D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så länge IF metall finns kvar som fackförbund. :D
Ja, naturligtvis men gissningsvis är de mer långlivade, amerikanska storföretag har, med några få undantag, väldigt korta storhetsperioder.

Om man tycker sånt är roligt kan man kika här för perioden 1994-2021, den är animerad och "användarvänlig" :)

https://americanbusinesshistory.org/2022-updated-largest-companies-charts/

Annars roligare med längre period, det räcker man går till 1967 så är listan på största bolagen väldigt annorlunda mot idag.

Infografik som jämför de största amerikanska företagen 1917, 1967 och 2017 efter marknadsvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.visualcapitalist.com/most-valuable-companies-100-years/
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Undra om dom kommer strejka bort hela kassan innan dom ger sig 😎..
Jag gissar att IF Metall kan betala alla strejkkostnaderna direkt från sina löpande inkomster av medlemsavgifter från över 300000 medlemmar. Som tidigare sagts är det ganska höga avgifter. Dvs IFM behöver egentligen inte ta något alls av strejkkassan. Bara fylla på lite mindre än de brukar.

Så svar: nej. För IF Metall är pengarna inget problem, de räcker "hur länge som helst".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Jag gissar att IF Metall kan betala alla strejkkostnaderna direkt från sina löpande inkomster av medlemsavgifter från över 300000 medlemmar. Som tidigare sagts är det ganska höga avgifter. Dvs IFM behöver egentligen inte ta något alls av strejkkassan. Bara fylla på lite mindre än de brukar.

Så svar: nej. För IF Metall är pengarna inget problem, de räcker "hur länge som helst".
Ett jäkla sätt att ta ut sådana medlemsavgifter som är långt över vad man behöver. Tondövt som vanligt av facket.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett jäkla sätt att ta ut sådana medlemsavgifter som är långt över vad man behöver. Tondövt som vanligt av facket.
Du har inte förstått att fackets huvudsakliga inkomst är från värdepapper?
I detta läget är det ju utmärkt för dom att kunna stå emot musk på det ekonomiska planet, eller hur?
 
O O skrev:
Jag gissar att IF Metall kan betala alla strejkkostnaderna direkt från sina löpande inkomster av medlemsavgifter från över 300000 medlemmar. Som tidigare sagts är det ganska höga avgifter. Dvs IFM behöver egentligen inte ta något alls av strejkkassan. Bara fylla på lite mindre än de brukar.

Så svar: nej. För IF Metall är pengarna inget problem, de räcker "hur länge som helst".
De pengarna som kommer on löpande går stor del till att mata alla fackpampar Sen har de massa andra utgifter. Sen vill de gärna skilja på strejk kassa och resten
Så nej deras kassa kommer inte räcka för evigt. Däremot kommer de få in pengar från andra fackförbund om de behövs Så oavsett. Pengarna är oändliga
 
Jepp har man så mycket i kassan som sägs och inversterat. Så är det klart överkurs på avgiften. Att det ska finnas något som kallas strejkkassa är en sak. Men att lägga milijarder i madrassen är i grövsta laget och smörja en del i toppen på olika ställen med kurser på fina ställen. Tänker på transport då för ett antal år sedan.
 
D djac skrev:
Ja, naturligtvis men gissningsvis är de mer långlivade, amerikanska storföretag har, med några få undantag, väldigt korta storhetsperioder.

Om man tycker sånt är roligt kan man kika här för perioden 1994-2021, den är animerad och "användarvänlig" :)

[länk]

Annars roligare med längre period, det räcker man går till 1967 så är listan på största bolagen väldigt annorlunda mot idag.

