2/3.
Har köppte vintergrön Liguister. Den är billig vintergrön och lättskött(tycker jag)
Jag köpte 10st Lagerhägg och en blandning av allt möjligt roligt när man skulle nu betala frakten i alla fall. Tex 2 st prydnadskördbär som jag egentligen inte hade plats med. 😅
Alla plantorna var jätte fina och verkar vara fortfarande i liv efter första vintern. 👍🏻
 
J jockebq skrev:
Bor vid Zon 2 (närheten av Göteborg). Har knappt någon erfarenhet gällande trädgård så skulle behöva hjälp med vad man bör välja.
Vill ha en häck som ska vara ungefär 1,8m-2m hög, grön hela året. Så lättskött som möjligt.

Vilken bör man satsa på, och vilken storlek ska man köpa?

Det är i dagsläget gräs där den ska planteras, räcker det att gräva upp och plantera direkt i detta?

Tar gärna emot tips.
Tack!
ID-gran
 
Akta dig för Brabant! Den skulle "sköta sig själv", men har gjort mig till den "ofrivillige häckfrisören". Satsa på ett plank i stället om du vill slippa klippa! Förstår inte varför folk föreslår en sort som blir 6-8m?

/Fumble
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag har en thujahäck sedan många år. Den har blivit för hög för lätt skötsel. Jag skulle ha kapat höjden i tid innan den nådde 1,9 m. Den växer i bredd också. Jag skulle ha klippt den smal för att underlätta skötseln.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D dkhansson skrev:
Jag skulle vilja slå ett slag för bambu. Den blir 180-200 cm, är grön hela året och det bästa av allt är att den rör sig lite i vinden. Thuja och andra häckar är som stenstatyer i tv spelet Sims 🤣
D dkhansson skrev:
Jag har en häck av Bergsbambu som har växt här sedan den självsådde sig efter en blomning ca 2097.
Vi har delat och flyttat isär den så att den numera räcker runt nästan hela tomten. Den brukar fälla hälften av bladen var gång, så den är alltid tät och fint grön. Jag bor i Olsfors, Bollebygds kommun cirka zon 4 .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.