hempularen skrev:
Då tror jag att en sådan hempulare i många fall har svårt att sätta sig in i hur varmt det kan bli i en felaktig koppling. Kanske inte förstå vad som händer om man missar något så obetydlogt som nollan i en 3 fas koppling (det blir VÄLDIG läskiga effekter). Några små exempel.
Snabb fråga - jag har själv pluggat El-programmet på gymnasiet (för ca 8 år sedan) men minns inte vad som händer när nollan missas i en tre-fas koppling...?
(Alltså skulle jag aldrig ge mig på att koppla detta själv) :)
 
MikkoK skrev:
Snabb fråga - jag har själv pluggat El-programmet på gymnasiet (för ca 8 år sedan) men minns inte vad som händer när nollan missas i en tre-fas koppling...?
(Alltså skulle jag aldrig ge mig på att koppla detta själv) :)
Finns en tråd om det redan :)
 
MikkoK skrev:
Snabb fråga - jag har själv pluggat El-programmet på gymnasiet (för ca 8 år sedan) men minns inte vad som händer när nollan missas i en tre-fas koppling...?
(Alltså skulle jag aldrig ge mig på att koppla detta själv) :)
Då kan man få 2-fas 400 volt i vägguttagen om man knäpper på förbrukare som använder 3 faser och nollan samtidigt dvs. ugn och spis mm.

Dom flesta felen jag sett har varit rena slarvfel som undermålig - saknad dragavlastning, ej åtdragna kabelgenomföringar i våtutrymmen och utomhus (stall och ladugårdar) och felaktig, hoprafsad materiel som är återanvänd istället för kasserad. (lantbruk)

När man har att göra med elanläggningar finns inget utrymme för slarv eller okunskap, jag är kvalificerad hempulare med 30 års erfarenhet av både italienska, svenska och norska nät och jag har sett det mesta, tro mig. Ni skulle sett tivoli-elen för 30 år sen när jag började, där kan man snacka om "friskt kopplat-hälften brunnet".


Vedeldarn - som skaffat sig kunskap först och kopplat sen.
 
Som hempulare som INTE går utanför vad jag får göra, så känner jag att största risken ligger i att man inte förstår riskerna. Det gäller även med sådant man FÅR koppla. Om jag exempelvis byter en strömbrytare (vilket man ju får göra...) så har jag dålig förståelse för vad som händer om jag gör det slarvigt. På grund av att jag inte VET, så är jag väldigt noga, men frågan är om jag varit mer eller mindre noga om jag vetat exakt vad som kan hända...
 
Epon skrev:
Sen är det ju också så att bara för att det funkar, så betyder det inte att det är rätt heller.
Sällan har man ju möjlighet och tillgång till den testutrustning som behövs vilket kan medföra många dolda fel som oftast inte leder till något, men om man tänker på tidsfaktorn också. Man gör ju inte en installation för att den ska sitta där i kanske ett par år? En slarvigt iskruvad kabel i en lampknapp kan ju sluta med brand, kanske inte inom dom närmsta 3-4 åren, men hur fräsch är en kabel efter 20-30 år?
Jag vill inte reta upp eventuella "behöriga" elektriker... Själv vet jag inte ett skit om el... Men vad är det för verktyg/avläsare/apparat/testutrustning som elektrikerna ska "felsöka" med... Av alla behöriga elektriker jag anlitat genom åren så har inte en jäkel använt sig av nån form av mätutrustning för att felsöka när han är färdig... På höjden har dom kontrollerat med multimetern att rätt volt kommer ut ur andra änden... Och då har detta varit ganska stora och väletablerade firmor som jag antällt helt vitt, dvs med kvitto...

Jag menar i det fallet kan väl även en elektriker "råka" skruva i en kabel slarvigt... Och eftersom han inte kontrollerar det så vet ju ingen nånting förrän det händer nåt...

mvh
 
Kan egentligen inte annat än hålla med. Även om det svider. Fasen-pennan är det enda instrument jag kommer ihåg att jag sett en elektriker hålla i, förutom vid service av maskiner.
 
För mindre arbeten -
Ett minimum är att isolationsmäta anläggningen med en megger. Men det vet jag att inte många gör.
Mäta att apparater får rätt spänning
Mäta att jord finns fram till skyddsjordade delar

Känner ingen elektriker som använder fasenpennan
 
Vad innebär "isolationsmäta" och vad sållar man bort för fel med den kontrollen ?
 
I princip så mäter man att ledarisolering är ok.
Dålig isolering kan innebära att krypströmmar uppstår och orsaka brand!
 
Ok... vad skulle en sådan "megger" kosta för en privatkund ? finns det att köpa hos nån välsorterad butik eller är det proffsbutiker som gäller ?

mvh
 
Kjell och Co har en som kostar 1299, vet dock inte om den är bra eller inte.
 
Har ingen erfarenhet av billigare. Jag använder Fluke och dom är visserligen dyra men bra.
 
Finns i många prisklasser med riktiga proffsappareter för 40.000:- tex. Flukes enklare instrument ligger i pris runt 5000-6000:- plus moms. Kjells funkar säkert men är nog inte lika 'slitstark'. Elfa har en del Flukeinstrument. Har själv en Fluke-trotjänare av den lägre prisklassen. Helt outslitlig!
 
Mikael_L
Vi hade några elektriker som sprang omkring på vårt jobb här före jul när dom installerade en extra central med matningar för laborationsbruk.
En av dom hade en sån där stickpropp som man provar att uttaget är inkopplat och att JFBn fungerar. Jag såg inte att han använde den ;) men jag antar att han precis gjort det, annars borde han väl inte burit på den.
Det är ju lixom inget skrytinstrument man bara vill visa upp att man har... ;)

Vill du ha en megger så ser Elfas billigaste ut så här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...fa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=256796.htm
Den förbindelsetestar och mäter spänning med, med tanke på instrumenttypen så antar jag att den inte har för högohmiga mätingångar för att passa för elektrikerbruk.

Annars är en installationsprovare ännu bättre:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6871.htm
eller
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage...elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=7450.htm

På elfas sidor under mätinstrument/testinstrument el hittar ni diverse roliga prylar för elektrikern.

Sen är Elfa knappast billigaste inköpskanalen, men jag tror inte det finns något rent skräp i deras sortiment heller.

edit:
En Fluke 1653 skulle jag tycka var "kul" att ha själv ... ;)
 
Elfas billigaste har utgått ur sortimentet och finns inte att köpa från Elfa längre. Antar att det var ungefär samma kvalité som Kjells med tanke på priset.

Sedan är Elfa inte speciellt dyra på instrument om man jämför med andra kanaler. Däremot är det svindyrt att handla där när man vill köpa komponenter i stycketal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.