B Bo Berglund skrev:
Jag såg på din bild att det var Aidon 6534 och då gick jag till deras hemsida och hittade en tydligare bild:
[bild]
Observera vad som står under displayen på din mätare (2018) resp på Aidons egen bild (2021)
Dessutom på Aidons bild för 6534 så ser man nere till höger texten "Aidon 6442 S RJ12". Kanske det är en modul som kan bytas?

Så går man på tillverkarens uppgifter så kör de numera med RJ12 och då funkar det mesta, men du har fått en gammal mätare med annorlunda uppkoppling.
Kanske kan elbolaget byta ut din HAN-modul mot en som har RJ12 i stället.
Ja ska ringa till elbolaget på Måndag och fråga om dom kan göra det, tack för tipset!
 
B Bo Berglund skrev:
Dessutom på Aidons bild för 6534 så ser man nere till höger texten "Aidon 6442 S RJ12". Kanske det är en modul som kan bytas?
Nei, det er nok kun Kamstrup Omnipower som har modul, slik at samme elmätare kan konfigureres enten til HAN-NVE standarden (med RJ45) eller "P1 companion" standard (med RJ12). Det går ikke med en Aidon.

Denne Aidoen elmätare behøver altså en enhet som er gjort for P1-port med RJ12.
For eksempel https://www.amsleser.no/hjem/10-1-pow-p1.htm
Om du vil se nærmere på hvordan den fungerer, så se Pow-P1 User Manual og Firmware User Manual.
 
pdov
P paralun skrev:
Ok, det är en Aidon 6534 men utmaningen är att Vänerenergi valt en RJ45 port som gör det svårare att hitta en enkel lösning.

HomeWizard ska få fram en RJ45 men just nu är det bara RJ12 modellen vad jag kan se.
Citat:
"P1-mätare för RJ45-ports smarta mätare kommer att finnas tillgänglig senare i år"
[länk]

Ska kolla lite mer.
Verkar som att det ska följa med en adapter numera:

Information om delvis kompatibla energimätare och HAN-konverterare, inklusive bilder på mätare från Kamstrup, Aidon och en illustration av RJ45 och RJ12 portar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är nöjd med min HomeWizard, har även kopplat den till HomeAssistant. Beroende på vad det är @fcbarca vill uppnå eller koppla ihop så kolla om det inte går att lösa med HomeWizard.
Tibber som föreslagits har jag förstått det som att den är bara bra om man har tibber som elleverantör.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
F fcbarca skrev:
Ja ska ringa till elbolaget på Måndag och fråga om dom kan göra det, tack för tipset!
pdov pdov skrev:
Verkar som att det ska följa med en adapter numera:

[bild]

Jag är nöjd med min HomeWizard, har även kopplat den till HomeAssistant. Beroende på vad det är @fcbarca vill uppnå eller koppla ihop så kolla om det inte går att lösa med HomeWizard.
Tibber som föreslagits har jag förstått det som att den är bara bra om man har tibber som elleverantör.
Jag vill bara kunna mäta energianvändningen och vad som drar mycket eller inte.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
pdov
F fcbarca skrev:
Jag vill bara kunna mäta energianvändningen och vad som drar mycket eller inte.
Med en energimätare som homewizard kommer du bara kunna se husets totala förbrukning. Den mätaren kan inte själv koppla till vilken förbrukare det är som drar hur mycket ström. Du kan själv dra sådana slutsatser om du ser att strömförbrukningen ökat och du vet om att du till exempel tvättat eller lagat mat vid de tidpunkterna.
Vill du ha reda på förbrukningen fördelat på de olika faserna så får man betala extra för en prenumeration av deras "Energy Plus".
Vill du veta vad en enskild apparat förbrukar kan man koppla in en energimätare på uttaget.
https://www.homewizard.com/sv/butik/wifi-energy-uttag/
Det är bra om du tänker igenom vad det är du vill mäta så du inte investerar i en mätare och sedan blir besviken för att den inte uppfyller vad du tänkt.
 
  • Gilla
fcbarca
  • Laddar…
Med övervakning av varje fas enskilt så kan man rätt tydligt se vad som drar ström. Det syns tydligt när jag kör diskmaskin, torktumlare, kompressorn i FLVP, osv osv. Men det kräver ju att man engagerar sig lite...
 
  • Gilla
fcbarca
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Verkar som att det ska följa med en adapter numera:

[bild]

