Men... Hålet där du sätter fläkten är ju inte tät heller.. så vad skulle det spela för roll om du har slang eller rör?

Förslagsvis sätter man hålet så ramen av fläkten täcker den.
 
M mrmlz skrev:
Förslagsvis sätter man hålet så ramen av fläkten täcker den.
Fast ramen tätar inte mot tätskiktet, bara mot kaklet så det gör egentligen ingen nytta. Dock tror jag som du att det ändå inte går att täta runt ett spirorör eller liknande. Kanske någon plattsättare vet?
 
tommib
H hempularen skrev:
OK, det var alltså slang vs rör som är problemet/frågan. Jag uppfattade att man skulle vara tvungen att ha en dosa vid alla utlopp. Jag kan förstå att räfflad slang inte fungerar perfekt mot tätskiktet.
Det är ju rätt synd om det är så eftersom alla RiR-system jag sett har just sådan slang ytterst.

Det där är ett rätt märkligt krav ärligt talat. Man undrar ju om det finns problem visade med det eller om det är någon som haft för mycket tid att tänka. Ett mycket värre problem är ju i så fall att det inte finns tätskiktsmanschetter för vanliga apparatdosor. Det borde vara busenkelt att få till men det finns inte alls.
 
O
tommib tommib skrev:
Det är ju rätt synd om det är så eftersom alla RiR-system jag sett har just sådan slang ytterst.
Jag håller inte riktigt med där. Jag har visserligen bara använt Vatette och LK, men de har inte flexslangen löst ytterst utan bockfixturen har ett hårt ytterrör som skyddsröret går inuti. Manschetten för tätning mot tätskicktet sluter då an mot ytterröret i väggfixturen och inte mot flexslangen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Är våtrums matta på golv och vägg jag ska använda, och är en fresch intv fläkt som kommer användas
 
Müssli Müssli skrev:
Fast ramen tätar inte mot tätskiktet, bara mot kaklet så det gör egentligen ingen nytta. Dock tror jag som du att det ändå inte går att täta runt ett spirorör eller liknande. Kanske någon plattsättare vet?
Hej, det var bara av estetiska anledningar så man kan dölja genomförningen.

Paxfläkten är ju IP44 så det är ju bara vattenstänk, knappast några volymer att tala om så slang eller rör gör nog exakt noll skillnad.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
GVK själva verkar ilte ambivalenta gällande flexslangen...


- Flexslang ska inte användas vid genomföringar. Slangens flexibilitet utgör risk för att förstöra anslutning mot tätskikt om den trycks in i väggen vid montage av den elektriska utrustningen.

- Det är dock inget tekniskt fel om det är möjligt att fixera flexslangen och att ansluta tätskikt enligt monteringsanvisningar. Denna lösning ska dock noteras som en avvikelse från GVKs branschregler.



Så flexslang ska inte användas, men det är inte fel att använda flexslang.
 
useless useless skrev:
GVK själva verkar ilte ambivalenta gällande flexslangen...


- Flexslang ska inte användas vid genomföringar. Slangens flexibilitet utgör risk för att förstöra anslutning mot tätskikt om den trycks in i väggen vid montage av den elektriska utrustningen.

- Det är dock inget tekniskt fel om det är möjligt att fixera flexslangen och att ansluta tätskikt enligt monteringsanvisningar. Denna lösning ska dock noteras som en avvikelse från GVKs branschregler.



Så flexslang ska inte användas, men det är inte fel att använda flexslang.
Ja alltså det är ju en väldigt enkel sak att lista ut om man tänker.

Finns det risk för någon större vattenmängd? 220cm uppe vid taket bredvid ett 100mm hål där du har en IP44-klassad elmotor kanske det är ett alldeles lagomt avvägande med slang.

Du sätter ju inte tätskikt i taket så drar du duschslangen och dränker det hela med vatten så har du ju andra problem.
 
M mrmlz skrev:
220cm uppe vid taket bredvid ett 100mm hål där du har en IP44-klassad elmotor kanske det är ett alldeles lagomt avvägande med slang.
När det gäller elinstallationer är det oklassat område från 225 cm över golvet, så det är bättre att sätta fläkten på den höjden.
 
useless useless skrev:
När det gäller elinstallationer är det oklassat område från 225 cm över golvet, så det är bättre att sätta fläkten på den höjden.
Har man den möjligheten så är det väl alldeles utmärkt. Kan vara svårt i källare.

Dock kvarstår ju egentligen samma "felmod" i.e. du kan ha kondens som rinner längs väggen eller ett litet barn (eller vuxen) som vänder duschmunstycket mot taket och dränker det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.