Vi håller på att snikra ihop ett litet hönshus som ska vara något så när flyttbart. Trä är tungt men med två rejäla skottkärrehjul på ena sidan så tror vi att det går att lösa. Nåväl. Vi behöver ha lite el indraget. Kanske borde jag försöka ge mig på solceller men tänker nu när jag ändå bygger är det väl dumt att inte förbereda för att kunna koppla 230v.

Jag tänker mig ett CEE intag på väggen. Och sen sätta en IP klassad kopplingslåda undertill varifrån jag kan dra in el till en lampa alt ledlist inuti samt lägga ett shellyrelä i kopplingslådan så jag kan styra hösluckan. Är ju också fint att ha en lampa utanpå.

(inkoppling i andra änden? grannens garage så klart. det är sen länge😂)

Bilden är inte vårt, vårt blir lite klenare och något mindre men ungefär den stilen.
 
  • Obyggt flyttbart hönshus av trä med takstom och ramar på hjulstolpar, ståendes i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Jag skulle välja rejälare hjul, kanske en komplett beg bakaxel från en liten framhjulsdriven personbil eller helt enkelt en liten obromsad släpkärra som plattform för bygget.
 
  • Gilla
Hundhuvud och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle välja rejälare hjul, kanske en komplett beg bakaxel från en liten framhjulsdriven personbil eller helt enkelt en liten obromsad släpkärra som plattform för bygget.
Jag förstår, som sagt. Vårt blir inte riktigt av denna dimensionen. Här kommer en byggbild. Gör ett test med gummihjul från biltema på 20mm stålaxel. Får se om det knäcks
Trästomme av pågående byggprojekt på en trätrall, verktyg och material synliga runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Framförallt välja hjul som håller över tid. Lufthjul som står stilla ett par år är säkerligen punkterade och enbart fälgar när du ska till att flytta hönshuset. Hur ofta ska det flyttas och på vilket underlag?

Själv skulle jag valt en stomme med spår för en pall-truck. Gärna med spår som går på två håll så man kan rulla åt alla 4 hållen enkelt. Det kräver ju förstås att det inte är längre än att man kan frakta det på palltrucken men det går kanske ? Samt att underlaget är bra nog.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Konstigt att alla svarar om hjul och andra saker när detta är i el delen av forumet. ;)
Elen skulle jag göra som du tänkt och se till att allt har överdriven klassning och dra de kablar som behövs väl skyddat och högt upp långt ifrån allt muck som hönsen lämnar efter sig. Intag och bra grov skarvsladd som besiktas ofta och kanske egen personskydds automat på matande utag med bara 5mA utlösning om det går att lösa.
 
  • Gilla
  • Haha
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Konstigt att alla svarar om hjul och andra saker när detta är i el delen av forumet. ;)
Elen skulle jag göra som du tänkt och se till att allt har överdriven klassning och dra de kablar som behövs väl skyddat och högt upp långt ifrån allt muck som hönsen lämnar efter sig. Intag och bra grov skarvsladd som besiktas ofta och kanske egen personskydds automat på matande utag med bara 5mA utlösning om det går att lösa.
tänkte så också :) jag tänker att jag drar ett tomrör inne i stommen som mynnar ut på insidan av taket alt högst upp på väggen för att kunna sätta ett uttag upp och ner i taket. Man vill ev kunna sätta en slags värmelampa på vintern tydligen så då behöver jag nog ha ett uttag på insidan. Läste tips om att sätta det upponer i taket för att bös inte ska kunna landa i det. Tanken är att jag kopplar in mig på uttaget i växthuset som har personskyddsautomat och är installerat av elektriker här-om året
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Framförallt välja hjul som håller över tid. Lufthjul som står stilla ett par år är säkerligen punkterade och enbart fälgar när du ska till att flytta hönshuset. Hur ofta ska det flyttas och på vilket underlag?

Själv skulle jag valt en stomme med spår för en pall-truck. Gärna med spår som går på två håll så man kan rulla åt alla 4 hållen enkelt. Det kräver ju förstås att det inte är längre än att man kan frakta det på palltrucken men det går kanske ? Samt att underlaget är bra nog.
palltruck på gräsmatta? nja. jag tror vi lämnar era spår kring själva mobiliteten här och håller oss till elen. men tack ändå
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
tommib
Dra så mycket som möjligt av elen på utsidan och inspekterbart. Hönshus är en väldigt elak miljö för elprodukter.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Jag hade valt att ha elen på utsidan. och väl placerade hål att kunna dra kontakter genom väggen.

Det kan bli fantastiskt dammigt där inne.
Får du löss (väldigt vanligt) så vill du kunna köra högtryckstvätt, värmebehandla (>60 grader) och/eller elda svavel. Inget av det är superbra för elkontakter..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
CEE-intag på väggen är helt rätt väg att göra det på. Och som redan nämnts, elen på utsidan. Jag hade satt all el på bakväggen och sedan följt takt till fronten för ute-belysningen. Innebelysningen i keramik/glas och rakt genom väggen i bakkant.

Värme?
 
O olofh skrev:
. Läste tips om att sätta det upponer i taket för att bös inte ska kunna landa i det.
Kan glädja dig med att hönsen är för uppfinningsrika för att låta sådana petitesser hindra. Dammet hamnar överallt ändå och deras jävla bajs kan man tro de har små katapulter att svinga iväg med.
Jag tycker om mina höns men de är sanslösa på att skita på helt orimliga ställen. 🙄 Vinkeln mellan tak och vägg? Självklart. Ovanpå min hembyggda vattenautomat som sitter monterad på en vägg och inte går att sitta på? Plättlätt.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
ok. tack för bra input. Då tänker jag att jag använder CEE intag för att koppla in elen till hönshuset. Sen drar jag upp och sätter ett uttag och kopplingsdosa utanpå högt uppe och enbart själva armaturen inuti. Jag får göra en liten mini-lucka så kan kan komma igenom med en stickkontakt till ev framtida värmelampa
 
ullberg
Sorry för OT men kanske det viktigaste: En gammal BH-devis är att el till hönshus primärt bör dras från grannen :)
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 9 till
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Sorry för OT men kanske det viktigaste: En gammal BH-devis är att el till hönshus primärt bör dras från grannen :)
Om du bara läst hela 1a inlägget så 😜
 
  • Gilla
  • Haha
Davidbagare och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.