Jag är nöjd med min HomeWizard, har även kopplat den till HomeAssistant. Beroende på vad det är @fcbarca vill uppnå eller koppla ihop så kolla om det inte går att lösa med HomeWizard.
Tibber som föreslagits har jag förstått det som att den är bara bra om man har tibber som elleverantör.
Jo nu vet jag inte hur man löst konverteringen?
HAN-NVE med RJ45 är ju den "norska porten" beskrivet här.
https://hanporten.se/norska/porten/
Men det är ju bara att fråga.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Med övervakning av varje fas enskilt så kan man rätt tydligt se vad som drar ström. Det syns tydligt när jag kör diskmaskin, torktumlare, kompressorn i FLVP, osv osv. Men det kräver ju att man engagerar sig lite...
Jovisst är det enkelt och man får ju göra ett "provschema" så ser man allting.
Sen köpte jag mig ett par sådana här pluggar för smålaster med kontakter som man kan testa på olika förbrkukare. Men det är ju steg 2 när man rett ut de stora förbrukarna.
https://www.webhallen.com/se/product/321591-Aqara-Smart-Plug
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte hur man löst konverteringen?
HAN-NVE med RJ45 är ju den "norska porten" beskrivet här.
[länk]
Men det är ju bara att fråga.
Godt spørsmål!
Jeg har bestilt en slik, mest for å se nærmere på den.
Så kan jeg melde tilbake her når jeg får den, dersom jeg finner ut hva det adapteret inneholder (det forutsetter at det er mulig å åpne det).
 
  • Gilla
Leif Nyberg2
  • Laddar…
F fcbarca skrev:
Ja ska ringa till elbolaget på Måndag och fråga om dom kan göra det, tack för tipset!
Tog du bort sista inlägget? Jag har Aidon med EFS2-profil, det fungerar utmärkt med bl a P1IB.

Föredömligt bra elbolag som byter till HAN-P1 på begäran. TV-Linköping?

/M
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Marcus-AA skrev:
Tog du bort sista inlägget? Jag har Aidon med EFS2-profil, det fungerar utmärkt med bl a P1IB.

Föredömligt bra elbolag som byter till HAN-P1 på begäran. TV-Linköping?

/M
Ja jag hittade svaret, valde också med EFS2-profil. VänerEnergi Mariestad
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
Har nu också fått utbytt mätaren utbytt.

Saxat från göteborg energi..
Energimarknadsinspektionen har tagit fram nya funktionskrav för elmätare som alla Sveriges elnätsbolag enligt lag måste förhålla sig till. De nya funktionskraven ska införas senast 1 januari 2025. Det innebär att vi planerar att byta alla våra elmätare i Göteborg under perioden 2022-2024. Är du nyfiken kan du läsa mer om funktionskraven på Energimarknadsinspektionens webb.

Min mätare sitter i källaren och om jag kommer åt mätaren så kommer det bli svår att få wifi singnal där. (Bor 5 vån ovanför)
Då fattar jag inte varför de byter alla mätare i sverige då det blir svår för vissa att använda han-porten som mig..
Eller har jag missat något?
 
Redigerat:
PutteGBG1 PutteGBG1 skrev:
Eller har jag missat något?
Man skall bo i villa...
 
B Bo Berglund skrev:
Man skall bo i villa...
Tack för din åsikt, men jag tror att mitt fråga fortfarande är relevant för mig. Om du inte har något konstruktivt att bidra med kanske det är bäst att avstå från att kommentera.
 
  • Gilla
Egil Opsahl
  • Laddar…
Det är samma dilemma med att köra el- eller laddhybridbil att om man har full koll på hur man bor så är det ens eget val hur man får till nödvändigheterna.

Tex om man bor i en villaförort med gruppbyggda hus i en samfällighet så är ofta garagen centraliserade i området och ägda av samfälligheten. Och nu blir det hart när omöjligt att ladda sin elbil eftersom samfälligheterna inte kan få till beslut att installera laddstolpar. De som inte har elbil vill inte betala för något de inte använder....
Samma problem om man bor i hyreshus i flera våningar (som du refererar), att ladda sin elbil i anslutning till bostaden är mycket svårt.

När det gäller elmätaren så är det första gången jag hör om mätare lokaliserade i källaren på ett flervåningshus för samtliga lägenheter. Jag hade trott att de satt i varje lägenhet och då är det inte svårt att koppla in HAN-porten. Så det var en nyhet för mig att så kunde vara fallet.

I båda situationerna är det såklart mycket bättre med att själv kunna bestämma, dvs genom att bo i villa....

När det gäller din anslutning så skulle det teoretiskt kunna fixas på följande vis:

Adaptern för HAN-porten behöver kunna strömförsörjas såklart men i så fall:
1) Anslut till HAN-porten på mätaren som beskrivits tidigare.
2) Ställ upp en WiFi hotspot som har Internet-kontakt via mobilnätet och konfigurera HAN-adaptern att koppla upp via denna.
3) Skicka data från adaptern med MQTT via WiFi och Internet till en MQTT broker som är publik, det brukar man kunna konfigurera.
4) Låt en Linux-maskin prenumerera på dessa data via den publika MQTT-brokern och behandla dem sedan som det var tänkt.

Antagligen kräver denna ide lite hårdvarujobb och att man modifierar sin HAN-adapterkod så att den skickar data på detta sätt men det borde inte vara omöjligt.
Och man måste kunna sätta upp utrustning i mätarnas utrymme förstås, där det inte får vara mobilskugga.

Allt detta beror mycket på hur det ser ut i utrymmet där mätarna sitter och vad man kan sätta upp där etc, så det är ju utanför vad jag kan ge råd om.
 
  • Gilla
PutteGBG1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.