[bild]
[länk]
Problemet med den listan är att företag köpts upp. Sen gick i kk? Eller lever de en tynande tillvaro mågonstans?
Sen tycker jag att 1967 till 2017 är ganska lång tid Men jag kanske är lite gnällig 😉
Jag vet inte om svenska företag är långvariga ä
..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Du har inte förstått att fackets huvudsakliga inkomst är från värdepapper?
I detta läget är det ju utmärkt för dom att kunna stå emot musk på det ekonomiska planet, eller hur?
Och ändå måste de ha medlemsavgifter som ger det dubbla kassaflödet som vad värdepapperna ger.
De skulle ju kunna sänka medlemsavgifterna istället.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Du har inte förstått att fackets huvudsakliga inkomst är från värdepapper?
I detta läget är det ju utmärkt för dom att kunna stå emot musk på det ekonomiska planet, eller hur?
Läs vad jag skrev igen. Det som är skamligt är att man tar ut höga avgifter TROTS att det man tjänar pengar på är värdepapper. Men som vanligt med facket, mycket vill ha mer.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
De pengarna som kommer on löpande går stor del till att mata alla fackpampar Sen har de massa andra utgifter. Sen vill de gärna skilja på strejk kassa och resten
Så nej deras kassa kommer inte räcka för evigt. Däremot kommer de få in pengar från andra fackförbund om de behövs Så oavsett. Pengarna är oändliga
Nja, lönerna och arvoden eroderar inte IFmetalls finanser speciellt hårt. De har alltså faktiskt knappt 150 anställda (betänk att de är verksamma i precis hela landet).
Det kan ju dock gömma sig arvoden i de löpande utgifterna också (dvs ej anställda, men som tar t.ex. tillfälliga uppdrag osv).
Jag reagera faktiskt mer över att revision och bokföring snodde 1,5 miljoner, nästan hälften av vad styrelsen kostade.

I siffrorna från årsrapporten syns det inte något tungt sänke i form av löner och arvoden, så är det inte dolt i tveksamma fakturor i den löpande bokföringen så är det nog på det stora hela ganska välskött.
Tusan, jag borde kanske teckna medlemskap ... - haha, jag bara skojade (med lite allvar i botten)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet med den listan är att företag köpts upp. Sen gick i kk? Eller lever de en tynande tillvaro mågonstans?
Sen tycker jag att 1967 till 2017 är ganska lång tid Men jag kanske är lite gnällig 😉
Jag vet inte om svenska företag är långvariga ä
..
Det tror jag inte, det är ganska få företag som överlever de återkommande teknikskiftena, några lyckas vid enstaka tillfällen men de är få och de klara oftast inte göra det i serie.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Läs vad jag skrev igen. Det som är skamligt är att man tar ut höga avgifter TROTS att det man tjänar pengar på är värdepapper. Men som vanligt med facket, mycket vill ha mer.
Du menar att de inte är bättre än Tesla?
Spelar roll…
 
Jag tycker att facket är värre med sin jakt på ka.
 
D djac skrev:
Ja, naturligtvis men gissningsvis är de mer långlivade, amerikanska storföretag har, med några få undantag, väldigt korta storhetsperioder.

Om man tycker sånt är roligt kan man kika här för perioden 1994-2021, den är animerad och "användarvänlig" :)

[länk]

Annars roligare med längre period, det räcker man går till 1967 så är listan på största bolagen väldigt annorlunda mot idag.

[bild]
[länk]
Så du menar att t.ex;
- GE som funnits sedan 1892 och idag omsätter runt 70 miljarder dollar.
- Ford som startades 1903 och omsätter 175 miljarder dollar
- GM som startades 1905, och som 1931-2005 var världens största biltillverkare, och omsätter 171 miljader dollar.

inte kan anses som långlivade?

De har ju typ funnits sedan facken var i sin linda…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ett jäkla sätt att ta ut sådana medlemsavgifter som är långt över vad man behöver. Tondövt som vanligt av facket.
Bara för att en liten pyttekonflikt med 30 strejkande inte eroderar strejkkassan, betyder det ju inte att strejkkassan för stor.

Facken vill ju ha beredskap för en rejäl konflikt, om det blir riktigt allvar. Det kan ju handla om flera tiotusentals strejkande.

Finns ju helt klart ett värde för facken att ha ekonomiska muskler.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.