E Elutte skrev:
Eluttag i komod, hur göra, bara dra en vp slang rätt ut och sätta en utanpåliggade dosa sen, eller sätta en apparratdosa direkt?
Jag sätter alltid en apparatdosa i väggen bakom kommoden. Sen kan man sätta ett uttag eller näslock med dragavlastning till ev. uttag i lådorna.
Slang (nu måste det vara rör ut genom tätskiktet) på ca: 2 m för spegel eller skåp. Om det blir skåp ska det vara 4-ledare så ev. uttag i spegelskåpet alltid har ström trots släckt belysning. Kanske lägre utsläpp för röret om det bara ska vara en spegel.
När jag gör badrum frågar jag alltid om följande:

Badrumsfläkt?
Handduksstork?
Spotlights i tak?
Vägguttag ovan handfat?
Vägguttag under brytaren i flerfacksram?
Ev. liten dot (spotlight) i fönster om det finns?
Golvvärme?
 
  • Gilla
bygges och 1 till
  • Laddar…
tommib
Müssli Müssli skrev:
Det är idag krav på jordfelsbrytare på allt i badrum om det byggs nytt. Jag har för mig att det gäller kablar som går i väggarna också, vilket i realiteten inte spelar någon roll i nya hus eftersom i stort sett allt redan är skyddat av jordfelsbrytare.
Jo, jag vet. Det gäller mycket riktigt kablarna i väggen också om de går på badrumssidan (minns någon bild, med förläggningsdjup).

Man hade kanske kunnat argumentera att det är en renovering men som jag ju skrev så menar jag att det inte finns någon anledning alls att inte ha en JFB.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag sätter alltid en apparatdosa i väggen bakom kommoden. Sen kan man sätta ett uttag eller näslock med dragavlastning till ev. uttag i lådorna.
Slang (nu måste det vara rör ut genom tätskiktet) på ca: 2 m för spegel eller skåp. Om det blir skåp ska det vara 4-ledare så ev. uttag i spegelskåpet alltid har ström trots släckt belysning. Kanske lägre utsläpp för röret om det bara ska vara en spegel.
När jag gör badrum frågar jag alltid om följande:

Badrumsfläkt?
Handduksstork?
Spotlights i tak?
Vägguttag ovan handfat?
Vägguttag under brytaren i flerfacksram?
Ev. liten dot (spotlight) i fönster om det finns?
Golvvärme?
Tack för svar får sätta en ap dosa,
Hur görs med el till badrumsfläkt? Bara ta ut med en slang brevi spiroröret?
Finns det nå generelle mått på uttag i komod?
 
Inga slangar ut ur väggar i badrum.
 
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Inga slangar ut ur väggar i badrum.
Vad bygger du det på? Det är ju väldigt vanligt ex. för matning till belysning vid spegelskåp.
 
H hempularen skrev:
Vad bygger du det på? Det är ju väldigt vanligt ex. för matning till belysning vid spegelskåp.
Jag fick ett bryskt påpekande av "min" kakelsättare att det inte är tillåtet med slang längre. Det ska vara ett rör. Finns att beställa en typ av övergång från slang till rör:
https://www.elektroskandia.se/s?s=elektroskutt&artnr=1402010
Det är inte våra föreskrifter som vill ha det utan kakelsättarens.
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
B
Fario Fario skrev:
Se till att eluttaget inte är inne i skåpet, sådant blir man galen över.

Vi har ett separat uttag vid handfatet. Vi laddar tandborstar ich jag trimmar huvudet en gång i veckan.
Detta är smaksak, själv tycker jag det är bedrövligt med utvändigt eluttag som blir smutsigt, en trimmer med sladd som man alltid lyckas ha omkull med risk för skador i porslin, en sladd som är i vägen och många gånger hamnat i vattnet.

Finns eluttag anpassad för kommodlåda. Smartare och snyggare och saker kan ligga på laddning utan att vara i vägen.

Eluttag med öppet lock och instucken sladd på en köksbänk med korg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
B
E Elutte skrev:
Eluttag i komod, hur göra, bara dra en vp slang rätt ut och sätta en utanpåliggade dosa sen, eller sätta en apparratdosa direkt?
Som Mussli skriver, apparatdosa och vanligt eluttag längst bak i vägg, sen uttag för kommodlåda.
 
B bygges skrev:
Som Mussli skriver, apparatdosa och vanligt eluttag längst bak i vägg, sen uttag för kommodlåda.
Vilken höjd över golv brukar uttsget sitta på?
 
E Elutte skrev:
Vilken höjd över golv brukar uttsget sitta på?
Försök ta reda på hur kommoden ser ut, det brukar vara en tvärgående bräda som i 99% av fallen hamnar rakt över dosan om man inte kontrollerar det innan... Fråga mig inte hur jag vet det. 😁
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Hur lösa el till en pax fläkt då? Dosa eller rör ut ur vägg
 
E Elutte skrev:
Hur lösa el till en pax fläkt då? Dosa eller rör ut ur vägg
Min elektriker drog rör ut ur väggen. Svårt att se varför man skulle sätta en dosa om det inte finns någon uppenbar annan anledning.
 
  • Gilla
Elutte
  • Laddar…
E Elutte skrev:
Hur lösa el till en pax fläkt då? Dosa eller rör ut ur vägg
En slang skulle jag tro men hör med hen som ska kakla. Det blir väl ändå svårt att få tätskiktet att täta runt en luftkanal tänker jag.Jag drar ut en slang vid hålet typ kl.10, 20 eller 40. Inte kl. 50 för då får du problem om du vill koppla in en Fresh Intellivent.
 
OK, det var alltså slang vs rör som är problemet/frågan. Jag uppfattade att man skulle vara tvungen att ha en dosa vid alla utlopp. Jag kan förstå att räfflad slang inte fungerar perfekt mot tätskiktet.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.